در دیدار خان و خلیل‌زاد مطرح شد: گفت‌وگوهای صلح با طالبان از سر گرفته شود

- ۰۱ میزان ۱۳۹۸

نخست وزیر پاکستان و زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در نیویارک دیدار کردند.
عمران خان، نخست وزیر پاکستان در این دیدار ابراز امیدواری کرده که گفت‌وگو‌های امریکا و طالبان از سر گرفته شود.
رادیو پاکستان گزارش داده که عمران خان، از پشتیبانی کشورش از تلاش‌ها در زمینۀ برقراری صلح در افغانستان اطمینان داده است. او تأکید کرده که معضل افغانستان راه‌حل نظامی ندارد.
mandegarآقای خلیل‌زاد تاکنون در این باره چیزی نگفته است. نخست وزیر پاکستان برای اشتراک در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویارک رفته است.
زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان حدود ده ماه، نُه دور با نماینده‌گان طالبان در دوحۀ قطر گفت‌وگو کرد.
در نهمین دور این گفت‌وگوها متن توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان نهایی ‌شد. اما دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا دو هفته پیش در واکنش به کشته‌شدن یک سرباز امریکایی در حملۀ طالبان در شهرکابل، گفت‌وگوهای صلح را لغو کرد.
در این حال، دفتر سیاسی طالبان در قطر از سفر یک هیأت نُه نفری این گروه به ریاست ملاعبدالغنی برادر، به چین خبر داده است.
پس از توقف گفت‌وگوهای صلح میان نماینده‌گان امریکا و طالبان در شهر دوحه، این سومین سفر هیأت طالبان به دیگر کشورهاست.
هفتۀ پیش یک هیأت طالبان به روسیه و یک هیأت دیگر این گروه به ایران رفتند.
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صفحۀ توییترش نوشته که ملاعبدالغنی برادر، مسوول دفتر سیاسی طالبان در قطر روز یک‌شنبه، ۳۱ سنبله با دینگ شیجون، نمایندۀ ویژۀ چین در امور افغانستان، در بیجنگ ملاقات کرد.
آقای شاهین گفته که دینگ شیجون، در این دیدار توافق امریکا با طالبان را گزینۀ خوبی برای حل صلح‌آمیز تنش‌ها در افغانستان عنوان کرده و گفته است که چین از آن حمایت می‌کند.
سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در این توییترش به نقل از ملاعبدالغنی برادر، مسوول سیاسی گروه طالبان نگاشته که اگر ترامپ به تعهدش عمل نکند، مسوول خونریزی و ویرانی خواهد بود.
آقای شاهین هم‌چنان به نقل از ملابردار گفته است: «ما برای حل مسألۀ افغانستان مذاکره کردیم و به توافق همه جانبه دست یافتیم. حال اگر رییس‌جمهور امریکا به حرف‌ها و تعهدات‌اش عمل نمی‌کند، پس مسوولیت هر نوع خون‌ریزی و ویرانی به دوش او خواهد بود.»
مقام‌های چینایی تاکنون در این باره ابراز نظری نکرده‌اند.
اما وزارت دولت در امور صلح، به سفر هیأت طالبان به چین واکنش نشان داده گفته است که سفرهای این گروه به کشورهای دیگر نتایجی را که مردم از آن انتطار دارند، در پی نخواهند داشت.
مسوولان این وزارت به رسانه‌ها گفته‌اند که طالبان به جای سفر به کشورهای دیگر باید با حکومت افغانستان گفت‌وگو کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.