در مسـیر پیروزی

گزارشگر:حامد علمی - ۲۳ جدی ۱۳۹۱

بخش نودودوم
روز اولِ شورا به پایان رسید و در اولین ساعات روز دوم، اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند تا از میان سی‌وسه فرمانده و نمایندهشان، کمیسیون ۹ نفری را تشکیل داده و روی موضوعات مهم به بحث و گفت‌وگو بپردازند. کمیسیون ۹ نفری که با اکثریت آرا تعیین شد، اعضای آن عبارت بودند از احمدشاه مسعود، مولوی جلال‌الدین حقانی، سیدحسن مشهور به سید جگرن، عبدالحی حقجو، محمد انور جگدلک، اخترمحمد تولواک، عبدالحق، محمد بلال نیرم و صالح‌محمد مشهور به ملای ملنگ.
جلسه روز سوم که در آن کمیسیون عالی شورا نشست فوق‌العاده داشت، راجع به مسایل نظامی جهاد و راه‌های عملی در آن بحث شد و تصمیم اتخاذ شد تا زمینه برای جلسه سوم آماده گردد تا فرماندهان بتوانند روی موضوعات مهم نظامی سیاسی صحبت کنند.
جلسات بعد از طی سه روز خاتمه یافت و در پایان، قوماندانان اعلامیه ذیل را صادر کردند:

اعلامیه مشترک سومین اجلاس مقدماتی کمیسیون عالی
شورای سرتاسری قوماندانان جهادی افغانستان
بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و کفی والسلام علی عباده الذین اصطفی
اما بعد:
به تاریخ ۱۷ میزان سال ۱۳۶۹ هجری شمسی، اعلامیه مشترک کمیسیون عالی شورای سرتاسری قوماندانان جهادی افغانستان در حالی صادر می‌گردد که قوماندانان مشهور چون مولوی جلال‌الدین حقانی، انجنیر احمدشاه مسعود، جنرال سیدحسن (سید جگرن)، قاری‌بابا، عبدالحق، ملاملنگ، خلیفه عبدالواحد نقشبندی، امین وردک، محمد انور، محمد بلال نیرم، تورن نظری و یک تعداد قوماندانان برجسته در آن با خلوص نیت اشتراک داشته، در یک منطقه آزاد مربوطِ توپخانه ولایت بدخشان دایر می‌گردد.
این شورا که در فضای صمیمیت و اخوت دایر گردید، در چوکات تصامیم و فیصله‌های دو شورای قبلی و با در نظرداشت اوضاع و شرایط فعلی و درباره راه‌های عملی کردن تصامیم، بحث و توافقات همه‌جانبه صورت گرفت.
در این جلسات که سه روز را در بر گرفت، تصامیم ذیل اتخاذ شد:
۱ـ تعیین استراتژی واحد در خصوص فعالیت‌های نظامی و شروع عملیات منسجم در سرتاسر کشور.
۲ـ تشکیل ۹ حوزه اداری در سرتاسر کشور و تعیین مسوولین هر حوزه توسط قوماندانان، علما و موسفیدان مناطق مربوط.
۳ـ تشکیل سیستم اداری منظم به منظور تامین امنیت در مناطق تحت کنترول و اداره مجاهدین و مصونیت راه‌های اکمالاتی.
۴ـ تشکیل یک اداره نماینده‌گی مشترک به منظور پیشبرد و هماهنگی فعالیت‌های شورای سرتاسری قوماندانان.
۵ـ به رژیم دست‌نشانده اعلام می‌داریم که جهت قطع خونریزی در کشور و جلوگیری از تخریب بیشتر مملکت حاضر شود تا بعد از ۱۲ سال جنگ، ظلم و استبداد، قدرت سیاسی به ملت مسلمان افغانستان واگذار شود؛ در غیر آن، تا سقوط رژیم جهاد ادامه خواهد داشت.
۶ـ  افراد رژیم که با استفاده از عفو عمومی به مجاهدین می‌پیوندند، مال و جان‌شان در امان خواهد بود.
والسلام.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.