پنج واقعیت که در بارۀ سیاه‌پوستان آمریکایی باید دانست

گزارشگر:شنبه 3 سنبله 1397 - ۰۲ سنبله ۱۳۹۷

mandegar-3شهروندان سیاه‌پوست در آمریکا جمعیتی بالغ بر ۴۰ میلیون نفر را شامل می‌شوند که حدود ۱۳ درصد از کل جمعیت آمریکاست. براساس آمار ۲۰۱۶، جمعیت سیاه‌پوستان در آمریکا همواره در طول ۶دهۀ گذشته به‌طرز کم‌سابقه‌یی روبه افزایش بوده‌است و در همین ارتباط نیز مرکز تحقیقات پیو، در گزارشی به ۵ موضوع کلی در ارتباط با این بخش از جمعیت آمریکا پرداخته است.

۱٫ شکاف تحصیلی میان سیاه پوستان و سفید پوستان در آمریکا
برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، ۹۰ درصد از افراد ۲۵ سال به بالا توانسته‌اند دورۀ کامل دبیرستان را به‌پایان برسانند و از این میان سهم دانش‌آموزان سیاه‌پوست نیز قابل توجه بوده است. در واقع ۹۰ درصد از کل شهروندان و ۸۷ درصد از جمعیت کل سیاه‌پوستان در آمریکا در ردۀ سنی ۲۵ سال و بالاتر در سال ۲۰۱۷ توانسته‌اند مدرک دیپلم خود و یا معادل آن‌را دریافت کنند.
این در حالی‌است که درصد سفیدپوستان آمریکایی (اروپایی تبار) که موفق به تکمیل دورۀ دبیرستان شده‌اند، بیش از ۹۴ درصد است. لذا اگرچه شکاف تحصیلی میان سیاه‌پوستان و سفیدپوستان در آمریکا هم‌چنان وجود دارد، اما در مقایسه با سال‌های گذشته کم‌تر شده‌است. در سال ۱۹۹۳ همین فاصله و شکاف تحصیلی مقطع دیپلم میان سفیدپوستان و سیاه‌پوستان نزدیک به ۱۴ درصد بود. هم‌چنین درصد سیاه‌پوستان ۲۵ سال به‌بالا که دارای مدرک کارشناسی یا لیسانس در دانشگاه‌های آمریکایی می‌باشند، از ۱۲ درصد در سال ۱۹۹۳ به ۲۴ درصد از جمیعت شهروندان سیاه‌پوست در سال ۲۰۱۷ رسیده‌است.

۲٫ افزایش پنج‌برابری مهاجران سیاه‌پوست
مهاجرت یکی از ارکان اصلی افزایش جمعیت آمریکاست. تا سال ۱۹۸۰ تنها ۸۱۶ هزار نفر به‌عنوان مهاجر (نه شهروند) سیاه‌پوست در آمریکا زنده‌گی می‌کردند اما این آمار در سال‌های بعد با رشد قابل توجهی روبرو بوده‌است و در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴٫۲ میلیون مهاجر سیاه‌پوست در آمریکا مشغول به فعالیت بوده‌اند. تنها از سال ۲۰۰۰ به این سو نرخ مهاجرت به آمریکا در مقایسه با سال‌های قبل ۷۱ درصد رشد داشته که در این میان سهم مهاجران آفریقایی تبار نزدیک به ۳۹ درصد از این مهاجران بوده‌است. با این‌حال بیشتر مهاجران سیاه‌پوستی که به آمریکا وارد می‌شوند هم‌چنان متعلق به کشورهای حوزۀ دریای کاراییب در آمریکای مرکزی می‌باشند که ۴۹ درصد از آمار مهاجران سیاه‌پوست را تشکیل می‌دهند.

۳٫ شکاف اقتصادی ۱۰ برابری درآمد خانواده‌های سفیدپوست و سیاه‌پوست
در سال ۲۰۱۶ درآمد هر خانوادۀ سفیدپوست اروپایی تبار ۱۷۱ هزار دلار بوده و در مقابل این درآمد برای خانواده‌های سیاه‌پوست تنها ۱۷ هزار دلار در سال بوده‌است. اختلاف ۱۰برابری این درآمد از سال ۲۰۰۷ به این‌سو بی‌سابقه بوده و نشان‌دهندۀ شکاف اقتصادی عمیق میان خانواده‌های سیاه‌پوست و خانواده‌های سفیدپوست اروپایی تبار در آمریکاست. بحران و رکود اقتصادی سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ به فقیرترشدن خانواده‌های طبقۀ متوسط در آمریکا و افزایش شکاف طبقاتی در این کشور منجر شد و این شکاف طبقاتی میان خانواده‌های سفیدپوست و سیاه‌پوست بسیار بیشتر مشهود می‌باشد.

۴٫ افزایش نژادپرستی علیه شهروندان سیاه‌پوست در آمریکا
از سال ۲۰۰۹ به عنوان نخستین سالی‌که اوباما به کاخ سفید راه یافت، نژادپرستی و گرایشات سفدپوست برترپنداری در آمریکا به‌طرز کم سابقه‌ای افزایش یافته است. مشکل افزایش نژادپرستی برای شهروندان سیاه‌پوست در آمریکا در مقایسه با دیگر شهروندان بسیار مشهودتر و قابل درک‌تر است. در سال ۲۰۱۷ هشت‌نفر از ۱۰ نفر یعنی ۸۰ درصد از شهروندان سیاه‌پوست مسالۀ نژادپرستی و گرایشات راشیستی را مشکل بزرگ زنده‌گی خود در آمریکا عنوان کرده‌اند. این مساله در مقایسه با هشت‌سال پیش از آن تقریبا دوبرابر شده، چرا که پیش از این تنها ۴۴ درصد از سیاه‌پوستان آمریکایی گرایشات نژادپرستی در آمریکا را مشکل خود در آمریکا عنوان کرده بودند. در مقایسه اما تنها نیمی از سفیدپوستان یعنی چیزی حدود ۵۲ درصد معتقد به‌وجود نژادپرستی در آمریکا می‌باشند و در سال ۲۰۰۹ تنها ۲۲ درصد از سفیدپوستان آمریکایی نژادپرستی را مسالۀ جامعه عنوان کرده بودند. این نشان می‌دهد که در حالی‌که نزدیک به ۸۰ درصد از سیاه‌پوستان با مشکلات ناشی از نژادپرستی روبرو شده‌اند، این موضوع تنها برای ۵۰ درصد سفیدپوستان محل بحث و قابل اهمیت بوده‌است.

۵٫ اکثریت قابل توجهی از سیاه‌پوستان آمریکایی معتقدند که دارای حداقل امکانات و مزایای سفید پوستان نیستند
نگاه سیاه‌پوستان و سفید پوستان آمریکایی به توزیع امکانات و مزایای اجتماعی در جامعه متفاوت است. نزدیک به ۶۸ درصد سیاه‌پوستان معتقدند شهروندان سفیدپوست در مقایسه با رنگین‌پوستان از مزایای بیشتر اقتصادی و اجتماعی در جامعه برخوردار می‌باشند و در مقابل تنها ۱۶ درصد از سفیدپوستان معتقد به توزیع ناعادلانۀ امکانات اجتماعی میان سفیدپوستان و سیاه‌پوستان می‌باشند. در این میان جالب آن‌که بیش از نیمی از سیاه‌پوستان معتقدند که ترامپ فرصت‌های شغلی را به‌صورت برنامه‌ریزی شده‌یی تنها به گروهی از شهروندان عمدتا سفیدپوست اختصاص خواهد داد و در مقابل بیشتر سفیدپوستان معتقد به رعایت عدالت در توزیع مشاغل در دورۀ ترامپ می‌باشند.

/برگرفته از سایت الوقت

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.