دیـدار خلیل‌زاد با طالبـان به‌زودی نشستی برای صلحِ افغانستان در مسکو برگزار می‌شود

گزارشگر:یک شنبه 22 میزان 1397 - ۲۱ میزان ۱۳۹۷

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امر مصالحه افغانستان در دوحه با مقامات طالبان دیدار کرده است. این دومین‌بار در چهار ماه اخیر است که مقامات امریکایی با نماینده‌گان طالبان دیدار رو در رو داشته‌اند.
رسانه‌ها گزارش داده اند که موضوعات گفت‌وگوی دو طرف مشخص نیست. خلیل‌زاد که در تلاش است تا طالبان را پای میز مذاکره بیاورد، هم‌اکنون در نخستین سفر خود در سمت نمایندۀ ویژه امریکا به سر می‌برد. او طی این سفر ۱۱ روزه از افغانستان، پاکستان، امارات، قطر و mandegar-3عربستان دیدار خواهد کرد.
وزارت امور خارجه امریکا از تایید یا رد این دیدار در دوحه سر باز زدند.
یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا که نخواست نامش فاش شود، گفته است: نمی‌توانیم چنین دیدارها یا محتوای گفت‌وگوهای دیپلماتیک را تایید کنیم. خلیل‌زاد در سفر خود برای یافتن بهترین توافق بر مبنای مذاکرات به منظور پایان دادن به درگیری افغانستان، چندین دیدار با مقامات مرتبط داشته است.
آلیس ولز، معاون وزارت خارجۀ امریکا در زمینۀ آسیای مرکزی و جنوبی نیز در ماه جنوری در دوحه با مقامات طالبان دیدار کرد تا درباره برگزاری مذاکرات با آنان گفت‌وگو کند. یکی از مقامات طالبان که در این نشست حاضر بود، این دیدار را «بسیار مثبت» توصیف کرد.
این رفتار مقامات امریکایی واکنش‌های را نیز به همراه شده است. آگاهان و برخی از مسوولان پیشین حکومت به این باور اند که نباید اختیار روند گفت‌وگوهای صلح به دست دیگران گذاشته شود. آنان به این باور اند که برای به سرانجام رساندن موفقانۀ این روند نیاز است تا با مردم مشورت شود تا دست‌آوردها و قربانی‌های شهروندان افغانستان نادیده گرفته نشود.
همزمان بااین، بنا به گفتۀ منابع موثق ورود عربستان سعودی به پروسۀ صلح در افغانستان، در سفر زلمی خلیل‌زاد به اسلام آباد مورد بررسی قرار گرفت.
بر اساس این خبر، عربستان سعودی از نفوذ چشم‌گیری در طالبان افغانستان برخوردار بوده و در این روند در گذشته فعال بوده است.
کشورهای در حال تعامل در روند صلح افغانستان شامل پاکستان، افغانستان و چین می‌باشند و روسیه نیز یک روند صلح را برای افغانستان آغاز کرده و ۱۱ کشور از جمله پاکستان، افغانستان، ایران، چین و ۵ کشور آسیای‌میانه از هم اکنون به این روند، ملحق شده اند.
به این روزنامۀ دیلی تایمز، سفیر پاکستان در روسیه پیش از این اعلام کرده که نخستین اجلاس روند ابتکاری روسیه در پایان ماه جاری میلادی یا اول ماه آتی میلادی برگزار می‌شود.
زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ امریکا در امور صلح افغانستان روز سه شنبه هفتۀ گذشته، در سفر به اسلام آباد، با مقام‌های پاکستانی در مورد بسترسازی برای صلح کابل با طالبان گفت‌وگو کرد.
هدف از سفر خلیل‌زاد به اسلام‌آباد، بررسی راهکارهای مختلف به منظور متقاعد کردن طالبان افغانستان برای مذاکره با دولت مرکزی کابل جهت پایان جنگ ۱۷ ساله در کشور اعلام شده است.

گزارش خلیل‌زاد حکومت وحدت ملی
دفتر رسانه‌های ارگ ریاست حکومت وحدت ملی اعلام کرده است از دیدار مسوولان حکومت با زلمی خلیل‌زاد خبر داده است. این دیدار صبح دیروز انجام شده است.
بر بنیاد خبرنامۀ دفتر رسانه‌های ارگ، در این دیدار،‌ سرور دانش معاون دوم رییس حکومت و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز حضور داشتند.
زلمی خلیل‌زاد ضمن ارایه گزارش در مورد سفرهای اخیرش به کشورهای مختلف، گفت که ایالات متحده امریکا تحت رهبری حکومت افغانستان به هرگونه همکاری در خصوص صلح آماده است و در این عرصه به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد.
آقای غنی نیز از گزارش و تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژۀ وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان تشکر کرده، گفت: از هر اقدام و تلاش که باعث تأمین صلح دایمی در افغانستان گردد، استقبال می‌کنیم.
در چهار ماه گذشته، این دومین بار است که مقام‌های امریکایی به گونه مستقیم و رو در رو با نماینده‌گان گروه طالبان ملاقات می‌کنند.
زلمی خلیل‌زاد سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان، عراق و ملل متحد در اوایل ماه گذشته میلادی توسط وزیر خارجه ایالات متحده به حیث نمایندۀ ویژه این کشور برای روند صلح افغانستان تعین شد.
آقای خلیل‌زاد به منظور جستجوی راه های برقراری صلح در افغانستان، در چهارم اکتوبر یک سفر ۱۰ روزه را به افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی آغاز کرد.
خبر ملاقات زلمی خلیل‌زاد با نماینده‌گان گروه طالبان در حالی نشر می‌شود که آقای خلیل‌زاد روز دوشنبۀ هفتۀ گذشته در صحبت با خبرنگاران، از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواست تا نماینده‌گان شان را برای آغاز مذاکرات صلح معرفی کنند.
به نقل از خیر نشر شده در روزنامۀ ماندگار، آقای خلیل‌زاد در این دیدار گفته بود که صلح در افغانستان مأموریت جدی امریکا است.

نشست صلح در مسکو
همزمان بااین، ضمیر کابلوف، نمایندۀ رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان در نشستی با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی که آیا امکان دارد نشست صلح افغانستان در مسکو تا آخر ماه جاری برگزار شود، گفت: «امکان دارد».
این در حالی است که پیش از این گزارش شده بود، مذاکرات میان مقام‌های افغانستان و روسیه در مورد تعیین تاریخ نشست صلح افغانستان در مسکو بدون نتیجه به پایان رسیده است.
در اواخر ماه سپتمبر وزارت خارجۀ افغانستان اعلام کرد که یک هیأت این وزارت برای بحث در مورد نشست مسکو که در آن نماینده‌گان طالبان نیز حضور خواهند یافت، به روسیه سفر کرده است.
قرار بود نشست مسکو در مورد افغانستان به تاریخ ۴ سپتمبر برگزار شود، اما به‌دلیل عدم اشتراک حکومت افغانستان و به درخواست آن، به تعویق انداخته شد. حال مقام‌های وزارت خارجه دو کشور تلاش می‌کنند این نشست را به صورت مشترک برگزار کنند.
به گفتۀ مقامات وزارت خارجۀ روسیه، برای اشتراک در این کنفرانس از افغانستان، کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ جهانی به شمول امریکا و همچنان از دفتر طالبان در قطر دعوت شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.