نکوداشت از کارنامۀ نجیب مایل هروی

گزارشگر:سه شنبه 8 عقرب 1397 - ۰۷ عقرب ۱۳۹۷

mandegarدر این مراسم که با حضور شمار زیادی از مسوولان فرهنگی استان، شاعران، نویسنده‌گان ایران و افغانستان و دانشجویان ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی برگزار شده بود، ضمن ستایش از کارنامۀ فرهنگی نجیب مایل هروی پیرامون تأثیر کارهای او در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی صحبت شد.
سخنرانان در این محفل بیان داشتند که نجیب مایل هروی نه فرزند هرات که فرزند «خراسان بزرگ» است.
دکتر محمد جعفر یاحقی یکی از پژوهشگران معروف زبان فارسی در این محفل گفت: یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت استاد مایل هروی نسخه‌شناسی کتاب‌های خطی است و او سال‌ها زنده‌گی خود را وقف خدمت به ادبیات فارسی و نسخه‌های خطی گران بهای این زبان کرده و اکنون شمار زیادی از فعالان حوزۀ نسخه‌های خطی، دنباله‌رو سبک نسخه‌شناسی او هستند.
سخنرانی دکتر احمدشاه فرهت، رییس بنیاد حمایت از دانشجویان افغانستانی و شعرخوانی محمد کاظم کاظمی و کاوه جبران از شاعران معروف کشور از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
در بخش پایانی هم نجیب مایل هروی نیز اگرچه به دلیل کسالت توان سخن گفتن طولانی را نداشت، اما در سخنانی کوتاه با قدردانی از برگزارکننده‌گان مراسم، دربارۀ نسخه‌شناسی گفت: تهیه خلاصه و گزیدۀ متون سابقه‌یی دیرینه دارد و این کار در زبان فارسی از قرن پنجم یا اواخر قرن چهارم شروع شده است.
به گفتۀ او، از آن زمان تا امروز آثار زیادی در این حوزه به چاپ رسیده اما گزیدۀ یک متن، زمانی می‌تواند موثر واقع شود که تسلط کافی بر متن و زیر و بم آن به دست بیاید و روحیات صاحب اثر نیز مطالعه شده باشد.
نجیب‌ مایل‌ هروی (متولد۱۳۲۹در هرات)‌ محقق عرفان و ادبیات ‌فارسی که با ورود به دانشکدۀ ادبیات دانشگاه فردوسیِ ایران در سال ۱۳۵۰، از همان سال‌ها خدمات علمی و فرهنگی خود را به ادبیات فارسی آغاز کرد و تا امروز، ده‌ها کتاب و صدها مقاله نوشته ‌است.
او سال‌ها در نهاد پژوهش‌های اسلامی در ایران به تحقیق، پژوهش و مطالعه دربارۀ عرفان اسلامی و نسخ خطی، کتاب‌شناسی، تصحیح متون و تدریس پرداخت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.