یـک روز تا برگـزاری نشست مسکـو / وزارت خارجه: تاهنـوز به تـوافق نرسیـده‌ایـم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 9 عقرب 1397 - ۰۹ عقرب ۱۳۹۷

در حالی که قرار است فردا نشست صلح مسکو برگزار شود، اما مسوولان در وزارت امور خارجۀ کشور می‌گویند که افغانستان هنوز در مورد چگونه‌گی و زمان برگزاری این نشست با مقام‌های روسی به توافق نرسیده است.
صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید که مقام‌های افغانستان با مقام‌های روسی در مورد زمان و چگونه‌گی برگزاری نشست مسکو جریان دارد و تاکنون توافق نهایی نشده است.
mandegarدر عین حال، آگاه سیاسی-نظامی نقش قدرت‌های منطقه‌یی و جهانی را در معادلات صلح و جنگ افغانستان موثر می‌دانند، اما پیشنهاد می‌کنند که دولت افغانستان باید به دور از مداخلات خارجی‌ها به صورت محرمانه و مستقلانه با طالبان وارد مذاکره شود.
جاوید کوهستانی، آگاه مسایل سیاسی-نظامی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که جنگ افغانستان ابعاد منطقه‌یی و بین‌المللی دارد و باید کشورهای منطقه دیدگاه افغانستان را در پروسۀ صلح در نظر گیرند.
آقای کوهستانی نقش روسیه را به عنوان یک قدرت منطقه‌یی و بین‌المللی در گفت‌وگوهای صلح افغانستان تأثیرگذار می‌خواند و می‌افزاید که روسیه با هماهنگی پاکستان، دفتر قطر و چین می‌تواند نقش بسیار موثر داشته باشد.
به گفتۀ این آگاه نظامی، اما امریکا و دولت افغانستان به نقش و تأثیر روسیه همیشه بی‌علاقه بوده اند و در گفت‌وگوهای صلحِ غیر مسکو، نگرانی‌های روسیه را در نظر نگرفته اند.
کوهستانی اظهار می‌دارد: امریکایی‌ها هراس دارند که مبادا گفت‌وگوهای صلح روسیه آنان را به حاشیه بکشاند و نشان دهند که طالبان ظرفیت تعامل مستقیم با کشورهای منطقه دارند.
جاوید کوهستانی می‌گوید، در حالی که در گفت‌وگوهای امریکایی صلح، امریکایی‌ها هیچ گزارشی از آن نشست‌ها به دولت افغانستان نداده اند، اما حکومت افغانستان می‌خواهد که نشست مسکو با مدیریت مشترک دولت افغانستان و روسیه انجام شود.
او اما اظهار خوش‌بینی می‌کند که اگر به روسیه بدون جنگ روانی و مداخلۀ امریکا فرصت داده شود تا نگرانی‌هایش را مطرح کند، امکان این‌که در پروسۀ صلح تسهیلاتی فراهم شود، وجود خواهد داشت.
آقای کوهستانی به دولت افغانستان پیشنهاد می‌کند که کمیته‌های شکل دهد و به صورت مخفیانه و محرمانه با رهبران طالبان وارد گفت‌وگو شوند. به گفتۀ کوهستانی، این گفت‌وگوها می‌تواند پُرهزینه و طولانی باشد، اما می‌تواند اعتماد را بین طرف‌های مذاکره کننده به وجود بیاورد.
کوهستانی تصریح کرد: «به هر پیمانه‌یی که دولت افغانستان از خارجی‌ها کمک بگیرد، به همان اندازه زمینۀ تقابل و باج‌گیری بیشتر می‌شود. بهتر این است که دولت افغانستان به عنوان مالک این سرزمین، در سطوح مختلف، مستقلانه و محرمانه با طالبان وارد مذاکره شود. در عین حال، از طریق روسیه امریکا و سایر کشورهای منطقه و جهان هم می‌تواند به این پروسه کمک کرد».
در سوی دیگر، داکتر جعفر مهدوی، استاد دانشگاه و نمایندۀ مردم در مجلس می‌گوید، هر نشستی که در سطح منطقه و جهان در پیوند به جنگ و صلح افغانستان برگزار شود و در آن طرف‌های دخیل در معادلات صلح و جنگ افغانستان سهیم باشند، تأثیرات مثبت خواهد داشت.
آقای مهدوی اما می‌افزاید که اگر نشست صلح مسکو از سوی دولت افغانستان و کشور دخیل دیگر تحریم شود، بر پیچیده‌گی صلح و جنگ اضافه خواهد شد و مردم افغانستان را از رسیدن به یک صلح پایدار در کشور محروم خواهد ماند.
این استاد دانشگاه می‌گوید: اگر امریکا در نشست صلح مسکو شرکت نکند، نمی‌توان زیاد امیدوار به نتیجۀ آن نشست بود، اما اگر طرف روسیه تلاش کند طرف امریکایی‌ها را متقاعد به اشتراک در آن نشست بسازد، می‌توان نتیجۀ خوب از نشست مسکو گرفت.
آقای مهدوی بیان می‌دارد: «دولت افغانستان باید با طرف‌های همکار در پروسۀ جنگ و صلح افغانستان رویکرد دوستان داشته باشد. او می‌گوید که حکومت افغانستان باید مستقلانه و مسوولانه تصمیم بگیرد و رویکردش در هر نشستی معطوف به تأمین منافع ملی و صلح پایدار در افغانستان باشد».
این در حالی است که روسیه روند گفت‌وگوهای جداگانه‌یی را روی آیندۀ افغانستان پیگیری می‌کند و در دو سال گذشته نشست‌هایی را در مورد وضعیت صلح کشور میزبانی کرده است. در نشست‌های گذشته پاکستان، چین و دیگر قدرت‌های منطقه‌یی شرکت داشته اند، اما امریکا که مهمترین متحد دولت افغانستان به شمار می‌رود، به نشست‌ها دعوت نشده است.
در ماه اسد امسال روسیه اعلام کرد که نشستی را برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح به راه می‌اندازد که در آن، شماری از رهبران طالبان نیز حضور خواهد داشت، اما این گفت‌وگوها بنابر درخواست حکومت افغانستان به تعویق افتاد.
سخنگوی ریاست جمهوری همان زمان اعلام کرد نشست مسکو به دلیل آماده‌گی بیشتر و مؤثریت بیشتر به تعویق بیفتد و افغانستان و روسیه بتوانند مشترکاً این نشست را میزبانی کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.