طالبان به کاروان صلح‌خواهان نه گفتند

گزارشگر:شنبه 10 سنبله 1397 - ۰۹ سنبله ۱۳۹۷

کمیسیون حقوق بشر در واکنش به برخورد گروه طالبان با اعضای کاروان صلح‌خواهان هلمندی در ولایت بغلان، گفته است که این برخورد نقض میثاق‌های حقوق بشری است.
کاروان صلح‌خواهان هلمندی که شام دیروز وارد ساحۀ دندغوری-ولایت بغلان شده‌ بودند تا پیام صلح را به گروه طالبان برسانند، از طرف افراد این گروه توقف داده شده‌اند و مورد توهین و تحقیر قرار گرفته‌اند.
mandegar-3یک عضو این کاروان به رادیو آزادی گفته که زمانی که به ساحۀ آکاخیل ولسوالی دندغوری-ولایت بغلان رسیده‌ بودند، از طرف گروه ۲۰نفری طالبان توقف داده شده و مورد توهین و تحقیر قرار گرفتند.
بسم‌الله وطن‌دوست، یک عضو این گروه ادعا کرده است که طالبان به‌رغم توهین و تحقیر این روند را یک پروژه خوانده‌اند.
اما، توهین اعضای کاروان صلح‌خواهان هلمندی از سوی طالبان واکنش‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر را همراه شده‌ است.
بلال صدیقی سخن‌گوی کمیسیون حقوق بشر با اشاره به این برخورد گروه طالبان با کاروان صلح‌خواهان هلمندی، گفته که از طالبان می‌خواهد تا به‌خواست صلح‌خواهانۀ مردم احترام گذاشته و ارزش‌های حقوق بشری را رعایت کنند.
آقای صدیقی تأکید کرده که هیچ گروهی حق توهین به حرکت‌های مردمی در پیوند به صلح را ندارد و چنین عمل نقض میثاق‌های حقوق بشری است.
به گفتۀ او، هرعملی که سبب هتک حرمت و مانع چنین حرکت‌ها می‌شود در مغایرت با تمامی قوانین حقوق بشر بین‌المللی و قوانین بشردوستانۀ بین‌المللی قرار دارد، هیچ گروهی حق ندارد که یک کتله از جوانان را که برای صلح و تأمین عدالت تلاش می‌کنند، مورد توهین قرار دهد و یا مانع حرکت‌های صلح خواهانۀ آنان شود.
آقای صدیقی، از امنیت جان این کاروان نیز ابراز نگرانی می‌کند و از حکومت می‌خواهد تا برای مصئونیت این کاروان توجه جدی داشته باشد.
اعضای کاروان صلح‌خواهان هلمند از بهر آن‌که پیام صلح را برای طالبان برسانند، شام دیروز وارد ولسوالی دندغوری ولایت بغلان شده بودند؛ اما آن‌چه اعضای این کاروان می‌گویند، مورد اهانت و توهین گروه طالبان قرار گرفتند.
کاروان صلح‌خواهان در ماه مبارک رمضان حرکت صلح‌خواهانۀ را از هلمند آغاز کرد و پس از گذشت بیشتر از یک‌ماه سفر پیاده به کابل رسیدند تا صدای صلح را به حکومت و طالبان برسانند.
این حرکت با برپایی خیمه‌های تحصن در برابر دفتر سازمان ملل و چندین سفارت‌خانۀ مهم به شمول سفارت امریکا در کابل خواستار برقراری آتش‌بس دایمی میان حکومت و طالبان شدند.
این حرکت پس از دو ماه در کابل، حالا ۲۰روز می‌شود که با حرکت به‌سوی بلخ سفر شان‌را به ولایت‌های شمال افغانستان آغاز کرده‌اند.
در همین حال، احسان طاهری، سخن‌گوی شورای عالی صلح نیز از گروه طالبان می‌خواهد تا به صدای صلح‌خواهانۀ این کاروان که خواست تمامی مردم افغانستان است لبیک بگویند.
آقای طاهری، ابراز امیدواری کرد که طالبان مسلح به صدای مردم افغانستان پاسخ بی‌درنگ و مثبت دهند تا همه شاهد برداشتن گام‌های عملی برای آغاز گفت‌وگوهای صلح میان حکومت و طالبان باشیم.
هرچند به گفتۀ کاروان صلح‌خواهان هلمندی، گروه طالبان پیام آنان‌را رد کرده و گفته‌اند که آن‌را نمی‌پذیرند؛ اما اعضای این کاروان می‌گویند از حرکت‌شان باز نخواهند ایستاد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.