سفارت پاکستان در کابل: جلو دخالت والی ننگرهار در امور قونسل‌گری پاکستان را بگیرید

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 11 سنبله 1397 - ۱۰ سنبله ۱۳۹۷

سفارت پاکستان در کابل ادعا دارد که به دلیل دخالت والی ننگرهار در امور قونسل‌گری این کشور در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار، این قونسل‌گری را بسته‌اند.
سفارت پاکستان در کابل با نشر خبرنامه‌‌یی اعلام کرده که فعالیت قونسل‌گری از روز جمعه نهم سنبله/ شهریور متوقف شده‌ است.
سفارت پاکستان، اقدام والی ننگرهار را مخالف «کنوانسیون ۱۹۶۳ وین» در بارۀ روابط قنسولی دانسته ‌است.
mandegar-3در این خبرنامه، سفارت پاکستان از وزارت خارجۀ افغانستان خواسته که جلو «دخالت» والی ننگرهار را بگیرد و تدابیر امنیتی این قونسل‌گری را به‌حالتی که قبل از ۲۸ آگست ۲۰۱۸ داشت، برگرداند.
سفارت پاکستان در خبرنامه تاکید کرده است، این قونسل‌گری تا زمانی‌که تدابیر امنیتی مطابق خواست سفارت پاکستان تامین نشود، بسته خواهد ماند.
و اما، والی ننگرهار در واکنش به تصمیم سفارت پاکستان، صبح دیروز شنبه ۱۰ سنبله/ شهریور به خبرنگاران گفت:» در امور داخلی قونسل‌گری مداخله نمی‌کنیم و به کسی نیز اجازه نمی‌دهیم که در بیرون از قونسل‌گری با آبروی افغان‌ها/ افغانستانی‌ها بازی کند و زمینۀ رشوه را فراهم نماید.»
او مدعی است که «رشوه و فساد» در قونسل‌گری پاکستان وجود دارد و روزانه «صدها هزارافغانی رشوه گرفته می‌شود و با افغان‌ها/ افغانستانی‌ها برخورد توهین‌آمیز صورت می‌گیرد.»
آقای حیات برخورد کارمندان قونسل‌گری پاکستان را با شهروندان افغانستان نادرست خوانده می‌گوید: با وزارت خارجه افغانستان و ریاست جمهوری در این باره صحبت کرده‌ است و ادامۀ این رفتار برایش غیرقابل تحمل است.
آقای حیات می‌گوید: صدها تن در قونسل‌گری پاکستان در شهر جلال‌آباد مراجعه می‌کنند و با آنان برخورد درست صورت نگرفته و باعزت آنان بازی صورت می‌گیرد.
والی ننگرهار می‌گوید که به‌عنوان فرد مسوول در آن ولایت، مکلفیت این‌ را دارد تا در برابر این اقدام، مقام‌های پاکستان ایستاده شده و از آبرو و عزت افغان‌ها/ افغانستانی‌ها دفاع نمایند و هم‌چنان جلو فساد را به‌طور جدی بگیرد.
صدور ویزای پاکستان برای شهروندان افغانستان رایگان است؛ اما آقای حیات ادعا دارد که هر ویزای پاکستان پنج تا بیست‌هزار روپیه پاکستانی به‌فروش می‌رسد.
اما، مقام‌های پاکستان از وزارت امور خارجه افغانستان خواسته‌اند تا دست از مداخلۀ مقام‌های ولایت ننگرهار در امور قونسل‌گری آن کشور در شهر جلال‌آباد برداشته و تدابیر جدی امنیتی آنان را در آن ولایت گیرند.
سفارت پاکستان می‌گوید: تا زمانی مشکلات امنیتی آنان در شهر جلال‌آباد حل نگردد، نماینده‌گی آنان در جلال‌آباد بسته‌ خواهند ماند.
گفته می‌شود که این اقدام سفارت پاکستان در اعتراض به ممنوعیت استفاده از کلدار پاکستانی در ولایت ننگرهار صورت گرفته است.
هفتۀ قبل دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار با نشر خبرنامه‌یی تاکید کرد که به‌خاطر ترویج پول افغانی و جلوگیری استفاده از کلدار پاکستانی در ننگرهار، به منسوبان امنیتی دستور داده شد تا پس از این اجازۀ داد و ستد به کلدار را در بازارهای این ولایت ندهند.
از سال‌ها به این‌سو بیشتر داد و ستدها در ولایت‌های شرقی، جنوب‌-شرقی و جنوبی کشور با پول کلدار پاکستانی انجام می‌شود.
با این‌که حکومت‌های گذشته بارها تلاش کردند تا جلو داد و ستد با بانکنوت‌های خارجی را بگیرند، اما به‌دلایل نامعلوم این روند به ناکامی انجامیده است، اکنون دیده شود که این اقدام موفق خواهد شد یا خیر.
و اما سال گذشته دو کارمند قونسل‌گری پاکستان در شهر جلال‌آباد هنگامی‌که از مسیر زمینی از شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار عازم پاکستان بودند، ناپدید شدند.
در همین حال، یک کارمند قونسل‌گری پاکستان در شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان در ماه میزان سال پار کشته شد. این دپیلمات پاکستانی در نزدیک مهمان‌خانۀ‌ محل اقامتش کشته شده بود.
و اما پیش از این عبدالخالق فراهی که به‌عنوان سفیر افغانستان در پاکستان معرفی شده بود، در سپتامبر سال ۲۰۰۸ از سوی افراد مسلح ناشناس در منطقۀ حیات‌آباد پیشاور ربوده شد. رانندۀ آقای فراهی در آن حادثه کشته شد.
حکومت افغانستان برای ردیابى عاملان ربودن آقای فراهی و جلب هم‌کارى دولت پاکستان در این باره، هیاتى را به آن کشور فرستاد، اما این تلاش‌ها به‌جایی نرسید.
او بیشتر از یک‌و نیم سال در بند رباینده‌گان ماند و بعداً آزاد شد؛ ولی نحوۀ رهایی او رسانه‌‌یی نشد و مشخص نشد که رباینده‌گان فراهی را در بدل چه چیزی آزاد کردند، رهایی او تاکنون مرموز باقی مانده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.