ایتلاف بزرگ احزاب سیاسی: تخطـی‌های انتخـاباتی عمـدی صورت گرفتـه است

گزارشگر:سه شنبه 1 عقرب 1397 - ۳۰ میزان ۱۳۹۷

ایتلاف بزرگ احزاب سیاسی، تخطی‌ها، بی‌نظمی‌ها و تقلبات در جریان برگزاری انتخابات پارلمانی را مورد انتقاد قرار داده و ادعای شفافیت در این روند از سوی کمیسیون را شرم‌آور خواند.
اعضای ایتلاف احزاب سیاسی، دیروز در یک نشست خبری مشترک،‌ انتخابات پارلمانی که به روز ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار شد، پُر از تقلب خواندند.
mandegar-3اسدالله سعادتی عضو ارشد حزب وحدت اسلامی در این نشست مشترک با تأکید بر عمدی بودن تخطی‌های که در روز انتخابات صورت گرفته گفت که مراکز رأی‌دهی در برخی مناطق و محلات به شکل هدف‌مند بازناشده باقی مانده یا با تأخیر باز شد.
او گفت، تخطی‌های انبوهی که در روزهای انتخابات عمدتاً از جانب موظفین کمیسیون انتخابات صورت گرفته و به شکل گسترده زمینه‌ساز تقلب شد، شایعات مبنی بر آنکه حکومت و کمیسیون انتخابات براساس فهرست‌های از پیش ترتیب شده اعضای بعدی مجلس نماینده‌گان را گزینش خواهد کرد را مُهر تایید می‌گذارد.
در این حال،همایون جریر عضو ارشد حزب اسلامی در این نشست خبری،‌ ادعای شفافیت در انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ را شرم‌آور خواند.
آقای جریر می‌گوید که مسوولان کمیسیون انتخابات با بی‌شرمی تمام، در حالی ادعا می‌کنند که انتخابات به صورت شفاف برگزار شده که انبوهی از تقلب و تخطی‌ها در این روند صورت گرفته است.
به گفتۀ این عضو ایتلاف: فهرست رأی‌دهنده‌گان به شکل ناقص و با دست‌کاری به مراکز رسیده و سبب محروم شدن هزاران شهروند کشور از استعمال رأی شان شده اند، صدها مرکز در روز رأی‌دهی با تأخیر گشوده شده و یا اصلاً باز نشده و از دستگاه بایومتریک نیز به گونۀ لازم استفاده نشده است.
او، تخطی‌های یاد شده از سوی موظفین کمیسیون انتخابات را عمدی و حساب شده برای زمینه‌سازی تقلب در مراکز رأی‌دهی دانسته از کمیسیون خواهان پاسخ‌گویی شد.
آقای جریر با اشاره به عدم استعمال دستگاه بایومتریک یا استعمال ناقص آن در برخی مراکز رأی‌دهی خاطر نشان کرد که براساس تعهد کمیسیون انتخابات استفاده از دستگاه بایومتریک شفافیت را در انتخابات تضمین می‌کرد بر همین اساس آرای مراکزی که از این دستگاه کار گرفته نشده اعتبار نداشته و باید باطل اعلام شود.
همچنان، نور رحمن اخلاقی عضو ارشد حزب جمعیت نیز با اشاره به تخطی‌های گسترده در روز انتخابات گفت که ناظران احزاب سیاسی به دلیل نبود یک میکانیسم واضح و موثر نظارت از سوی کمیسیون از ورود در مراکز رأی‌دهی توسط پولیس ممانعت شدند.
آقای اخلاقی گفت که در بسیاری از مراکز رأی‌دهی ناظران در وقت رأی‌دهی، نگه‌داری صندوق‌ها و شمارش آرا حضور نداشته و بعضاً این ناظران به فرمایش موظفین کمیسیون انتخابات شبانه رخصت شده اند و آرا نیز در نبود آنها شمارش شده است.
او تخطی‌های یاد شده را برنامه‌یی از پیش حساب شده کمیسیون انتخابات برای زمینه سازی تقلب و راه یافتن چهره‌های فرمایشی در پارلمان آینده خواند.
خان‌محمد وحدت نمایندۀ حزب جنبش ملی نیز به انبوهی از تخطی‌ها و تقلبات در روند انتخابات اشاره کرده گفت که نتایج آرا از مراکزی که بایومتریک استفاده نشده از دید احزاب سیاسی بی اعتبار است و باید باطل اعلام شود.
نهادهای ناظر انتخابات و کمیسیون حقوق بشر نیز کاستی‌ها و نارسایی‌های جدی در روند رأی‌دهی انتخابات از سوی موظفین کمیسیون را غیر قابل چشم‌پوشی عنوان کرده اند.
این درحالی است که همزمان با پایان پروسأ رأی‌دهی، اعضای کمیسیون انتخابات و رهبری حکومت وحدت ملی، برگزاری انتخابات پارلمانی را در جریان دو روز موفقیت‌آمیز خواندند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.