سناتوران: خصوصی‌سـازی جنـگ افغانستان «غیـر قابـل قبـول» است

گزارشگر:بهزاد/ دو شنبه 9 میزان 1397 - ۰۸ میزان ۱۳۹۷

شماری از اعضای مجلس سنا با طرح خصوصی‌سازی جنگِ افغانستان مخالفت کرده می‌گویند که این کار افغانستان را به «عراق و سوریۀ دوم» مبدل می‌کند.
آنان که در نشست دیروز این مجلس صحبت می‌کردند، از حکومت نیز خواستند تا جلو خصوصی‌سازی جمگ افغانستان توسط امریکا را بگیرند.
mandegar-3اعضای مجلس در بخش دیگر سخنان شان از تلاش‌ها برای تقلب در انتخاباتِ پارلمانی پیشرو ابراز نگرانی کرده گفتند، سناتوران باید از روند انتخابات نظارت کند.
تصمیم غیر قابل قبول
فضل هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا می‌گوید گفت که موضوع سپردن مسوولیت جنگ افغانستان به شرکت امنیتی «بلک‌واتر» این روزها بار دیگر بالا گرفته است که به باور من این کار برای مردم افغانستان «دردآور و غیر قابل قبول» است.
آقای مسلمیار با اشاره به پیمان امنیتی امریکا-افغانستان می‌گوید که چون دولت افغانستان با امریکا پیمان امنیتی بسته است، بناً نباید «شرکت جنگی» در آن مداخله کند.
او می‌گوید که حکومت افغانستان باید از مردم افغانستان نماینده‌گی درست کرده و مانع سپردن جنگ افغانستان به شرکت بلک‌واتر شود.
رییس مجلس سنا از مقام‌های امریکایی می‌خواهد تا تجربۀ تلخ سوریه و عراق» را در افغانستان تکرار نکرده و به مردم افغانستان «احترام» بگذارد.
در سویی دیگر، گلالی اکبری، عضور دیگر مجلس سنا می‌گوید: «امریکا برنامه دارد تا شرکت بلک‌واتر را مأمور جنگ افغانستان کند و این به معنای شکست امریکا در افغانستان است؛ با سپردن جنگ به این شرکت، قلدری و جنایت بر مردم افغانستان حاکم خواهد شد.»
بانو اکبری تصمیم خصوصی‌سازی جنگ در افغانستان را «خلاف خواست مردم» می‌خواند و می‌افزاید: حکومت قبل از این‌که چنین کاری صورت گیرد، باید واکنش نشان دهد، وگرنه جنگ افغانستان نیم قرن دیگر دوام پیدا خواهد کرد.
از سوی هم، مصطفی‌زاده عضو دیگر مجلس سنا گفت که با این تصمیم امریکا جنگ در افغانستان خاتمه نمی‌یابد و مردم افغانستان در برابر امریکا خواهند ایستاد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که رییس شرکت بلک‌واتر به تاز‌ه‌گی اعلام کرده که ایالات متحده امریکا در نظر دارد جنگ افغانستان را به این کمپنی خصوصی واگذار کند، اما اعضای مجلس سنا با ابراز نگرانی از این طرح می‌گویند، حکومت باید جلو این تصمیم ایالات متحده امریکا را بگیرد.
پیش از این نیز شرکت بلک‌واتر به دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا پیشنهاد کرده بود که مسوولیت جنگ افغانستان را به آنان بسپارد، اما این پیشنهاد از سوی رییس جمهور امریکا رد شد.
دقت در انتخاب
همزمان با این، اعضای مجلس در بخش دیگرِ سخنان شان به کارزارهای انتخاباتی اشاره کرده و از مردم خواستند تا در انتخاب نماینده شان «دقت بیشتر» کنند.
فضل هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا خطاب به مردم گفت که از ترکیب و اعضای پارلمان کنونی تجربه گرفته و در انتخابِ نمایندۀ شان دقت کنند تا به گفتۀ او: نمایندۀ شایسته به پارلمان شان بفرستند.
از سوی هم، برخی اعضای مجلس از تقلب در انتخابات و خرید و فروش رأی‌ها ابراز نکرانی کرده گفتند: «مجلس سنا باید از روند انتخابات نظارت کند.»
باختر امین‌زی یک عضو مجلس سنا با اشاره به این‌که مجلس سنا باید روند انتخابات پارلمانی را نظارت کند، گفت: انتخابات حق مردم افغانستان است و مجلس سنا باید برای دسترسی مردم به حق شان، تکلیف نظارتی خود را انجام دهد تا انتخابات شفاف برگزار شود.
اما رییس مجلس می‌گوید که پیش از همه باید روی چگونه‌گی نظارت این مجلس از روند انتخابات کار شود. او می‌گوید: «نظارت از چگونه‌گی برگزاری انتخابات حق قانونی مجلس سنا است و سناتوران باید برای رفع نگرانی‌های مردم از این روند مشترکاً با مردم و کمیسیون انتخابات، کار کنند.»
گفتنی است که رقابت‌های انتخابات پارلمانی از روز جمعه (۶ میزان) در سراسر کشور آغاز شد. تامین امنیت و شفافیت، دو نگرانی مهم مردم افغانستان از روند برگزاری انتخابات است. قرار است انتخابات پارلمانی به تاریخ ۲۹ میزان برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.