معاون وزارت خارجۀ روسیه: ما آمادۀ بررسی مسالۀ سوریه هستیم

- ۰۳ میزان ۱۳۹۷

mandegar-3معاون وزیر خارجه روسیه بر آماده‌گی روسیه جهت بررسی موضوع تجهیز سوریه به سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ با امریکا تاکید کرد، اما در عین حال از واشنگتن خواست در ارزیابی گام‌های مسکو از موضع متکبرانه‌اش حرف نزند.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس تصریح کرد: ما آمادۀ بررسی تمامی مساله مربوط به وضعیت سوریه یا هر کشور دیگر با امریکا هستیم، اما برای اینکه هر گونه مذاکره با همتایان امریکایی‌ مثمرثمر باشد؛ باید آن‌ها رویکرد قلدرمآبانه و تکبر خود را کنار بگذارند و تلاش نکنند که نظرات و اظهارات شخصی خود را طوری وانمود کنند که تنها راه‌حل ممکن و قابل قبول است.
ریابکوف در این باره گفت: طبیعتا ما با دقت اظهارات و موضع‌گیری‌های مقامات ارشد امریکا درباره این موضوع را بررسی می‌کنیم، بدون تردید چنین تصمیماتی که می‌گیریم بعد از بررسی مفصل و کنکاش عمیق و در نظر گرفتن تمام جوانب و شرایط است؛ لذا هرگز نمی‌توان آن‌طوری که همتایان امریکایی ما تصور می‌کنند، گفت که این گام در جهت تشدید اوضاع است. ما هیچ توجیهی برای چنین اظهارنظرهایی نمی‌بینیم.
معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد: این اتهامات علیه روسیه را نماینده‌گان «کشوری مطرح می‌کنند که طی سال‌های گذشته در سیاست‌های‌شان در خاورمیانه و مشخصا در تعیین سیاست‌شان در قبال سوریه اشتباه پشت اشتباه انجام داده‌اند.»
او مسوولان امریکایی را به ارزیابی گام‌های روسیه چه در زمینه موضوع تجهیز سوریه به سامانه‌های اس-۳۰۰ یا در مسایل دیگر فراخواند و از آن‌ها خواست موضعی واقعی‌تر، متعادل‌تر و بی‌طرفانه‌ اتخاذ کنند.
ریابکوف بار دیگر درخواست مسکو از امریکا برای یکی کردن تلاش‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه و در کل منطقه را مطرح کرد.
روز گذشته جان بولتون در نشست خبری مقامات بلندپایه امریکایی در نیویورک نسبت به پیامدهای تصمیم مسکو برای دادن سامانه‌های اس -۳۰۰ به سوریه هشدار داد.
وی این تصمیم را «اشتباهی فاحش» خواند و گفت: مجهز کردن ارتش سوریه به این سامانه‌ تهدیدی را برای تشدید خطرناک اوضاع در منطقه ایجاد می‌کند.
بولتون ابراز امیدواری کرد که مسکو از تصمیم خود صرف نظر کند.
مایک پامپیو، وزیر خارجۀ امریکا نیز در کنفرانس خبری مشترک با نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل و جان بولتون تصریح کرد که تصمیم دارد نشستی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در حاشیه دوره کنونی مجمع عمومی سازمان ملل داشته باشد تا مسأله تحویل سامانه‌های اس- ۳۰۰ به سوریه را مورد بررسی قرار دهد.
پامپیو تصریح کرد که ایالات متحده هم‌چنان به همکاری با روسیه در زمینه‌های مورد توجه دو طرف پایبند است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.