افزایش حملات طالبان در جریان مذاکره با امریکایی‌ها

گزارشگر:دوشنبه 15 اسد 1397 - ۱۴ اسد ۱۳۹۷

درحالی که گفت‌وگوهای طالبان با امریکایی‌ها جریان دارد و ظاهراً به اساس برخی اطلاعاتی که به شکل غیر رسمی از رسانه‌های خارجی از قول برخی دیپلومات‌های امریکایی دخیل در مذاکرات درز کرده است، انعطاف‌هایی از هر دوطرف به نظر می‌رسد؛ اما در برابر دیده می‌شود که حملات طالبان بر مواضع دولتی و اهداف خارجی‌ها بیشتر شده‌است.
طالبان در بیست‌وچهار ساعت گشته در عملیات‌های مختلف دست کم صد سرباز امنیتی را به شمول چهار سرباز خارجی کشته‌اند و برخی از پایگاه‌های نظامی را هم به دست آورده‌اند. این درست در حالی است که امریکا اعلان کرده است که باید برخی از ساحات در افغانستان برای طالبان به عنوان حسن نیت مذاکرات سپرده شود و دولت افغانستان در چندین مورد چنین هدفی را براورده ساخته است.
اما با این حال ادامه و شدت عملیات‌های طالبان در کشور نشان می‌دهد ظاهرا طالبان نقطه یی برای توقف کردن ماشین جنگی شان ندارند اما ابر عکس دولت افغانستان هنوز هم نیروهای امنیتی را در حالت دفاعی قرار داده است.
دادن مناطقی برای طالبان به اساس راهبرد ترامپ هم می‌تواند دلیل دیگری برای تشدید حمله‌های اخیر طالبان باشد. چنانکه طالبان بخواهند با افزایش حملات شان پروسۀ واگذاری‌ تطبیق این برنامۀ مورد نظر جدی‌تر سازند تا دولت و امریکایی‌ها هرچه زودتر این مورد را عملی کنند. اما چیزی که در این میان پرسش‌هایی را مطرح کرده است این است که چرا صد سرباز ارتش در برابر یک گروه از طالبان غافل گیرشده و تار و مار می‌گردند در حالی که با همه امکانات نظامی مسلح اند. البته چنین تجربه‌‎یی را بارها در این سال‌ها شاهد بودیم چنانکه بارها دیده شده است که نیروهای مسلح افغانستان روزها در محاصرۀ طالبان مانده اند اما برای نجات آنها کاری نشده است. این‌ها سوال‌هایی اند که تا هنوز پاسخ خود را نیافته است و از نقاط کور و مبهم جنگ افغانستان است. در کنار این مساله جنگ افغانستان ابعاد بسیار پیچده یی را به خود گرفته است م همین پیچیده گی در شدت جنگ های اخیر هم نقش دارد.
به هرصورت افزایش جنگ در ادامه مذاکرات و در عین حال واگذرای مناطقی برای طالبان، پیچیده‌گی این فرایند را بیشتر ساخته است. به راستی مردم نمی‌دانند که چرا برای گروهی که به همین سطح شدید عمل می‌کند مناطقی را واگذار کنند. شاید یکی از دلایل این باشد که طالبان در جریان مذاکرات هم به ساحه وسع دست بیابند و هم شدت عمل نشان بدهند تا در نهایت نتایج این دیدار به این منجر شود که طالبان به جای دولت کنونی ترجیح داده شود چیزی که امروزه از آدرس‌ها و زبان‌های غیر رسمی زیاد شنیده می‌شود. پس به نظر میرسد که افزایش فشارهای طالبان بر مواضع نیروهای دولتی و تارومار کردن آنان در چندین مورد، در این شب و روز، به این مذاکرات بسته‌گی داشته باشد؛ زیرا طالبان با شدید ساختن جنگ می‌خواهند امتیازهای بیشتری در این مذاکرات به دست‌آورند و مذاکرات را به سمت منافع خویش نتیجه مند سازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.