طالبان: در کنفرانس مسکو شرکت می‌کنیم اما مذاکره نه!

گزارشگر:چهار شنبه 16 عقرب 1397 - ۱۵ عقرب ۱۳۹۷

سخنگوی دفتر سیاسی گروه شورشی رادیکال طالبان در قطر روز سه شنبه تایید کرد که نماینده‌گان شان در کنفرانس مسکو اشتراک می‌کند.
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که هیأت طالبان در این کنفرانس نظریاتش را در مورد یک راه حل صلح‌آمیز برای جنگ افغانستان مطرح می کن‌، اما در هیچ مذاکره‌یی سهم نمی‌گیرد.
روز دوشنبه شورای عالی صلح افغانستان تایید کرد که در این اجلاس که برای روز جمعه نهم ماه نوامبر زمان‌بندی شده‌است، اشتراک می‌کند. این شورا گفته که هیأت آنان متشکل از یک گروه چهار نفری است.
شورای عالی صلح افغانستان وظیفه دارد مباحثات و مذاکرات صلح میان شورشیان طالبان و دولت را برنامه‌ریزی کرده و پیش ببرد.
روسیه در ماه آگست از ۱۲ کشور به شمول ایالات متحده برای اشتراک در این اجلاس صلح چندجانبه دعوت کرد، اما امریکا گفت در این نشست اشتراک نمی‌کند.
طالبان دعوت روسیه برای اشتراک در این کنفرانس را پذیرفتند، اما حکومت افغانستان گفت نمی‌تواند در این اجلاس اشتراک کند.
مسکو سپس اعلام کرد که برگزاری این نشست را از ماه سپتامبر تا بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان به تعویق می‌اندازد تا زمینۀ اشتراک حکومت این کشور نیز فراهم گردد.
همزمان امریکا نیز تلاش‌هایش را برای گفت‌وگو با طالبان بیشتر ساخته است. نماینده‌گان طالبان امسال دو بار با نماینده‌گان امریکا دیدار کرده‌اند.
دومین دیدار در ماه آگست میان زلمی خلیل‌زاد فرستاده وزارت امور خارجه امریکا در امور صلح افغانستان و نماینده‌گان طالبان در قطر صورت گرفت.
حکومت افغانستان همواره تأکید کرده که مذاکرات صلح با طالبان باید توسط دولت افغانستان انجام شود و به گفتۀ آگاهان امور، پس از ملاقات نماینده‌گان طالبان و امریکا، احساس می‌کند به حاشیه رانده شده‌است.
طالبان که حکومت افغانستان را دست نشاندۀ امریکایی‌ها و غربی‌ها می‌خواند، همواره از بر مذاکرات مستقیم با امریکا تأکید کرده و از گفت‌وگو با مقامات افغانستان ابا می‌ورزد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.