نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح در افغانستان: صلح در افغانستان مأموریت جدی امریکاست/ سفیر امریکا در کابل: انتخابات افغانستان انتخابات امریکایی نیست

گزارشگر:سه شنبه 17 میزان 1397 - ۱۶ میزان ۱۳۹۷

ماندگار- زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح در افغانستان می‌گوید که او یک مأموریت جدی در مورد صلح را به عهده دارد و برای رسیدن به این مقصد تلاش خواهد کرد.
زلمی خلیل‌زاد می‌گوید که انتخاب او از جانب امریکا برای مأموریت صلح در افغانستان، نشان می‌دهد که امریکا بحث صلحِ افغانستان را بسیار جدی گرفته است. او گفت که فرصت آن فرا رسیده‌ که دیگر هیچ «افغانی» کشته نشود.
mandegar-3خلیل‌زاد که دیروز با شماری از مسوولان رسانه‌های کشور در سفارت امریکا دیدار کرد، گفت، انتظار دارد تا رسانه‌های افغانستان بحث صلح را جدی گرفته و به آن توجه کنند.
او گفت که در دیدارهایش با مقامات دولت افغانستان و برخی سیاست‌مداران کشور نقطۀ اختلافی کلانی در مورد تلاش‌های صلح را ندیده است و همۀ مردم افغانستان صلح می‌خواهند.
آقای خلیل‌زاد می‌گوید که امریکا در قبال رسیدن به صلح افغانستان جدی است. به گفتۀ او: «ما یک تیم را به این هدف تشکیل داده‌ایم».
خلیل‌زاد در مورد اینکه چه پیشرفت‌هایی در خصوص این برنامه تا کنون انجام شده است، توضیحی خاصی نداد، اما گفت که این برنامه پیچیده‌گی‌های خود را دارد.
او گفت، اکنون در مأموریت دومش برای افغانستان گواه است که این کشور تغییر کرده است، اما هنوز افغانستانی نیست که او انتظار داشت بعد از ۱۷ سال باشد.
آقای خلیل‌زاد در ادامۀ صحبت‌هایش تأکید کرد که مأموریت او در این دور، فقط برای صلح در افغانستان است و این قدم مهمی است که برای این کشور برداشته می‌شود.
بخش دوم دیدار خلیل‌زاد با مسوولان رسانه‌ها به شکل آف د ریکارد(بدون نقل قول) برگزاری شد و این بخش شامل تبصره‌ها و پرسش پاسخ بود.
گفتنی است که زلمی خلیل‌زاد از دو روز به این طرف از بهر مأموریت جدیدش به افغانستان آمده است. او در این مدت با رهبران دولت وحدت ملی و برخی سیاست‌مداران دیدار کرده است. در افغانستان اما برخی‌ها آقای خلیل‌زاد را که در گذشته به عنون سفیر امریکا در کابل و نمایندۀ خاص آن کشور در افغانستان کار کرده، به عنوان یک چهرۀ طرف‌دار برخی گروه‌های قومی می‌شناسند و در عین حال، برخی‌ها او را یک امریکایی موفق در افغانستان قلم‌داد می‌کنند که توانسته است در امر دولت‌سازی در این کشور کار کند.
انتخابات و امریکا
در همین حال جان بس، سفیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل، گفت که انتخابات افغانستان یک انتخابات امریکایی نیست و امریکا فقط نقش تمویل کننده و حمایت کننده را دارد.
او گفت که شانزده سال قبل زمانی که انتخابات در افغانستان برگزار شد، امریکایی‌ها نقش کلانی داشتند و مشاوران زیادی را استخدام کرده بودند؛ اما حالا نزدیک به بیست نفر در بخش مشوره در قبال انتخابات مصروف اند.
او این سخنان را در برابر اظهارت اخیر طالبان که گفته اند مردم افغانستان باید انتخابات را تحریم کنند، بیان کرده است.
طالبان گفته اند که این انتخابات یک انتخابات امریکایی است و باید مردم در آن شرکت نکنند.
سفیر امریکا در کابل گفت که حملۀ طالبان به انتخابات حمله به مردم افغانستان است.
این اظهارات در حالی بیان می‌‎شود که قرار است انتخابات پارلمانی کشور به تاریخ ۲۸ میزان برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.