نشست علمای افغانستان و پاکستان بازهم بی‌نتیجه ماند

گزارشگر:سه شنبه 10 میزان 1397 - ۰۹ میزان ۱۳۹۷

mandegar-3بربنیاد اعلام شورای عالی صلح افغانستان، هیأتی از علمای دینی برای گفت‌وگو در مورد نشست‌های دوجانبه و تأمین صلح و امنیت در افغانستان، به اسلام‌آباد سفر کرده است.
این هیأت تحت رهبری عطاالله لودین، رییس شورای علمای دینی افغانستان به پاکستان سفر کرد.
هدف از این نشست تبادل نظر و توافق دربارۀ پایان جنگ در افغانستان بود.
به گزارش رسانه‌های پاکستان نشست علمای دینی در مورد صلح و جنگ افغانستان نتایج ملموسی در پی نداشت.
پیش از این هم علمای افغانستان و پاکستان با شرکت در نشست‌های افغانستان، عربستان و اندونزیا به صورت جداگانه، فتوا‌هایی را در مورد عدم مشروعیت جنگ افغانستان صادر کردند که از جانب طالبان پذیرفته نشد.
طالبان فتوای علما در جاکارتا را نپذیرفتند و آن را نقشۀ امریکا و دولت افغانستان دانستند. طالبان اعلام کردند علمای پاکستانی نباید در چنین کنفرانس‌هایی شرکت کنند، زیرا آنان جانبدارانه نظر می‌دهند.
در کنفرانس علما که در ریاض تشکیل شد بیشتر شخصیت‌های مذهبی پاکستان شرکت نکردند و فقط علامه ایاز به عربستان سفر کرد. طالبان درخواست علما در ریاض را هم نپذیرفتند.
در حال حاضر، طالبان اقدام پاکستان و افغانستان برای برگزاری کنفرانسی با حضور علمای مذهبی علیه این گروه و اعلام این گروه به عنوان یک گروه غیر اسلامی را محکوم می‌کند.
آگاهان به این باور اند، با اینکه نشست علما در اسلام‌آباد نتیجه‌یی نداشت، اما پاکستان می‌تواند از این فرصت برای اعتمادسازی بین اسلام‌آباد و کابل استفاده کند و فشار‌های بین المللی را کاهش دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.