مراسم گل‌گذاری پای منار مقاومت

گزارشگر:دوشنبه 19 سنبله 1397 - ۱۸ سنبله ۱۳۹۷

به‌مناسبت هفدهمین سال‌روز شهادت قهرمان ملی کشور، شهید احمدشاه مسعود، دیروز یک‌شنبه (۱۸سنبله) شماری از مقامات بلندپایۀ حکومتی و مقامات حکومت پیشین پای منار مقاومت در کابل اکلیل‌گُل گذاشتند.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی و شماری از چهره‌های جهادی-سیاسی به‌مناسبت هفدهمین سال‌روز شهادت احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور پای منار مقاومت در چهار راه شهید مسعود با گذاشتن اکلیل‌ گل اظهار داشتند که راه ‌تمام شهدای افغانستان به‌ویژه شهید mandegar-3مسعود، راه مبارزه، آزادی و مروت بوده است.
آنان با بیان این‌که راه‌ شهدا ادامه ‌دارد، تاکید کردند که نیروهای امنیتی- دفاعی در حال حاضر در سنگر مقاومت شهدای افغانستان قرار دارند و با دشمنان کشور به‌شکل جدی مبارزه می‌کنند.
احمدشاه مسعود، فرزند دگروال دوست محمد خان در ۱۱ سنبله ۱۳۳۲در منطقۀ جنگلک ولایت پنجشیر، زاده شد.
مسعود، سال‌های آغاز کودکی‌اش را در زادگاه‌اش در ولایت پنجشیر سپری کرد و در سن پنج‌ساله‌گی شامل صنف اول مکتب در منطقۀ بازارک شد. اما، به علت تغییر وظیفۀ پدرش، ادامۀ آموزش‌هایش را در ولایت هرات و بعد کابل، به اتمام رسانید.
هم‌زمان با ورود به دانشکده- مهندسی پلی‌تخنیک کابل، در سال ۱۳۵۲ رسماً عضویت نهضت اسلامی افغانستان را پذیرفت و در تابستان سال ۱۳۵۴ فرماندهی نخستین قیام پنجشیر در برابر حکومت وقت را، به عهده گرفت.
احمد شاه مسعود، پس از آن، تحصیل را ترک کرد و در بخش‎هایی از کشور در زمان‌های مختلف به جهاد در برابر قشون روس و طالبان به نبرد و مقاومت پرداخت.
او پس از سال‌ها مقاومت در برابر اشغال افغانستان از سوی ارتش شوروی و جنگ با گروه طالبان، در روز ۱۸ سنبله ۱۳۸۰ در نتیجۀ حملۀ انتحاری دو مرد «تروریست» که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، شهید شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.