دونالد ترامپ برای سومین بار تعرفه‌های جدیدی را بر کالاهای چینی وضع کرد

گزارشگر:چهار شنبه 28 سنبله 1397 - ۲۷ سنبله ۱۳۹۷

mandegar-3دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحدۀ امریکا روز دوشنبه ۱۷سپتامبر از وضع تعرفه‌های جدیدی بر کالاهای چینی خبر داد.
او در پایان نشست افتتاحیۀ شورای ملی کارگران امریکا که در کاخ سفید برگزار شد، به خبرنگاران گفت: «شما امروز در چین خواهید دید که بلافاصله پس از بسته‌شدن بازارهای مالی، ما خبر جدیدی را اعلام خواهیم کرد و به این ترتیب پول زیادی وارد خزانۀ ایالات متحده امریکا خواهد شد. پول زیادی به دست می‌آید اما خبر آن‌را امروز پس از بسته شدن بازارهای مالی می‌شنوید.»
اگرچه آقای ترامپ اعلام کرد جزییات این خبر را پس از بسته‌شدن بازارهای مالی اعلام می‌کند اما همین سخنان او نیز باعث شد که بازارهای بورس امریکا کار خود را در روز دوشنبه با افت ارزش شاخص سهام به پایان برسانند.
بنابر تصمیم جدید امریکا تعرفه‌هایی به ارزش تقریبی ۱۷۰میلیارد یورو (۲۰۰ میلیارد دلار) به طیف گسترده‌یی از کالاهای وارداتی چینی شامل ۶هزار محصول مختلف از جمله تجهیزات الکترونیک، تجهیزات اینترنت و اتصال به وای‌-فای، دستگاه‌های دریافت و انتقال داده‌های صوتی و تصویری، محصولات مصرفی از مبلمان گرفته تا کیف‌های دستی و لوازم خانه‌گی برقی، محصولات ساختمانی و تولیدات کشاورزی وضع می‌شود.
واشنگتن در نظر دارد که در اولین مرحله، تعرفۀ کالاهای چینی را ۱۰درصد افزایش دهد و در نهایت از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی این رقم را به ۲۵درصد برساند.
انتشار این خبر باعث شد که بازارهای مالی چین نیز کار شان را در روز سه‌شنبه با افت شاخص سهام آغاز کنند. انتظار می‌رود که چین بار دیگر در قبال این تصمیم دونالد ترامپ دست به رفتار متقابل بزند.
جنگ تجاری پکن و واشنگتن از ماه ژوئیه آغاز شده و این سومین دور از وضع تعرفه‌های جدید از سوی آمریکا بر واردات کالاهای چینی است.
چندهفتۀ پیش نیز خبر وضع دور دیگری از تعرفه‌ها به ارزش ۴۳میلیارد یورو به بخشی از کالاهای چینی منتشر شد که قرار است اجرای آن‌ها از ۲۴سپتامبر آغاز شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.