حقوق مادام‌العمر مقام‌های عالی‌رتبه بررسی می‌شود

- ۲۳ جدی ۱۳۹۱

مجلس نماینده‌گان گفته است که پیش نویس قانون تنظیم معاشات حقوق مادام العمر رییس‌‍جمهور، معاونانش، و رییس و اعضای دادگاه عالی را به دقت بررسی خواهد کرد.
پیش نویس این طرح که پس از تائید پارلمان و توشیح رییس جمهور جنبه قانونی به خود خواهد گرفت، اخیرا به مجلس نماینده‌گان فرستاده شده است.
این پیش نویس شامل معاشات/حقوق چندهزار دالری و امتیازات دیگر برای مقام های دولتی، در عدم عزل آنها می‌شود.
عبدالستار خواصی، عضو هیئت اداری مجلس نماینده‌گان به بی‌بی‌سی گفت که نماینده‌گان مجلس در مواردی از این طرح با هم اختلاف نظر دارند. آقای خواصی می گوید: این مقام‌ها اگر بعدا به پست های دیگر بروند و آغاز به کار کنند، نیازی به این معاشات نیست، موضوع دوم مورد اختلاف پرهزینه بودن معاشات و امتیازاتی که برای این مقام ها در نظر گرفته شده است.
در قانون اساسی افغانستان برای رییس جمهور و اعضای دادگاه عالی معاش حقوق مادم العمر درنظر گرفته شده اما مقدار آن مشخص نشده است. به گفته مسئولان، در پیش نویس قانون جدید مقدار معاشات نیز تذکر یافته و معاونان رییس جمهور نیز به این فهرست اضافه شده اند.
در پیش نویس قانون جدید رییس جمهور ماهانه معادل حدود ۱۰ هزار دالر، معاونان او هرکدام بیش از ۵ هزار دالر، رییس دادگاه عالی بیش از ۴ هزار دالر، و دیگر اعضای دادگاه عالی حدود ۴ هزار دالر پس از ختم دوره کاری‌شان به گونه مادام العمر حقوق خواهند گرفت.
امتیازات دیگری چون کرایه/ اجاره خانه، خرج دسترخوان/هزینه های جانبی و محافظ نیز در این پیش نویس گنجانیده شده است.
گل رحمان قاضی، رییس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی به این باور است که برای تضمین آینده مقام ها، برای آرامش فکری آنها و برای جلوگیری از فساد اداری داشتن همچنین تضمینی ضروریست.
کشورهای مثل ترکیه و پاکستان هم قوانینی در این مورد دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.