کرزی به امریکایی‌ها: در انتخـابات مداخله نکنید!

گزارشگر:ماندگار - ۲۳ جدی ۱۳۹۱

ایالات متحدۀ امریکا نیروهای زمینی و هوایی افغانستان را تجهیز کرده و برای دفع تهدیدات داخلی و خارجی، نیروی ویژه‌یی را در چوکات نیروهای امنیتی افغانستان ایجاد می‌کند.
سخنگوی رییس‌جمهور کرزی نیمه‌شبِ گذشته در تماس با روزنامۀ ماندگار از واشنگتن گفت که هیأت افغانی در سفر به امریکا، تا اکنون با وزرای خارجه، دفاع، برخی سناتوران و مقام‌های دیگر امریکایی ملاقات کرده است.
او گفت که قرار است تا لحظات دیگر، آقای کرزی در یک «گفت‌وگوی دونفره و طولانی با رییس‌جمهور اوباما» صحبت کند.
زندان بگرام به افغانستان سپرده شد
سخنگوی رییس‌جمهور کرزی گفت که هیأت حکومت افغانستان در این سفر دستاوردهای خوبی داشته و مهم‌ترین دستاوردشان، سپردن مسوولیت کامل زندان بگرام به حکومت افغانستان بوده است.
آقای فیضی گفت که پنتاگون موافقت کرده که تمامی مسوولیت‌های زندان بگرام به حکومت افغانستان واگذار شود؛ هم‌چنان کمیسیونی که پیش از این در مورد سرنوشت زندانیان تصمیم می‌گرفت، متشکل از چهار امریکایی و سه افغان بود؛ اما در گفت‌وگوهایی‌که با مقامات امریکایی صورت گرفت، فیصله شد که همۀ اعضای کمیسیون باید افغان باشند.
بر اساس اظهارات آقای فیضی، پس از گفت‌وگوی هیأت افغانی با وزیر دفاع امریکا، فیصله شد: نیروهای امریکایی هنگامی که اتباع افغانستان را بازداشت می‌کنند، باید تا ۹۶ ساعت بعد، آن‌ها را به نیروهای امنیتی افغانستان بسپارند.
تجهیز نیروهای افغان
مقام‌های امریکایی به هیأت حکومت افغانستان در زمینۀ تجهیز، تمویل و حمایت از  نیروهای زمینی و هوایی افغانستان تعهد سپرده و گفته‌اند که نیروهای افغان را به سلاح سبک و سنگین مجهز می‌سازند.
سخنگوی رییس‌جمهور کرزی گفت که امریکا به نیروهای هوایی افغانستان، هواپیماهای c-130  و هیلیکوپتر می‌دهد و پس از سال ۲۰۱۴ نیز آنان را حمایت و پشتیبانی می‌کند.
او در مورد شمار هواپیماهایی ‌که که قرار است به حکومت افغانستان سپرده شود، اظهار بی‌اطلاعی کرد اما گفت: هواپیمایی که قرار است به نیروهای ما سپرده شوند، بسیار پیشرفته و مدرن است.
سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان افزود که نیروهای زمینی افغانستان نیز از سوی ایالات متحدۀ امریکا تربیت و تجهیز می‌شوند.
ایجاد نیروهای ویژه
مقام‌های امریکایی در گفت‌وگوهای خود با هیأت افغانی، از تشکیل قوای ویژه برای «دفع تهدیدات داخلی و خارجی» در چوکات نیروهای امنیتی افغانستان سخن زده‌اند.
آقای فیضی، روی ایجاد این نیروها جزییات بیشتر ارایه نکرد.
از سوی دیگر، او گفت که در گفت‌وگوهای هیأت افغانی با مقام‌های امریکایی فیصله شده که هرچه زودتر نیروهای امریکایی از روستاهای افغانستان خارج شوند و در پایگاه‌های‌شان مستقر شوند.
بر اساس اظهارات سخنگوی حامد کرزی، وزار ت دفاع امریکا تعهد سپرده که تابستان آینده از روستاهای افغانستان خارج ‌شوند.
کنترل فضایی افغانستان
در ده سال گذشته حریم هوایی افغانستان از سوی نیروهای ناتو، کنترل و رهبری شده است.
بر اساس گفته‌های سخنگوی حامد کرزی، موضوع کنترل فضای افغانستان نیز از موضوعات مهم در نشست با مقامات پنتاگون بوده است.
در این نشست توافق شده که پس از این، نیروهای هوایی افغان و امریکایی به صورت مشترک حریم هوایی افغانستان را کنترل می‌کنند؛ زیرا نیروهای افغان به یک‌باره‌گی نمی‌توانند حریم هوایی افغانستان را کنترل کنند.
دفتر قطر باز شود
ایمل فیضی گفت که در مورد پروسۀ صلح با وزارت خارجۀ امریکا و شورای امنیت ملی این کشور صحبت شده است. و وزارت خارجۀ امریکا از حکومت افغانستان خواسته که زمینۀ باز شدن رسمی دفتر طالبان در قطر را فراهم سازد.
به گفتۀ فیضی، خواست امریکایی‌ها این بوده که دفتر قطر برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح هرچه زودتر فعال شود؛ اما موقف ما این بود که در این دفتر باید نماینده‌گان واقعی طالبان حضور داشته باشند و طرف مذاکرۀ آن‌ها باید حکومت افغانستان باشد.
این در حالی است که هیأت مذاکره‌کنندۀ طالبان هم‌اکنون در قطر به‌سر می‌برد.
انتخابات و اجماع ملی
سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که مقام‌های امریکایی از حکومت افغانستان خواسته‌اند که زمینۀ برگزاری یک انتخابات شفاف، عادلانه و عاری از تقلب را فراهم سازند.
به گفتۀ آقای فیضی، در مقابل حکومت افغانستان از امریکایی‌ها خواسته است که در انتخابات افغانستان مداخله نکنند.
او گفت: ما خواستار برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه استیم. اگر امریکا در انتخابات افغانستان مداخله کند، کشورهای دیگر منطقه و غربی نیز مداخله خواهند کرد که ما این اجازه را به کسی نمی‌دهیم.
او گفت که ما خواهان حضور ناظران بین‌المللی در پروسۀ انتخابات هستیم.
در همین حال، برخی اعضای مجلس گفته‌اند که رییس‌جمهور کرزی در این سفر تلاش خواهد کرد زمینۀ ادامۀ قدرت خود و نزدیکانش را در آینده فراهم سازد، اما سخنگوی حامد کرزی این سخن را «غیر‌منطقی» و «شایعه» خواند و گفت آقای کرزی در این سفر به دنبال خواست‌های شخصی‌اش نمی‌باشد.
ایمل فیضی گفت که امریکایی‌ها از هیأت افغانی خواسته‌اند که پیش از برگزاری انتخابات، یک اجماع ملی را با اشتراک تمامی گروه‌های ذی‌دخل در قضیۀ افغانستان به وجود آورند.
او گفت: امریکایی‌ها گفته‌اند که پیش از برگزاری انتخابات، گروه‌ها و حلقات سیاسی گردهم جمع شوند، آن‌ها مسیر و راه حرکت به سوی انتخابات را باید مشخص سازند.
ایجاد اجماع ملی میان افغان‌ها، از سوی وزارت خارجۀ امریکا مطرح شده است.
نیروهای امریکایی خارج نمی‌شوند
سخنگوی حامد کرزی می‌گوید با توجه به مذاکراتی که صورت گرفت، با اطمینان می‌توانم بگویم که نیروهای امریکایی از افغانستان خارج نمی‌شوند.
به گفتۀ او، امریکا می‌خواهد  با امضای سند امنیتی چه‌گونه‌گی حضور خود را در افغانستان تعریف کند.
بر اساس گفته‌های او، در چارچوب سند همکاری‌های امنیتی، شمار سربازان امریکایی که در افغانستان می‌مانند و تعداد پایگاه‌های امریکایی‌ها مشخص خواهد شد. افغانستان نیز می‌خواهد که امریکا حضور نظامی در کشور داشته باشد.
سخنگوی حامد کرزی افزود: رییس‌جمهور اوباما، رقم دقیقِ سربازان امریکایی را که در افغانستان می‌مانند، مشخص می‌کند.
بر اساس گفته‌های ایمل فیضی، توافق‌نامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن یکی از عمده‌ترین محورهای سفر هیأت افغانی به واشنگتن بوده است.
امریکایی‌ها در سند امنیتی، خواهان مصونیت قضایی سربازان‌شان در افغانستان است؛ اما حکومت افغانستان مخالف این موضوع می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.