رییس ستاد مشترک ارتش در نودهفتمین سالروز تاسیس قوای هوایی: نیروهای هوایی تجهیزات نظامی موثر ندارند

گزارشگر:سه شنبه 6 سنبله 1397 - ۰۵ سنبله ۱۳۹۷

mandegar-3رییس ستاد مشترک ارتش در برنامه‌‌یی بزرگداشت از نودهفتمین سالروز تاسیس قوای هوایی در تالار فرماندهی قول اردوی هوایی، از کمبود تجهیزات برای نیروهای هوایی انتقاد کرده گفت: قوای هوایی کشور هنوزهم مجهز نیست.
جنرال شریف یفتلی، رییس ستاد مشترک ارتش کشور که در نودهفتمین سالروز تاسیس نیروی هوایی سخن می‌گفت، خطاب به شرکای بین‌المللی افزود: «آمریکا به‌جای جت‌های جنگی فضایی، نیروی هوایی افغانستان را با چرخ‌بال‌های بلک هاک، می ۱۷، ام‌ دی ۵۳۰، سی ۲۰۸و بال‌ثابت مجهز کرده است که کارایی و موثریت لازم را ندارد».
وزارت دفاع ملی با نشر خبرنامه‌یی گفته است که از نودهفتمین سالروز تاسیس قوای هوایی شام روز یک‌شنبه (۴ سنبله) به اشتراک محمد شریف یفتلی رییس ستاد ارتش و دیگر مسوولان قوای هوایی در تالار فرماندهی قول اردوی هوایی بزرگداشت شد.
در خبرنامۀ وزارت دفاع ملی آمده است.
که آقای یفتلی، در این برنامه، قوای هوایی کشور را یکی از صنوف اساسی اردوی ملی دانسته و گفته است که قوای هوایی افغانستان با فعالیت‌های شبانه روزی قادر به دفاع از حریم هوایی بوده و با تمام امکانات در میدان‌های نبرد از قوت‌های زمینی حمایت می‌کند.
آقای یفتلی می‌افزاید که قوای هوایی کشور در حال انکشاف است و با استفاده از امکانات خوبی مانند طیاره‌های مختلف، پرسونل مسلکی از عملیات محاربوی اکمالات و دفاع از حریم هوایی و زمینی حمایت می‌کند.
در این برنامه اراکین نظامی ابراز داشتند که هرچند قوای هوایی کشور در حال رشد و انکشاف است، اما به‌خاطر تجهیزات ابتدایی‌شان کم‌تر نقش موثر در برد جنگ دارد.
با آن‌هم، آنان گفتند که نیروی هوایی کشور تلاش می‌کند تا با استفاده از منابع دست‌داشتۀ‌شان دفع تهدیدات امنیتی در مناطق ناامن و حمایت محاربوی در میدان‌های جنگ را داشته باشد.
نیروی هوایی افغانستان در سال ۱۹۲۴ در زمان شاه امان‌الله خان تاسیس شد. در دهۀ ۱۹۷۰ در دوران حکومت ظاهرشاه نوسازی شده و توسعه یافت.
قوای هوایی کشور در دهۀ ۱۹۶۰ حدود ۱۰۰ هواگرد شامل جنگنده‌های سبک مادون صوت میگ-۱۵، بمب‌افگن سبک ایلیوشین-۲۸ و تعداد زیادی چرخ‌بال در اختیار داشت.
اما با گذشت جنگ‌های طولانی‌مدت به‌خصوص در جنگ‌های داخلی و ظهور طالبان نیروی هوایی کشور از بین رفت و در حال حاضر به کمبود جنگنده‌های هوایی مواجه است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.