کمیسیون انتخابات: ورق‌های رای‌دهی در بیرون از کشور چاپ می‌شوند

گزارشگر:شنبه 3 سنبله 1397 - ۰۲ سنبله ۱۳۹۷

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که اوراق رای‌دهی انتخابات پارلمانی، از سوی اعضای این کمیسیون تایید شده و برای چاپ به تمویل کننده‌گان مالی پروسۀ انتخابات سپرده شده است.
سید حفیظ الله هاشمی، یک کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات گفته که اوراق رای‌دهی مطابق به تعداد رای‌دهنده‌گان آماده شده و در خارج از این کشور به چاپ می‌رسد.
mandegar-3بربنیاد آمار کمیسیون مستقل انتخابات، نزدیک به۹ میلیون واجد شرایط رأی‌دهی برای شرکت در انتخابات پیش‌رو، ثبت نام کرده‌اند.
آقای هاشمی افزوده که «چاپ اوراق رای‌دهی» در ظرف یک ماه مکمل خواهد شد و دوباره به افغانستان آورده خواهد شد.
به گفتۀ آقای هاشمی، هنوز مشخص نیست که اوراق رای‌دهی در کدام کشور به چاپ برسد؛ اما اوراق رای‌دهی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال ۲۰۱۴ در امارات متحده عربی به چاپ رسیده بود.
این در حالی‌ست که شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی، فهرست رای‌دهنده‌گان را نپذیرفته و از حکومت و کمیسیون انتخابات خواسته‌اند که ثبت نام رای‌دهنده‌گان بار دیگر با استفاده از سیستم بایومتریک صورت گیرد. آنان هدف از این خواست شان را تأمین شفافیت انتخابات می‌خوانند.
اما با توجه به نگرانی احزاب و ائتلاف‌های سیاسی، محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، به والی‌ها و مسوولان محلی دستور داده است که کتاب‌های اساس تذکره‌های توزیع‌شده را از ولسوالی‌ها به مراکز ولایات و پس از آن در جریان سه روز از طریق هوا به کابل انتقال دهند.
ریاست جمهوری افغانستان گفته است که آقای غنی این دستور را برای حفظ شفافیت و تسریع روند انتخابات داده‌است.
این در حالی‌است که شماری از افراد حذف‌شده از فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی از (۲۲ سرطان) به این‌سو، دروازۀ دفاتر کمیسیون انتخابات را در کابل و هفت ولایت دیگر بسته‌اند.
این افراد معترض که به اتهامات مختلف از فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی حذف شده‌اند، خواستار درج نام‌های‌شان در این فهرست‌اند.
آقای هاشمی گفت که در مورد بازشدن دفاتر کمیسیون انتخابات، مذاکره و مشوره در سطوح مختلف جریان دارد و امیدوارند که در آغاز هفتۀ پیش‌رو، دفاتر این کمیسیون باز گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.