بررسی های اولیه هیأت: دوصـد دانشجوی دانشـگاه ننـگرهار با گروه‌های تروریستی ارتباط دارند

گزارشگر:چهارشنبه 4 قوس 1394 - ۰۳ قوس ۱۳۹۴

هیأت اعزامی دولت به دانشگاه ننگرهار پس از بررسی‌های ابتدایی خود اعلام کرد که حداقل ۲۰۰ دانشجوی این دانشگاه با گروه‌های افراطی مانند گروه تروریستی داعش ارتباط دارند.
این هیأت عالی‌رتبه دولتی که برای بررسی چگونگی نفوذ گروه‌های افراطی به دانشگاه ننگرهار به شهرجلال آباد سفر کرده، گفت: بررسی‌های ابتدایی این هیأت ارتباط حدود ۲۰۰ دانشجو با این گروه‌ها مانند گروه تروریستی داعش، مخالفان مسلح و حزب اسلامی را نشان می‌دهد.
این دانشجویان در روزهای اخیر با راه‌اندازی تظاهراتی، پرچم گروه‌های داعش، طالبان و حزب اسلامی را برافراشته بودند.
قمرالدین شینواری مشاور رییس‌جمهور و رییس هیأت اعزامی دولت به ننگرهار، اظهار داشت: ارتباط داشتن این دانشجویان با دشمنان مردم افغانستان قابل قبول نیست.
وی افزود: نیروهای امنیتی افغانستان تاکنون ۲۷ دانشجوی دانشگاه ننگرهار را بازداشت کرده و تعدادی دیگر از این دانشجویان تحت پیگرد قرار دارند.
حدود ۲ هفته قبل، ده‌ها نفر از دانشجویان دانشگاه ننگرهار با برافراشتن پرچم‌های گروه طالبان، داعش و حزب اسلامی، حمایت‌شان را از این گروه‌ها اعلام کردند.
تظاهرات‌کنندگان با سردادن شعارهای ضد دولت اعلام کرده بودند که آن‌ها از نظام جمهوری در افغانستان خسته شده‌اند و خواهان تشکیل یک امارت اسلامی در این کشور هستند.
چندی قبل همزمان با روز جهانی «دانشجو»، نیروهای امنیت ملی افغانستان با حمله به خوابگاه دانشگاه ننگرهار تعدادی از دانشجویان و استادان این دانشگاه را به اتهام ارتباط با گروه‌های افراطی دستگیر کرده بودند.
واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان نیز در ماه‌های گذشته در بررسی خود از افزایش فعالیت‌های سیاسی در مدارس این کشور خبر داده بود در حالی که حکومت افغانستان هرگونه فعالیت سیاسی را در مدارس این کشور ممنوع کرده است.
تخریب زیارت‌ها و گورستان‌ها توسط داعش
مقاماهای محلی و ساکنان ولسوالی اچین ولایت ننگرهار که افراد وابسته به گروه داعش تخریب زیارت‌ها و قبرستان‌های محل را آغاز کرده‌‌اند.
حاجی غالب، ولسوالی اچین روز سه‌شنبه به بی‌بی‌سی گفت که افراد گروه داعش با کارگذاری بمب، این زیارت‌ها را منفجر کرده‌اند.
او مدعی شد که تمام این زیارت‌گا‌ه‌ها از قدمت تاریخی برخوردار بودند و یکی از آنها (زیارت «دیوانه بابا») هزار سال قدمت داشته است. به گفته آقای غالب ده‌ها زیارت‌گاه‌ در این منطقه تخریب‌ شده است.
یکی از باشندگان محل نیز که خواست نامی از او برده نشود گفت که اغلب زیارت‌گاه‌های مشهور به وسیله افراد گروه داعش منفجر شده‌اند.
او گفت که قبر بستگانش از جمله برادر، پدر و مادرش نیز توسط افراد داعش ویران شده‌ است.
به گفته این ساکن محل نیروهای داعش پیشتر به مردم دستور داده بودند که پرچم‌ها را از سر قبرها بردارند.
یک سخنگوی گروه داعش در افغانستان گفته است مراجعه مردم برای عبادت و برآورده شدن خواسته‌ها به زیارت‌گاه‌ها مغایر احکام اسلامی است و افراد داعش به همین دلیل آنها را تخریب می‌کنند.
در رسانه‌های اجتماعی نیز تصاویری نشر شده که مردانی که پرچم داعش را با خود دارند، در حال تخریب قبرها هستند.
ولسوالی‌های اچین و کوت در ولایت ننگرهار از نخستین مناطقی در افغانستان هستند که فعالیت نیروهای وابسته به داعش در آنجا گزارش شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.