ایتلاف بزرگ ملی در واکنش به اظهارات کمیسیون انتخابات: مـردم از سخنان مطبـوعاتی خسته‌اند، گام‌هـای عملی برداریـد

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 1 میزان 1397 - ۳۱ سنبله ۱۳۹۷

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید: در صورتی از سیستم بایومتریک/انگشت‌نگاری در انتخابات پارلمانی استفاده می‌شود که تمام تجهیزات لازم در اختیار آنان قرار گیرد.
اما ایتلاف بزرگ ملی افغانستان تاکید دارد که مردم از سخنان مطبوعاتی خسته شده‌اند، کمیسیون انتخابات باید عملاً ثابت کند که به خواست جریان‌های سیاسی ارزش قایل است.
mandegar-3حفیظ‌الله هاشمی سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات دیروز شنبه ۳۱سنبله/شهریور سال روان در یک نشست خبری گفت: یک شرکت خارجی متعهد بر فراهم‌آوری این وسایل گردیده‌ است. بودجۀ آن نیز از سوی دولت پرداخت خواهد شد.
هاشمی گفت: در صورتی‌که سیستم بایومتریک/انگشت‌نگاری در انتخابات پیش‎رو ناکام گردد، در بدل آن از رنگ استفاده خواهد شد.
اما ایتلاف بزرگ ملی افغانستان می‌گوید: باید یک کمیتۀ مشترک با حضور احزاب سیاسی و ایتلاف‌ها، کمپنی‌یی که تجهیزات بایومتریک را وارد می‌کند و حکومت تشکیل شود. این کمیته روی انجام بایومتریک به توافق برسد.
فضل‌الرحمان ارویا سخن‌گوی ایتلاف بزرگ ملی افغانستان به روزنامۀ ماندگار گفت: کنفرانس‌های خبری و برنامه‌های مطبوعاتی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، حکومت و کمیسیون انتخابات باید به‌جای کنفرانس‌های خبری روی مسایل عملی کار کنند و عملاً ثابت کنند که به‌خواست جریان‌های سیاسی و ایتلاف‌ها ارزش قایل‌اند.
به گفتۀ او: «اگر حکومت به راستی می‌خواهد نظام انتخاباتی افغانستان را متکی به بایومتریک بسازد، به‌جای کنفرانس مطبوعاتی باید گام‌های عملی بردارد. مردم از سخنان مطبوعاتی خسته شده‌اند، بنابر این خوب است که حکومت گام‌های عملی در راستای شفافیت انتخابات بردارد.»
اوریا تاکید دارد: «باید کمیتۀ سه‌جانبۀ تحقیقی با حضور کمیسیون انتخابات، نمایندۀ احزاب و جریان‌های سیاسی و کمپنی‌یی که وسایل و تجهیزات بایومتریک را وارد افغانستان می‌کند، تشکیل شود. این کمیته روند انتخابات را از لحاظ تخنیکی به بحث بگیرد، به توافق برسند و در نهایت بروند به طرف عملی‌شدن برنامه‌یی که روی آن توافق کرده‌اند.»
سخن‌گوی ایتلاف بزرگ ملی افغانستان گفت: تا زمانی‌که این خواست ما( بایومتریک‌شدن انتخابات) و نظارت احزاب و جریان‌های سیاسی از سیستم بایومتریک از طرف کمیسیون در نظر گرفته نشود ما از نافرمانی‌های مدنی دست نمی‌کشیم.
او گفت که کمیسیون باید مورد اعتماد احزاب و جریان‌های سیاسی باشد و احزاب باید در انتخابات حضور داشته باشد، در این غیر این‌صورت ما هم‌چنان به نافرمانی‌های مدنی خود ادامه می‌دهیم.
اوریا تاکید دارد که به‌خاطر عملی‌شدن این خواست‌ها، باید یک کمیتۀ دوجانبه بین احزاب و جریان‌های سیاسی و حکومت تشکیل شود و این کمیته تصمیم بگیرد که چه‌گونه کمیسیون انتخابات مورد اعتماد احزاب و جریان‌های سیاسی قرار گیرد.
این سخنان در حالی ابراز می‌شود که نماینده‌گان مجلس در نشست عمومی دیروز مجلس از انگشت‌نگاری در انتخابات استقبال می‌کردند؛ اما تاکید دارند که باید ساز و کار درست برای استفاده از انگشت‌نگاری رای‌دهنده‌گان استفاده شود و در غیر آن تنها انگشت‌نگاری نمی‌تواند زمینۀ تقلب را در انتخابات بگیرد.
لالی حمیدزی نمایندۀ قندهار در مجلس می‌گوید: از انگشت‌نگاری رای‌دهنده‌گان استقبال می‌کنیم؛ اما باید از آن طوری استفاده شود که هرفرد یک بار بتواند رای بدهد، از دوبار رای‌دهی جلوگیری شود.
عبدالرحیم بادغیسی یکی دیگر از اعضای مجلس نیز تاکید دارد که، مردم می‌خواهند، انتخابات شفاف برگزار شود. او می‌گوید، بحث بایومتریک که امروز مطرح است، باید مطابق معیار‌های بین‌المللی تطبیق شود و شفافیت را تامین کند.
در همین حال رییس اجرایی حکومت وحدت ملی روز جمعه ۳۰ سنبله/شهریور در مراسم هفتمین سالیاد شهید استاد برهان‌الدین ربانی رییس جمهور سابق و شهید صلح در «خیمۀ لویه جرگه» نیز با اشاره به‌ چالش‌های انتخابات گفت: دولت از سیستم بایومتریک/انگشت‌نگاری در روز انتخابات استفاده خواهد کرد.
آقای عبدالله گفت: « این کار نگرانی‌های مردم، احزاب و جریان‌های سیاسی در خصوص تقلب در انتخابات را رفع خواهد کرد.
و اما محمداشرف ‌غنی جمعه‌شب در دیدار با جوانان غرب کابل گفته است که اکنون فرصت بزرگ برای ختم بحران ۴۰ساله فراهم شده است و اگر کسانی انتخابات را زیر سوال ببرند، آیندۀ نسل جوان را زیر سوال می‌برند؛ بنابر این باید نسل جوان به این اقلیت‌ها اجازه ندهد.
بایومتریک یا انگشت‌نگاری رای‌دهنده‌گان در انتخابات پارلمانی از خواست‌های اصلی ایتلاف بزرگ ملی افغانستان و دیگر جریان‌های سیاسی است؛ بنابر این باید منتظر ماند و دید که آیا حکومت به این خواست‌ آنان تن خواهد داد و یا این‌که آن‌طور که خود می‌خواهد انتخابات را برگزار خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.