احمد ولی مسعود رهبرجریان سیاسی آجندای ملی در کنفرانس خبری چشم‌انداز انتخابات، صلح و آیندۀ نظام سیاسی افغانستان: در مشـورت با حـوزۀ مقـامت و نخبـگان کشـور در انتخـابات ریاست‌جمـهوری نامـزد واحـد معـرفی می‌کنیـم

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۷ اسد ۱۳۹۷

احمد ولی مسعود، رهبر جریان سیاسی آجندای ملی با اشاره به افزایش چالش‌های امنیتی و بی‌ثباتی سیاسی در کشور، گفت: جریان آجندای ملی در مشورت با حوزۀ مقاومت، اندیشه‌ورزان و نخبگان کشور به زودی نامزد مورد نظر خود را در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو اعلام می‌کند.
mandegar-3آقای مسعود که روز پنجشنبه (۲۵ اسد) در کنفرانس خبری چشم‌انداز انتخابات، صلح و آینده نظام سیاسی افغانستان، در سالون آجندای ملی، در جمع از خبرنگاران و برخی از چهرهای جهادی – سیاسی و هوادارنش صحبت می کرد، با بیان این‌که گروه‌های تروریستی تا دروازه‌های کابل رسیده‌اند، افزود: در حالی که نظامیان کشور همه روزه در گوشه و کنار توسط دشمن کشته و زخمی می ‌شوند، اما «سرقومندان اعلا» مصروف برخوردهای سلیقه‌یی، جابجایی و قومی سازی سکتورهای امنیتی است و با شوخی بی‌مزه‌ خود نوید «صلح آیسکریمی» را برای مردم می‌دهد.
آقای مسعود با تاکید افزود که صلح در کشور به معنای قطع جنگ نیست. بلکه؛ رسیدن به ثبات ملی و حکومتی ‌است که همه اقشار جامعه خود را در آن دخیل بدانند. او گفت که با برنامه‌های «عوام فریبانه و پوپولیستی» که حکومت فعلی روی دست دارد، نمی‌توان به یک دولت ملی دست یافت.
رییس جریان سیاسی آجندای ملی با بیان این‌که در آتش‌بس عید رمضان؛ طالبان با «مانور نظامی» وارد شهرها شدند؛ گفت: در آتش‌بس فعلی نیز طالبان با عین مانور، وارد شهرها می‌شوند و برخی‌شان در محله‌ها پنهان می‌مانند تا حملات تروریستی طرح ریزی کنند.
او گفت که در کمتر از یک هفته گذشته بیش از هزارها تن در ولایت‌های غزنی، پکتیا و فاریاب کشته شده‌اند. کشور در اوج بی‌امنی قرار دارد و تلفات نظامیان نیز به بلندترین رقم خود رسیده است که قابل نگرانی است. همچنان؛ رییس جریان سیاسی آجندای ملی افزود که در تمام نقاط کشور جنگ جریان دارد و همه مردم خواهان کمک هستند، اما حکومت در تلاش‌ راه‌اندازی برنامه‌های غیر ملی و مهندسی انتخابات است.
آقای مسعود با انتقاد از حکومت وحدت ملی، گفت که دولت فعلی حتا از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزار تهدید در برابر مردم استفاده می‌کند.
او گفت که سرقوماندان اعلا با سیاسی ساختن سکتور های امنیتی، جابجا نمودن افراد خودی، تقاعد غیر قانونی و حذف دیگران، نظم ارتش و نهادهای امنیتی را برهم زده است.

mandegar-3طرح وفاق ملی
آقای مسعود در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات، تصریح کرد که انتخابات به عنوان یک راه‌حل مطرح است، اما ما نمی‌خواهیم که سرنوشت سه انتخابات ریاست جمهوری گذشته دوباره تکرار شود، به همین منظور بود که طرح «وفاق ملی» را از «درون جریان سیاسی آجندای ملی» بیرون دادیم و درتلاش راه یافتن به یک چتر بزرگ ملی هستیم که به یک حکومت همه شمول دست یابیم.
او گفت که از زمان بیرون دادن طرح وفاق ملی تا هنوز به شکل دوامدار و با برنامه‌ وسیع کار کردیم و تلاش می‌کنیم تا از طریق این طرح به حکومتی دست یابیم که همه مردم افغانستان در چرخه‌ای تصمیم گیری آن شریک باشند.
او گفت که نظام کنونی ( ریاستی) در دوره‌های مختلف که انتخابات گذشته، سبب بحران در کشور شده است، باید تغییر کند.
آقای مسعود همچنان؛ بااشاره به چالش‌های که فراراه انتخابات وجود دارد، گفت: اگر انتخابات پیش‌رو به چالش کشانیده شود و مورد دستبرد افراد و گروه‌ها قرار گیرد؛ در آن صورت طرح بدیل را در «چارچوب وفاق ملی « ارایه خواهیم کرد.
رییس جریان سیاسی آجندای ملی، با تاکید افزود که یک سال پیش پیام وفاق ملی را بیرون دادیم که مورد استقبال مردم و سیاسیون قرار گرفت. «در مدت یک‌سال به ولایت‌ها سفر کرده در مشورت با نخبگان و اندیشه‌ورزان سیاسی؛ تیم مدیریتی وفاق ملی را آماده ساختیم، طرح مدون آن را ترتیب نموده و در سال جاری با اراده محکم و «توکل به الله» با طرح وفاق ملی و نیروی اجرایی خود به ‌شکل عملی به مسایل اساسی کشور میپردازیم.
او گفت که کار ما در مدت ۱۵ سال نه پوپولیستی (عوام فریبانه) نه پروژه‌ای و نه به منفعت سیاسی – شخصی بوده است. ما از اول با یک نقشه روشن حرکت کردیم و امروز نیز نوید همدلی و پیروزی را با معرفی نامزد واحد درمشورت با نخبگان و اندیشه‌ورزان کشور؛ برای ملت افغانستان می‌دهیم.
آقای مسعود با بیان این‌که در جریان روند ثبت نام انتخابات پارلمانی شهروندان را برای نصب برچسپ به‌تذکره‌های‌شان به این پروسه تشویق کردیم، افزود که حکومت برای برگزاری انتخابات اراده ندارد، کمیسیون انتخابات فاقد ظرفیت است و مردم نیز اعتماد ندارد.
او گفت: با تمام تلاش‌های که برای دست‌کاری در روند انتخابات از طرف حکومت راه‌اندازی شده؛ اگر انتخابات به چالش کشانیده شد یا بقول آقای کرزی، «بندل‌های کاغذ سفید را بعنوان کارت‌های تقلبی آتش بزنند» و بالای ما بقولانند، این یک خیال خام است و ما خاموش نخواهیم نشست.
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود، گفت که در انتخابات پیش‌رو۳ میلیون تن ثبت نام کرده‌اند، اما حکومت برای مردم ۱۰ میلیون اعلام می‌کنند که این یک جعلکاری آشکار است.
آقای مسعود در قسمت از سخنان خود با اشاره به چالش‌های نظام کنونی، گفت: توافقنامه‌ای که حاصل رأی میلیون‌ها شهروند بود و تضمین بین المللی داشت؛ از طرف رییس حکومت وحدت ملی جدی گرفته نشد! این انحصار و لجام گسیختگی آقای غنی، همه نیاز جدی به اصلاحات بنیادین ساختار سیاسی را برهم زده و پنج‌سال می‌شود که ملت شاهد قانون شکنی‌های پیهم رییس حکومت است. قانون ثبت احوال نفوس، وضع ۵ درصد مالیات به کارت‌های تیلفون، قانون تقاعد، پس زدن مصوبات مجلس، توزیع غیر قانونی شناسنامه‌های برقی و …، این قانون شکنی‌ها را بیشتر رو شن می‌سازد.
او گفت: مسوولان ارشد نیروهای امنیتی، اعتراف می‌کنند که شهروندان غزنی با گروه طالبان همکاری می‌کنند، این نشان دهنده بی‌اعتمادی مردم به حکومتی است که همه روزه درگیری مسایل قومی بوده و هیچ توجه برای بهبود امنیت و زندگی مردم ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.