احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





«حمایت قاطع» به طالبان: منتظر بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان نباشید

گزارشگر:دو شنبه 9 میزان 1397 - ۰۸ میزان ۱۳۹۷

جنرال سکات میلر، فرمانده کل نیروهای حمایت قاطع در کشور می‌گوید که گروه ‌طالبان نباید منتظر بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان باشند و بهتر است که به پروسۀ صلح بپیوندند و در بازسازی افغانستان سهم‌ بگیرند.
آقای میلر که دیروز یک‌شنبه (۸میزان) در وزارت دفاع امریکا صحبت می‌کرد، هم‌چنان گفت که از سال‌ ۲۰۰۱ تا کنون ۱۱۰۰ سرباز امریکایی در جریان جنگ افغانستان کشته شده اند.
mandegar-3این جنرال امریکایی با اشاره به تلاش‌های‌ پیگیر نیروهای امنیتی- دفاعی کشور و نیروهای خارجی می‌گوید که گروه‌ داعش و سایر گروه‌های هراس‌افگن در یک «افغانستان جدید» هیج‌گونه نقشی نخواهند داشت.
آقای سکات میلر که بیشتر به شکارچی تروریست‌ها معروف است؛ می‌گوید که این فقط یک جنگ یا مشکل امریکا نیست، هراس‌افگنان در نقاط دیگرجهان به شمول لندن، مادرید، پاریس، هند و بسیاری از شهرها و کشورهای دیگر فعالیت دارند.
به باور او، نیروهای ایتلاف با مبارزه علیه گروه‌های هراس‌افگن، کشورهای خود را امن می‌کنند و از شهروندان شان دفاع می‌کنند. او افزوده است که آموزش نیروهای امنیتی افغانستان می‌تواند در جنگ با هراس‌افگنی کمک کند تا این نیروها بتوانند ثبات را در افغانستان تضمین کنند.
این در حالی است که نزدیک به ۱۷ سال پس از حضور امریکا در افغانستان؛ در حال حاضر هزاران سرباز امریکایی در نقاط مختلف کشور حضور دارند که مسوولیت مشوره دهی به نیروهای امنیتی – دفاعی را عهده دار هستند.
آقای میلر در حالی بر موجودیت نیروهای این کشور در افغانستان پافشاری می‌کند که درنشست هفته‌های قبل مجلس نماینده‌گان، به دلیل افزایش نگرانی‌های امنیتی و افزایش حملات انتحاری خواهان بازنگری پیمان امنیتی با امریکا شدند.
به باور نماینده‌گان مجلس، پیمان امنیتی کابل – واشنگتن تا آنچنانی که باید عملی می‌شد، مورد استفاده قرار نگرفته است و به همین جهت تأکید دارند که این پیمان باید بازنگری شود.
پیش از این مسوولان ادارات استخباراتی امریکا نیز گفته بودند که استراتیژی جدیدی که ازسوی دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا ارایه شده، موثریت نداشته است و به همین دلیل هیچ‌گونه تغییری در جنگ افغانستان به میان نیامده است.
اخیرا بنیان‌گذار و رییس شرکت امنیتی «بلک واتر» گفته است درصورت خصوصی ساختن جنگ افغانستان نیروهای او می‌توانند در شش ماه، وضعیت جنگ را در افغانستان تغییر دهند.
اریک پرنس که رهبر یک شرکت خصوصی به نام بلک‌واتر، می‌گوید که نیروهای او خودسر نیستند و در برابر قوانین افغانستان، پاسخ‌گو خواهند بود.
به گفتۀ او، ۳۶۰۰ نیروی این شرکت به افغانستان خواهند آمد و در هر کندک ارتش، ۳۶ تن از این نیروها جابه‌جا خواهند شد؛ هم‌چنان این نیروها همراه با نیروهای ناتو و نیروهای افغانستان در ماموریت‌های نظامی حضور خواهند داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.