قحطی در راه است/ هماهنگ‌کنندۀ کارهای بشردوستانۀ سازمان ملل: سه میلیون شهروند افغانستان غذا ندارند

گزارشگر:چهار شنبه 25 میزان 1397 - ۲۴ میزان ۱۳۹۷

هماهنگ‌کنندۀ کارهای بشردوستانۀ سازمان ملل متحد در افغانستان هشدار می‌دهد دست کم سه میلیون نفر از مردم کشور در ناامنی غذایی مطلق به سر می‌برند و خطر قحطی که نتیجۀ خشکسالی ناشی از کمبود بارش باران و برف در زمستان گذشته است، جان آنان را تهدید می‌کند.
توبی لانزر مسوول هماهنگ‌کنندۀ کارهای بشردوستانۀ سازمان ملل متحد در افغانستان، می‌گوید که اطلاعات به دست آمده از افغانستان بسیار نگران کننده است.
mandegar-3به گفتۀ او: از لحاظ ناامنی غذایی، در حال حاضر دست کم هشت میلیون نفر در سطح ۳ و دست کم سه میلیون نفر در سطح ۴ به‌سر می‌برند که یک سطح با سطح ۵ یعنی قحطی فاصله دارد.
لانزر می‌افزاید: افرادی که در سطح چهار دسته‌‍بندی می‌شوند با کمتر از یک وعدۀ غذا در روز زنده‌گی می‌کنند و ظاهراً این وعدۀ غذایی نان و چای است، چنین چیزی پایدار نیست.
او همچنان هُشدار داد: «باید به سرعت به آنان کمک کرد؛ این به معنای سطح ناامنی غذایی بحرانی است. اگر ما به کمک آنان بشتابیم، می‌توانیم از به وجود آمدن شرایط بدتر جلوگیری کنیم، در غیر این صورت این خطر وجود دارد که این افراد به سطح ۵ یعنی قحطی برسند».
به گفتۀ دفتر هماهنگی کار بشردوستانه در افغانستان (Ocha)، این ارقام، در بین بالاترین آمار جهانی، از آنچه پیش‌بینی می‌شد، بدتر و نیازمند پاسخ بی‌درنگ است.
برای مقایسه باید گفت در سودان جنوبی یک میلیون و پنج‌صد هزار نفر در سطح ۴ و کمتر از چهار میلیون نفر در سطح ۳ دسته‌بندی شده اند. به گفتۀ دفتر هماهنگی کارهای بشردوستانه در افغانستان، نیازهای این کشور دو برابر مهمتر از نیازهای سودان جنوبی است.
بربنیاد پیش‌بینی‌های آژانس سازمان ملل متحد، پس از آنکه ماه گذشته به شش‌صد هزار نفر کمک‌رسانی شد، باید به شش‌صد هزار نفر دیگر نیز در ماه اکتبر کمک شود.
با نزدیک شدن زمستان بحران نیز یک درجه افزایش می‌یابد. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه در افغانستان نیمۀ دسامبر را به عنوان تاریخ کمک‌رسانی به دست کم سه میلیون و پنج‌صد هزار شهروند افغانستان تعیین کرد.
مواد غذایی پایه‌یی که به افغانستان ارسال شده، آرد گندم غنی شده، عدس،‌ نمک، روغن گیاهی و در برخی موارد شکر است.
به گفتۀ لانزر، این وضع می‌تواند تأثیر بی‌ثبات کنندۀ زیادی در کشور بگذارد. ۱۸ ولایت از مجموع ۳۴ ولایت افغانستان نیازمند مواد غذایی مورد نیاز ذکر شده هستند. این ۱۸ ولایت عمدتاً در شمال و غرب افغانستان قرار دارند.
نیمۀ سپتامبر حدود ۲۵۰ هزار نفر مجبور به ترک ولایت‌هایی شدند که بیشتر تحت تأثیر خشک‌سالی در غرب افغانستان قرار گرفته اند. اغلب این افراد در حال حاضر در اردوگاه‌های موقت به‌سر می‌برند.
افغانستان پیش از این نیز سه‌بار در بیست سال اخیر قحطی را تجربه کرده است.
به گفتۀ هماهنگ کنندۀ کارهای بشر دوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان، برای بسیاری از مردم شرایط کنونی بدترین شرایطی است که آنان در طول زنده‌گی خود گواه بوده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.