وزارت صحت عامه: ۲۰ درصد زنان فاصله میان ولادت‌ها را رعایت نمی کنند

گزارشگر:دو شنبه 5 سنبله 1397 - ۰۴ سنبله ۱۳۹۷

mandegar-3احمد جان نعیم، معین پلان و پالیسی وزارت صحت عامه می‌گوید: یکی از مشکلات عمده، در میان خانواده‌ها مراعت‌نکردن فاصله بین ولادت‌ها است که از سوی ۲۰ درصد زنان رعایت نمی شود. آقای نعیم با اشاره به‌این چالش، گفته‌است که باید عامل اساسی آن ارزیابی گردد.
معین پلان و پالیسی وزارت صحت‌عامه، دیروز یک شنبه(۴، سنبله) در محفل معرفی محصولات اساسی صحی که توسط «موسسه بازاریابی اجتماعی افغان» برگزاری گردیده بود، گفت: این برنامه روی چهار مشکل صحی دایر شده‌است.
او افزود: وزارت صحت‌عامه طی یک‌ونیم‌دهه برسر رشد صحی کار کرده، اما هنوز مشکلات جدی سد راه زنان و کودکان وجود دارد.
نعیم تاکید داشت که تمرکز سکتور خصوصی روی رشد صحی برجسته بوده و وزارت صحت‌عامه نیز زمینۀ سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی در بخش دوا را فراهم کرده‌است.
به‌باور او، یکی از مشکلات عمده، فاصله بین ولادت‌هاست که از سوی ۲۰درصد زنان رعایت نمی‌شود، بنابر این باید مشکلات اساسی در این زمینه ارزیابی و برطرف گردد.
معین پلان و پالیسی وزارت صحت‌عامه تصریح کرد که داروهایی که امروز معرفی می‌گردد، از کیفیت بسیار بلند برخوردار می‌باشد و قرار است در آیندۀ نزدیک به بازار عرضه گردد.
او هم‌چنان، اظهار داشت، پولی که جامعۀ جهانی به وزارت صحت کمک می‌کند، ناچیز بوده و نمی‌تواند جواب‌گوی نیازمندی سکتور صحت افغانستان باشد. بنابر این تداوی ۱۴۲۰ طفل در مدت ۵سال از سوی موسسۀ اجتماعی افغان، یک اقدام نیک و پسندیده می‌باشد.
این در حالی‌است که براساس آخرین گزارش سازمان صحی جهان، افغانستان بالاترین میزان مرگ و میر مادران در جهان را دارد. زیرا عدم دسترسی به داکتر و دوا، فقر و موانع فرهنگی برای استفاده از مراقبت‌های صحی، از جمله عوامل آن می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.