شهید احمدشاه مسعود و تاجیکستان

گزارشگر:فهیم کوهدامنی / یک شنیه 18 سنبله - ۱۷ سنبله ۱۳۹۷

mandegar-3در جمهوری تاجیکستان مردم از جهات مختلف در مورد قهرمان ملی ما حرف‌هایی دارند.
بزرگ‌سالان این کشور که هنگام تجاوز قوای شوروی به افغانستان جوان بودند، مدام از ایستاده‌گی و مقاومت مردم افغانستان شنیده بودند و دراین میان نام شهید احمدشاه مسعود و درۀ پنجشیر را همۀ ‌شان می‌دانند و حکایت‌های شیرین از جنگ‌های وی در برابر اشغال‌گران دارند که حتا بعضی از شهروندان تاجیکستانی که به‌حیث مشاور و… با قوای شوروی به افغانستان فرستاده شده بودند، نیز به‌طور مخفیانه در مجالس سری آن‌وقت به دوستان و اقارب‌شان داستان‌هایی از شهید احمدشاه مسعود و قهرمانی‌های او یادآوری می‌نمودند. می‌توان گفت که در آن ایام (اتحاد جماهیر شوروی) که قوای نظامی‌ شان در افغانستان می‌جنگید، شهید احمدشاه مسعود یک قهرمان زنده در اذهان ملت تاجیکستان جایگاه پیدا کرده بود و علاقه‌مندان آزادی و آزاده‌گی منتظر پیروزی این مبارز بودند.
پس از متلاشی‌شدن اتحاد شوروی و کسب استقلال جمهوریت‌های آسیای میانه شرایط برای شناخت از افغانستان در میان شهروندان تاجیکستان بیشتر شد و اقشار مختلف جامعه تاجیکستان بیشتر با بزرگان کشور ما شناخت پیدا کردند.
پس از جنگ چندین‌ساله در تاجیکستان و تلاش‌های شهید احمدشاه مسعود در راستای صلح تاجیکستان و عملی‌شدن برنامۀ صلح در جمهوری تاجیکستان، محبوبیت شهید احمدشاه مسعود در میان این ملت بیشتر شد و در روزهای سخت و دشوار مقاومت که بیشتر ولایات کشور ما در دست طالبان قرار داشت و سنگرهای مقاومت در چندولایت محدود محصور شده بود، دولت و ملت تاجیکستان با همه مشکلاتی که داشتند از داعیۀ برحق مقاومت علیه طالبان در کنار مردم و دولت ما قرار داشتند و سفرهای متعدد شهید احمدشاه مسعود در آن دوران به تاجیکستان فضا را طوری ساخته بود که افراد از طرز تفکرهای مختلف بتوانند آمر صاحب شهید را به‌عنوان یک انسان مبارز و عدالت‌خواه بپسندند و او را الگوی خودشان قرار دهند.
البته پیوندهای فرهنگی نیز در این محبوبیت سهم داشته، ولی عنصر اصلی محبوبیت وی در میان ملت تاجیکستان همان جهاد علیه اشغال و مقاومت علیه تروریسم و صداقت در کارهای نیک و خداپسندانۀ او بود که تخم محبوبیت‌اش را در قلب مردمان بیرون از مرزهای کشور ما کشت کرد که پس از شهادت شان جوانه زده و حالا به‌عنوان قهرمان افسانه‌یی عدالت‌خواهان منطقه و جهان محسوب می‌شوند. اما برای معرفی بیشتر کارنامه‌ها و باورهای شهید احمدشاه مسعود در جمهوری تاجیکستان و سایر کشورهای آسیای میانه از جانب بنیاد شهید کار نشده و می‌باید آن بنیاد در بخش‌های مختلف فرهنگی در شهرهای بزرگ تاجیکستان فعالیت نماید.
قابل یادآوری می‌دانم که دولت تاجیکستان برای فعالیت‌های بنیاد شهید احمدشاه مسعود چندسال قبل جواز فعالیت داده، ولی از طرف بنیاد شهید احمدشاه مسعود تاحالا کار عملی آن آغاز نگردیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.