پیکارهای نامزدان انتخابات مجلس آغاز شد/ کمیسیون انتخابات: نامزدان متخلف مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند

گزارشگر:ناجیه نوری /شنبه 7 میزان 1397 - ۰۶ میزان ۱۳۹۷

بر بنیاد تقویم اعلام شدۀ کمیسیون انتخابات، مبارزات نامزدان انتخابات مجلس نماینده‌گان در ۳۳ ولایت دیروز جمعه ۶ میزان، رسماً آغاز شد.
مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند، مبارزات انتخاباتی نامزدان تا ۲۰ روز ادامه می‌یابد و دو روز پیش از برگزاری انتخابات پایان می‌یابد.
mandegar-3در صورتی که نامزدان در جریان مبارزات انتخاباتی خود تخلفی را مرتکب شوند، از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی و کمیته رسانه‌های کمیسیون انتخابات، متخلف شمرده شده و طبق کارشیوه‌ها و قانون انتخابات مورد پیگرد قرار می‌گیرند.
حفیظ الله هاشمی، سخنگوی این کمیسیون دیروز در یک نشست خبری نسبت به هر گونه نقض قوانین انتخاباتی توسط نامزدان هُشدار داده گفت: کاندیداها نباید اقداماتی در راستای افزایش اختلافات قومی انجام دهند یا پوسترها و بنرهای خود را در مکان‌های ممنوعه نصب کنند.
او با اشاره به نگرانی‌هایی دربارۀ سوء استفاده از منابع دولتی در جریان تبلیغات انتخاباتی تاکید کرد: «دولت اجازه نخواهد داد که کسی از منابع دولت سوء استفاده کند».
هاشمی در نشست خبری خود نیز گفته بود: «بر اساس قانون انتخابات این کشور، هزینۀ تبلیغات انتخاباتی نظر به شمار رأی‌دهنده‌گان، مساحت و موقعیت حوزه‌های انتخاباتی مشخص شده است. کابل بالاترین هزینه و لوگر پایین‌ترین هزینه را در میان تمامی حوزه‌های انتخاباتی به خود اختصاص داده‌اند».
براساس قانون انتخابات و کار شیوه‌های کمیسیون انتخابات، برای تنظیم مبارزات انتخاباتی، نامزدان مکلف اند تا به رعایت «اصول رفتاری کاندیدان انتخابات مجلس نماینده‌گان» توجه داشته ‌باشند و در صورتی که خلاف آن رفتار کنند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
براساس این اصول رفتاری، کاندیدان باید با حفظ و رعایت حقوق کاندیدان، رأی ‌دهنده‌گان، سایر احزاب گزارش‌گران و مشاهدان، مبارزات انتخاباتی را راه‌اندازی کنند.
در این اصول رفتاری آمده است: مالکیت شخصی را محترم شمرده و پیش از نصب، تحریر، ترسیم و یا جا به جایی مواد تبلیغاتی بالای املاک خصوصی یا استفاده از این املاک به منظور فعالیت‌های مبارزات انتخاباتی، رضایت مالک را کسب کنند.
نامزدان از دور کردن، خدشه‌دار کردن یا خراب کردن مواد تبلیغاتی سایر کاندیدان یا احزاب خودداری کرده و حقوق دیگران جهت تبلیغ نقاط نظرشان احترام بگذارند.
آنان باید با راه‌اندازی برنامه‌های مبارزات انتخاباتی، سبب انسداد جاده‌های عمومی نگردند.
اصول رفتاری نامزدان آنان را مکلف ساخته تا با کمیسیون مستقل انتخابات، کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی و کمیته رسانه‌های کمیسیون، در برگزارری انتخابات شفاف، عادلانه تلاش کرده و در بررسی شکایات یا اتهامات مربوط به نقض قانون انتخابات، لوایح، رهنمودها، این اصول و رفتار و تصامیم کمیسیون مستقل انتخابات با این کمیسیون، کمیسیون شکایات انتخاباتی و کمیته رسانه‌های کمیسیون همکاری کنند.
همزمان بااین، گزارش امور مالی انتخاباتی خود را در «وقت معیینه» و مطابق «طرزالعمل مربوطه» تهیه و به بخش مربوط ارایه کنند و با استفاده از زور و یا شیوه‌های غیر قانونی به جهت دادن آرای مردم اقدام نکنند.
نامزدان انتخابات مجلس نماینده‌گان باید در امور کاری کارمندان انتخاباتی دخالت نکرده و موجب اخلال پروسه‌های انتخاباتی نشوند و از درج شکایات نادرست و یا شکایت در مورد موضوعات بی‌اساس و کم ارزش خود داری کنند.
نامزدان تلاش کنند تا طرف‌داران خود را از انجام اعمال و حرکات که در تضاد با قوانین و مقررات انتخاباتی، طرزالعمل‌ها و مفاد این اصول رفتار و تصامیم کمیسیون کمیسیون مستقل انتخابات باشد، بازدارند و در صورت نقض مواد قانون پاسخ‌گو خواهند بود و هر نوع عملی که باعث شکاف‌های اجتماعی مانند مسایل نژادی، مذهبی، زبانی و جنیسیتی و غیره در مبارزات انتخاباتی استفاده نکنند.
مانع توزیع، نشر و پخش اوراق تبلیغاتی، راه‌اندازیی نشست‌ها، گردهمایی، تظاهرات صلح‌آمیز و سایر اجتماعات احزاب سیاسی و کاندیدان نگردند و مانع اشتراک افراد در اجتماعات و گردهمایی سایر کاندیدان و احزاب نگردند.
در جریان انتخابات، کارتون‌ها و کاریکاتورهای سایر نامزدان را به منظور تمسخر و ناسزا گفتن نشر نکنند و برعلیه آنان شایعه‌پراکنی نکنند. از اظهار نظر افترا آمیز، فتنه انگیز و تحریک کنندۀ احساسات مردم در مبارزات انتخاباتی خودداری کنند.
خودداری از حمل سلاح در مراکز رأی‌دهی اصل دیگری است که نامزدان باید در نظر داشته باشند.
از تشویق یا اعطای امتیازات نقدی و غیر نقدی به افراد به منظور وادار ساختن‌شان به اشتراک‌شان در انتخابات منحیث کاندیدا یا انصرف از کاندیداتوری‌شان خود داری کنند.
اصول رفتاری نامزدان را مکلف ساخته تا از به دست آوردن همکاری‌های غیر قانونی کارمندان کمیسیون انتخابات از طریق تهدید، پرداخت رشوت و یا وعده اعطای امتیاز خودداری کنند.
نامزدان باید از قبول کمک نقدی یا غیر نقدی از سوی منابع خارجی و یا داخلی امتناع ورزند و شکایات را با استفاد از فورم شکایات در مراجع زیربط قانونی ثبت کنند.
کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که ۸۰۳ نفر از کابل که ۶۸۴ مرد و ۱۱۹ زن می‌باشند، نامزد اند و از کُل افغانستان ۲۵۶۵ که ۴۱۱۷ نفر زنان تشکیل می‌دهد، نامزد اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.