کاهش کمک‌های مالی امریکا برای افغانستان و پاکستان

گزارشگر:سه شنبه 16 اسد 1397 - ۱۵ اسد ۱۳۹۷

mandegar-3ایالات متحده امریکا، کمک های امنیتی، انکشافی و مساعدت‌های ملکی خود را به افغانستان و پاکستان در مقایسه با سال‌های گذشته، کاهش داده است.
در بودجۀ ۷۱۷ میلیارد دالری حکومت ترامپ برای سال ۲۰۱۹ میلادی که از سوی کانگرس امریکا تایید شده است، پنج میلیارد دالر برای همکاری‌های نظامی و امنیتی به افغانستان تخصیص داده شده است.
در این بودجه که ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ به اجرا گذاشته خواهد شد، همچنان ۶۳۰ میلیون دالر برای کمک‌های ملکی و انکشافی به افغانستان اختصاص داده شده است.
به نقل از صدای امریکا، بربنیاد آمار ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین‌المللی (یواس‌آی‌دی) امریکا در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۸۳ میلیون دالر و در سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیارد دالر را برای کمک های ملکی به افغانستان تخصیص داده بود.
در بخشی از متن پیشنهادی این بودجه به کانگرس نوشته شده آمده است: «این بودجه بیش از پنج میلیارد دالر را برای تداوم کمک و آموزش نیروهای امنیتی افغان از سوی امریکا تقاضا می‌کند و با آن نیروهای امریکا خواهند توانست تا عملیات ضد دهشت‌افگنی را انجام دهند و اطمینان حاصل گردد که گروه‌های دهشت‌افگن دیگر نتوانند، از منطقه بر علیه خاک امریکا، شهروندان امریکا در خارج، و متحدان و شرکای ما حملات فرامرزی انجام دهند.»
همزمان با کاهش دادن کمک‌های مالی امریکا برای افغانستان، این کشور نیروهای تازه‌اش را نیز در برخی از مناطق افغانستان مستقر کرده است که چند روز پیش یک تیم از نیروهایش را در ولایت فراه جابه‌جا کرد.
حکومت ترامپ، مساعدت امنیتی خود را به پاکستان نیز کاهش داده است. سبب اصلی این کار، نارضایتی امریکا از مبارزه نابسنده پاکستان بر ضد گروه‌های دهشت‌افگن مستقر در خاک پاکستان خوانده شده است.
حکومت امریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی فقط ۳۳۶ میلیون دالر به پاکستان مساعدت می‌کند که ۲۵۶ میلیون دالر آن مساعدت اقتصادی و فقط ۸۰ میلیون دالر مساعدت نظامی است که بخش نظامی آن مشروط به همکاری عملی پاکستان در چارچوب استراتیژی امریکا برای جنوب آسیا، می‌ باشد.
افزون بر این، سهم پاکستان از «صندوق حمایت ائتلاف» نیز از ۷۰۰ میلیون دالر در سال ۲۰۱۸ به ۱۵۰ میلیون دالر در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. اما تنها کشورهایی مستحق دریافت پول از صندوق حمایت از ائتلاف می‌شوند که همکاری عملی در راستای حمایت از ماموریت نظامی امریکا داشته باشند.
پاکستان، از آغاز تهاجم به رهبری ایالات متحده در افغانستان، ده‌ها میلیارد دالر مساعدت اقتصادی و نظامی امریکا را به هدف مبارزه با دهشت افگنی دریافت کرد.
اما ترامپ در نخستین تویت خویش در سال ۲۰۱۸ نوشت که حکومت امریکا در پانزده سال گذشته احمقانه بیشتر از ۳۳ ملیار دالر را به این کشور مساعدت کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.