زنان تجارت‌پیشه: اتـاق تجـارت زنـان ناتـوان است

گزارشگر:یک شنبه 4 سنبله 1397 - ۰۳ سنبله ۱۳۹۷

زنان تجارت‌پیشۀ افغانستان، از کم‌کاری اتاق‌های تجارت زنان در رفع چالش‌های آنان شکایت دارند.
اتاق‌های تجارت زنان گفته که تعداد زنان سرمایه‌گذار در افغانستان ۸۲۰تن می‌باشند که در رشد اقتصاد افغانستان سهم دارند و در میان ولایت‌ها، کابل با ۴۲۴ سرمایه‌گذار زن، بالاترین زنان تجارت‌پیشه را در خود جای داده‌است.
mandegar-3این در حالی‌است که کم‌تر از یک‌سال از فعالیت اتاق‌های تجارتی زنان سپری می‌شود، اما زنان تجارت‌پیشه از کارکردهای این اتاق ناراضی‌اند.
مریم یکی از این بانوان است که یک‌سال می‌شود به تجارت روی آورده‌است، با مبلغ سی و پنج هزار افغانی، کارش ار آغاز کرده‌است. او اکنون هرچند از کارش راضی است، اما مانند سایر بانوان تجارت‌پیشه، جنجال‌های بسیاری را متحمل شده‌است.
خانم مریم که از اتاق تجارت زنان راضی به نظر نمی‌رسد و می‌گوید: اتاق تجارت زنان افغانستان وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام نمی‌دهد و در طول چندماهی که از افتتاح و آغاز فعالیت‌های این اتاق می‌گذرد، نتوانسته به خانم‌های تجارت‌پیشه مفید واقع شود.
او می‌گوید، اتاق تجارت زنان به خانم‌های تجارت‌پیشه‌یی که تجارت بزرگ‌تری دارند، بیشتر اهمیت می‌دهد و به خواست‌ها و مشکلات شان، رسیده‌گی می‌کند؛ اما به خانم‌های کارآفرین دیگر که با سرمایۀ کم‌تر کارشان را آغاز کرده‌اند و نیاز بیشتر به هم‌کاری دارند، از سوی اتاق تجارت زنان توجه صورت نمی‌گیرد.
هم‌چنان، رویا حافظی، معاون شرکت تولیدی «ثنا آفرین»، می‌گوید:” از روزی که من کار تجارت را اغاز کردم، همواره با مشکلات مواجه بودم و اکنون هم با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنم. اتاق تجارت زنان که افتتاح شد، خوش بودم که حداقل قسمتی از مشکلاتم حل می‌شود، اما هیچ تغییری در وضعیت نیامد و همان مشکلاتی که در تجارتم داشتم باقی است.
بانو حافظی، از نبود بازار کار دایمی ناراض است و می‌گوید که تنها با برگزاری نمایشگاه‌های کوتاه‌مدت نمی‌توانند تجارت شان را توسعه بدهند و اتاق تجارت زنان باید برای خانم‌های تجارت‌پیشه و کارآفرین، بازار کار دایمی را ایجاد کند تا خانم‌ها بتوانند تجارت شان را گسترش دهند.
خانم رویا می‌گوید که اتاق تجارت زنان، اکثر خانم‌هایی را که عضویت این اتاق را دارند، از برنامه‌های که برگزار می‌کند، بی‌خبر می‌گذارد.
این بانوی تجارت‌پیشه می‌گوید، اتاق تجارت زنان با برخورد گزینشی (کتگوری‌بندی) میان زنان کارآفرین، فرق ایجاد کرده‌است و زنان را نسبت به سرمایۀ ‌شان، به‌سه کتگوری تقسیم کرده‌است. او مدعی است که رهبری اتاق تجارت زنان، به خانم‌هایی بیشتر توجه می‌کند که سرمایۀ بیشتری دارند و میان زنان تجارت پیشه فرق قایل می‌شود.
به گفتۀ او، زنانی‌که در کتگوری طلایی قرار دارند، همواره به سفرهای خارجی از طرف اتاق تجارت برده می‌شوند، در حالی که دیگران اگر فرصت سفر را هم پیدا کنند، باید از جیب‌شان هزینه کنند.
اما خانم منیژه وافق، رییس اتاق تجارت زنان می‌گوید، اتاق تجارت زنان افغانستان نزدیک به یک‌سال می‌شود که فعالیت‌اش را آغاز کرده و او به‌عنوان رییس این اتاق بسیار خوشحال است که سبب رشد و بهبود اقتصاد زنان شده‌است.
خانم منیژه وافق، دست‌آورهای ده‌ماهۀ این اتاق را فوق‌العاده عنوان می‌کند و می‌گوید، یکی از اهداف سه‌سالۀ اتاق تجارت زنان، ایجاد دفاتر رسمی اتاق در پنج ولایت مرکزی کابل، هرات، مزار، جلال اباد و قندهار بوده‌است که مدت دوماه می‌شود که اتاق تجارت زنان در ولایت‌های مرکزی شروع به فعالیت کرده‌است.
منیژه وافق می‌گوید، اتاق تجارت زنان افغانستان همیشه در تلاش ایجاد سهولت برای خانم‌های تجارت‌پیشه و کارآفرین بوده‌است که از ادارۀ تدارکات ملی برای زنان کارآفرین، پنج‌فیصد ارجحیت گرفته شده‌است تا زنان بتوانند سهم بیشتری در تجارت بگیرند.
بانو وافق می‌گوید: هر باری که در ادارۀ تدارکات ملی و سایر نهادهای دولتی و خصوصی برنامه و ورکشاپ دایر کردیم، به‌هر خانمی که عضویت اتاق تجارت زنان را دارند، ایمیل می‌کنیم و تماس می‌گیریم، تا اشتراک کنند؛ اما برخی خانم‌ها سهل‌انگاری می‌کنند و ایمیل‌های‌شان را همه‌روزه چک نمی‌کنند. این سبب می‌شود تا بعضی زنان تجارت‌پیشه، از برنامه‌هایی که اتاق تجارت زنان دایر می‌کند بی‌خبر بمانند و این تقصیر من نیست.
رییس اتاق تجارت زنان افغانستان کتگوری بندی زنان تجارت‌پیشه را نمی‌پذیرد و می‌گوید، اتاق تجارت زنان، در میان اعضایش‌، هیچ‌گونه تفاوتی قایل نیست و آن‌ها همواره تلاش دارند، فرصت مساوی برای زنان تجارت‌پیشه فراهم کنند و برای رفع مشکل آن‌ها تلاش نمایند.
خانم وافق می‌گوید:” ما همیشه در تلاش این هستیم تا تمام زنان در عرصۀ تجارت پیشرفت کنند و در یک سطح قرار بگیرند و حتی برعکس گفته‌های خانم‌هایی‌ که شکایت دارند، اتاق تجارت زنان برای خانم‌هایی که در کتگوری پایین هستند اولویت و زمینۀ بیشتری داده شده‌است تا آن‌ها رشد کنند.”
منیژه وافق می‌گوید که بیشتر خانم‌های تجارت پیشه‌یی که در اتاق تجارت زنان افغانستان عضویت دارند به زبان انگلیسی بلدیت ندارند و نمی‌توانند در کنفرانس‌های خارج از کشور اشتراک کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.