فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی اعلام شد

گزارشگر:چهار شنبه 24 اسد 1397 - ۲۳ اسد ۱۳۹۷

mandegar-3هشدار – رسانه تحقیقی
کمیسیون انتخابات افغانستان، فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی را اعلام کرد. این اقدام کمیسیون انتخابات پس از بررسی کمیسیون شکایات انتخابات و حذف ۳۵ نامزد از سوی این کمیسیون به دلیل داشتن رابطه با گروه‌های مسلح غیر قانونی و دست‌داشتن در قاچاق و دیگر مواردی که در قانون انتخابات جرم پنداشته می‌شود، صورت گرفته است.
کمیسیون انتخابات گفته است که فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی در وبسایت این کمیسیون قابل دست‌رس است.
کمیسیون انتخابات در خبرنامه‌‌یی گفته است که هدف آن‌ها، تأمین حاکمیت مردم بر سرنوشت خود شان است و این کمیسیون تلاش می‌کند انتخابات شفاف و به‌دور از تقلب را برگزار کند.
کمیسیون انتخابات در حالی فهرست نهایی نامزدان را اعلام می‌کند که نامزدان حذف‌شده روز گذشته در مقابل دفتر مرکزی این کمیسیون دست به اعتراض زده و خیمۀ تحصن برپا کردند.
چهارروز پیش، کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی نام ۳۵ نامزد انتخابات پارلمانی را که در میان آن ۱۲ عضو برحال مجلس نیز هستند، حذف کرد. این اقدام کمیسیون شکایات با واکنش تند نامزدان حذف‌شده روبه‌رو شده و شماری از این نامزدان روز گذشته با هواداران شان، دروازۀ کمیسیون انتخابات در کابل و بدخشان را بستند.
کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی بر علاوه حذف ۳۵ نامزد، به ۴۰ نامزد دیگر نیز اخطاریه داده است. این افراد پس از بررسی شکایت‌های مردم و اسنادی که گفته می‌شود در مورد آن‌ها وجود داشته است، از لیست نامزدان حذف شده و یا هم اخطاریه دریافت کرده‌اند.
روز گذشته کمیسیون انتخابات، در واکنش به اعتراض کننده‌گان که دروازۀ دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات و یک دفتر ولایت این کمیسیون در ولایت بدخشان را بستند، گفت، حذف نام این افراد به آن‌ها مربوط نمی‌شود و نامزدان معترض باید مشکل شان را با کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی حل کنند.
رئیس کمیسیون انتخابات روز گذشته در یک نشست خبری از حکومت و نیروهای امنیتی خواست مانع اعتراض این افراد در مقابل دفتر کمیسیون انتخابات شوند. عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون انتخابات گفت، اعتراض حق قانونی شهروندان افغانستان است، اما این افراد حق ندارند برای کمیسیون انتخابات مشکل درست کنند و سبب کندی کار در روند انتخابات گردد.
او هشدار داد اگر وضعیت به همین‌گونه ادامه یابد، انتخابات در زمان تعیین شده‌‌یی آن برگزار نخواهد شد و کمیسیون انتخابات مسئولیت آن‌را به عهده نمی‌گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.