کمیسیون انتخابات: ۶۰۰ هزار برچسب تکراری در روند ثبت نام رأی دهنده‌گان شناسایی شد

گزارشگر:سه شنبه 10 میزان 1397 - ۰۹ میزان ۱۳۹۷

رییس کمیسیون انتخابات می‌گوید که نزدیک به ۶۰۰ هزار استیکر/ برچسب تکراری در روند ثبت نام رأی دهندگان از فهرست نهایی حذف شده است.
عبدالبدیع صیاد رییس کمیسیون انتخابات می‌گوید که روند شناسایی شناسنامه‌های جعلی و استیکر‌های تکراری در کمیسیون به پایان رسیده است.
او گفت که پس از ختم این روند نزدیک به ۶۰۰ هزار برچسب و شناسنامه mandegar-3تکراری در میان فهرست رای دهندگان شناسایی و از این فهرست حذف شده است.
آقای صیاد گفت که با حذف نام ۶۰۰ هزار تن از فهرست رای دهندگان هم اکنون شمار رأی دهنده‌گان در۳۳ ولایت کشور به ۸٫۸ میلیون کاهش یافته است.
رییس کمیسیون انتخابات شناسایی برچسب‌ها در کمیسیون محدود به مواردی دانست که شناس‌نامه‌ها تکرار شده اند. به گفتۀ او، به دلیل آنکه ثبت نام رأی دهنده‌گان به شکل غیر بایومتریک انجام شده بود کمیسیون قادر به شناسایی کسانی که با نام‌های مختلف برای چندین بارثبت نام کرده اند نبوده و برای این کار سیستم بایومتریک لازم است.
رییس کمیسیون خاطر نشان کرد که درصورت آنکه سیستم بایومتریک در اختیار کمیسیون انتخابات گذاشته شود، این کمیسیون قادر خواهد شد که رای دادن بالاتر از یک بار شهروندان را شناسایی کرده و متخلفین را تا یک صد هزار افغانی جریمه کند.
مسوولان این کمیسیون از تایید فهرست نهایی رأی دهنده‌گان ۱۸ ولایت توسط اعضای کمیسیون خبرداده گفت که این فهرست تا روزهای دیگر در مراکز رأی دهی این ۱۸ ولایت انتقال داده می‌شود.
کمیسیون انتخابات در حالی از شناسایی و ۶۰۰ هزار برچسب تکراری در روند ثبت نام رأی دهنده‌گان خبر می‌دهد که پیشتر احزاب سیاسی روند ثبت نام رأی دهنده‌گان را تقلب آمیز خوانده بودند.
پس از اختلافات جدی که بین کمیسیون و احزاب روی روند ثبت نام رأی دهنده‌گان ایجاد شده بود، کمیسیون مجبور به پذیرش خواست احزاب مبنی بر ثبت بایومتریک رأی دهنده‌گان در روز انتخابات شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.