دو مانـع کـلان از سـر راه انتخـابات برداشتـه شـد

گزارشگر:دو شنبه 2 میزان 1397 - ۰۱ میزان ۱۳۹۷

درحالی که نهادها و جریان‌های سیاسی کشور، در برابر انتخابات پیش رو واکنش نشان داده و تاکنون چندین دفتر ولایتی را بسته‌اند، دولت برای برگزاری انتخابات اظهار آماده‌گی می‌کند؛ اما در عین حال از احتمال تاخیر در انتخابات هم سخن به میان آمده است.
یکی از مهتمرین دغدغه‌های احزاب و جریان‌های سیاسی عدم شفافیت در تامین برگزاری انتخابات شفاف است و به همین خاطر پیشنهاد شده است که باید انتخابات با روند ثبت نام بایومتریک /انگشت نگاری آغاز شود. اما حالا آنگونۀ که ریاست اجرایی دولت و کمیسیون انتخابات گفته مساله بایومتریک شدن برگزاری انتخابات مورد تایید کمیسیون و ارگ واقع شده‌است. هنوز اما معلوم نیست که این روند چگونه عملی خواهد شد و ایا سبب تاخیر در زمان تخابات می‌گردد یاخیر؛ زیرا هنوز مشخص نیست که کمیسیون اتخابات با چه معیارهایی می‌تواند در این زمان اندک ثبت نام را بایومتریک بسازد، اما این اطمینان را به جریان‌های سیاسی معترض داده است.
در همین حال، بحث دیگری که سبب می‌شد برگزاری انتخابات را با مشکل مواجه کند وضعیت بد امنیتی گفته شده است. اما اکنون ناتو اعلان کرده است که در تأمین امنیت انتخابات افغانستان همکاری می‌کند. مقام‌های مأموریت حمایت قاطع در افغانستان، گفته اند که برای تأمین امنیت انتخابات با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان همکاری خواهند کرد.
دفتر مطبوعاتی ارگ، با نشر خبرنامه‌‌یی به نقل از جنرال اندریو پوپاس، یک مقام ارشد نظامی مأموریت حمایت قاطع گفته است: «تمام امکانات دست داشتۀ خویش را در اختیار ارگان‌های امنیتی و دفاعی افغانستان به منظور تامین امنیت و برگزاری انتخابات خوب قرار می‌دهیم». هم‌چنان جنرال پوپاس، اطمینان داده است که برای تطبیق پلان امنیتی انتخابات، به صورت «همه‌جانبه» همکاری می‌کنند.
در همین حال نهادهای امنیتی افغانستان نیز به رییس دولت وحدت ملی و کمیسیون مستقل انتخابات، اطمینان اداده اند که امنیت پروسۀ انتخابات با توجه به طرح و پیشنهادات امنیتی، تأمین خواهد شد.
این اطمینان‌ها در حالی داده شده اند که مردم نسبت به برگزاری یک انتخابات خوب وشفاف شک دارند. اما اکنون ظاهراً دو مانع کلان از سر راه برگزاری انتخابات برداشته است؛ از یک طرف دولت و کمیسیون موافقت کرده است که انتخابات با سیستم بایومتریک برگزار خواهد شد و نیز نیروهای ناتو و نیروهای امنیتی افغانستان هم وعده کرده‌اند که امنیت انتخابات را به درستی تامین می‌کنند.
با این حساب، دیگر مشکلی از لحاظ تخنیکی پیش روی کمیسیون انتخابات باقی نمانده است و به زودی پیکارهای انتخاباتی هم آغاز می‌شود. حالا دیده شود که جریان‌های معترض سیاسی واقعاً به این آماده‌گی‌ها قانع اند یانه؛ زیرا در صورتی که جریان‌های سیاسی اکنون در برابر حکومت و سیاست‌های انتخاباتی آن کوتاه بیایند و انتخابات برگزار شود، مسلما که همین حکومت با همین ساختار به سراغ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هم خواهد رفت و در آن صورت احزاب و جریان‌ها نمی‌توانند بگویند که این کمیسیون یا دولت انتخابات ریاست جمهوری را برگزار نکند.
اما حالا که دولت نشان می‌دهد که خواست‌های جریان‌های سیاسی را در مورد انتخابات برآورده است، باید در عمل صداقتی را نشان بدهد که سبب برگشتن اعتماد به روند انتخابات شود؛ اعتمادی که اکنون وجود ندارد. افغانستان برای انتقال قدرت هیچ راهی جز برگزاری انتخابات ندارد و بایستی دولت این روند را سیاسی نساخته و آز آن به عنوان ابزاری سیاه در جهت منافع کوچک سمتی و گروهی استفاده نکند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.