فعالان مدنی نسبت به وقوع فاجعه انسانی در غزنی هشدار دادند

گزارشگر:دو شنیه 22 اسد 1397 - ۲۱ اسد ۱۳۹۷

mandegar-3شماری از فعالان مدنی و اعضای شورای ولایتی غزنی، وضعیت امنیتی در شهر غزنی را نگران‌کننده خوانده و می‌گویند که باشنده‌گان این شهر هم اکنون به مواد اولیه دسترسی ندارند و دوام وضعیت ممکن است فاجعه انسانی را به بار آورد.
شماری از فعالان مدنی و اعضای شورای ولایتی غزنی، امروز یکشنبه (۲۱ اسد) در یک نشست خبری در کابل گفتند که شهر غزنی در معرض سقوط به دست طالبان قرار دارد.
عنایت الله ناصر فعال جامعه مدنی گفت که آخرین اطلاعاتی که در نتیجه تماس‌های ستلایتی با باشنده‌گان غزنی به دست آمده، نشان می‌دهد که طالبان بخش‌های زیادی از مرکز شهر را تصرف کرده، حوزه‌های امنیتی را سقوط داده‌اند و با نیروهای امنیتی که تنها در چند ساختمان دولتی شامل مقام ولایت، فرماندهی پولیس و ریاست امنیتی ملی مستقر می‌باشند مشغول درگیری‌اند.
آقای ناصر گفت:»تمام وعده وعیدها و لاف‌زنی‌های که مسوولان نهادهای امنیتی از در کنترول‌بودن وضعیت شهر غزنی پیش از این مطرح کرده بودند، نادرست است، نیروهای کمکی و اکمالات به این ولایت هنوز نرسیده و این شهر درمعرض سقوط است.»
وی به وضعیت باشنده‌گان ولایت غزنی اشاره کرده، بیان داشت که مواد اولیه شامل آب آشامیدنی، مواد خوراکه و مواد صحیِ این باشنده‌گان روبه‌تمام‌شدن است، شفاخانۀ ملکی غزنی از کم‌ترین تجهیزات برای تداوی زخمیان برخوردار نیست و دوام این وضعیت فاجعۀ انسانی را به بار خواهد آورد.
این فعال مدنی یک حلقه مافیایی و قومی که به گفتۀ وی حکومت محلی غزنی را به دست گرفته را متهم به بروز وضعیت فعلی غزنی خوانده، تاکید کرد که حکومت اگر به بی‌توجهی خود نسبت به غزنی ادامه دهد نتایج تاسف‌باری برای مردم در بر خواهد داشت.
در همین حال عصمت الله جان مراد وال عضو شورای ولایتی غزنی در این نشست بیان داشت که از سه روز به این طرف جنگ شدید در شهر غزنی جریان داشته و روند ارائۀ هر نوع خدمات اولیه در این ولایت متوقف شده و مردم در شرایطی سختی به سر می‌برند.
وی گفت که مارکیت‌های بزرگ تجارتی در این ولایت به آتش کشیده شده، میوه‌های تازۀ مارکیت‌ها فاسد شده‌اند و این ولایت در معرض یک فاجعه قرار گرفته است.
وی خواستار ارسال کمک‌های عاجل مواد اولیه و صحی و عملیات تصفیه‌سازی شهر غزنی از سوی حکومت شده، هشدار داد که در صورت دوام بی‌توجهی به وضع این ولایت بروز فاجعۀ انسانی در این ولایت حتمی خواهد بود.
از سوی هم احمد بلال واجد رحیم‌یار، یکی دیگر از فعالان مدنی با ابراز نگرانی از دوام وضعیت نابسامان امنیتی در ولایت غزنی حکومت را به معاملۀ این ولایت با گروه طالبان متهم کرد.
آقای رحیم‌یار گفت که در ولایت غزنی وحشت حاکم شده است اما نهادهای امنیتی و سخنگویان دولت به دروغ مردم را اطمینان خاطر می‌دهند.
این فعال مدنی خواستار ارسال عاجل کمک‌های اولیه به باشنده‌گان شهر غزنی شد.
طالبان مسلح، نیمه‌های شب پنجشنبه گذشته (۱۸ اسد) حملات گروهی گسترده‌‌‌یی را بالای شهر غزنی انجام دادند و گفته می‌شود بسیاری از نقاط شهر غزنی را در کنترول خود در آورده‌اند. از سه روز بدین‌سو درگیری در شهر غزنی میان نیروهای امنیتی و طالبان مسلح ادامه دارد.
در همین حال شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در واکنش به نگرانی‌ها مبنی بر احتمال سقوط شهر غزنی گفته است که نیروی کافی زمینی و کمک‌های هوایی در غزنی وجود دارد.
آقای مرتضوی در صفحۀ فیسبوکش نوشته:»شایعه نکنیم، در حمایت از مردم و نیروهای امنیتی باشیم!
مسیرهای تدارکات برای نیروها در داخل شهر غزنی از سمت پی.آر.تی و لوا باز شده است. هماهنگی قوی میان قوت‌ها به وجود آمده است. نیروی کافی زمینی و کمک‌های هوایی در غزنی وجود دارد. طالبان در برخی نقاط تحرکات مجدد داشته‌اند اما موفق نشده‌اند. از مسیر نوآباد در حال ترک و فرار اند. به زودی تغییرات بیشتری را در وضعیت امنیتی شهر شاهد خواهیم بود.»

خبرگزاری جمهور- کابل

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.