اعضای مجلس و نهادهای ناظر بر انتخابات: کمیشنـران کمیسیـون انتخـابات به مـردم دروغ مـی‌گوینـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 16 عقرب 1397 - ۱۵ عقرب ۱۳۹۷

اعضای مجلس نماینده‌گان و مسوولان در نهاد تیفا می‌گویند، رهبری کمیسیون انتخابات پیوسته به مردم دروغ گفته و رفتن به طرف انتخابات ریاست‌جمهوری با این ترکیب، «عاقلانه» نیست.
آنان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌افزایند که اگر کمیسیون انتخابات «عدالت انتخاباتی» را مراعات و تأمین نکند، نتیجۀ انتخاباتِ پارلمانی را نخواهند پذیرفت.
mandegarغلام فاروق مجروح، عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید که انتظار دارد کمیسیون انتخابات آرای سیاه و سفید را با «جدیت» بررسی و تفکیک کند تا مردم و نامزدان، برایند انتخابات را بپذیرند.
آقای مجروح می‌افزاید که کمیسیون انتخابات باید مستقلانه عمل کرده و خود را برای مردم «ثابت» بسازد، در غیر آن، نتیجۀ کار کمیسیون برای‌شان قابل قبول نخواهد بود.
آقای مجروح اظهار داشت: «انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان برای کمیسیون انتخابات یک آزمون بود، اگر نتواند چالش‌های موجود در این روند را مهار و آرای پاک را از ناپاک جدا کنند، بدون تردید جایگاه کمیسیون انتخابات در نزد مردم بیشتر از پیش تنزیل خواهد یافت».
این عضو مجلس، استفاده از سیستم انگشت‌نگاری در انتخابات را برای جدا ساختنِ آرای سفید و سیاه و شفافیت انتخابات، «امیدوار کننده» می‌داند، اما می‌گوید که دیده شود آیا کمیسیون انتخابات باورِ مردم را به این سیستم جلب کرده می‌تواند یا نه؟
در سویی دیگر، نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) می‌گوید که «ضعف مدیریتی و عملیاتی» و «ناسنجیده‌گی» هنوز در کمیسیون انتخابات وجود دارد و رهبری آن به تصمیم‌های حکومت اتکا دارند.
آقای ایوب‌زاده می‌افزاید که رهبری کمیسیون انتخابات «استقلالیت لازم» و «نقشۀ راه» برای پیشبرد کارها و برنامه‌ها ندارد و متأثر از پالیسی‌ها و سیاست‌های حکومت است.
به گفتۀ رییس تیفا: رهبری کمیسیون انتخابات از آن جهت وابسته به حکومت است که رهبری حکومت در گزینش آنان نقش مستقیم داشته است، بنابراین تلاش رهبری کمیسیون نسبت به مردم همیشه برای خوش‌خدمتی به برگزیده‌گان شان بوده است.
آقای ایوب‌زاده کمیشنران کمیسیون انتخابات را به «دروغ‌گویی به مردم» متهم می‌کند و می‌افزاید: «یک‌بار گفتند سیستم انگشت‌نگاری درست کار می‌کند، اما نکرد، گفتند فهرست رأی‌دهنده‌گان را پیش از انتخابات در مرکزهای رأی‌دهی نصب می‌کنیم، نکردند و در آخرین مورد هم دیده شد که زمان اعلام نتایج را به تأخیر انداختند؛ معلوم‌دار است که این‌ها پیوسته به مردم دروغ گفته اند».
او به «براینده مطلوب» انتخابات نیز به دیدۀ «شک» می‌نگرد و بیان می‌دارد که اگر عدالت انتخاباتی تأمین نشود، کمیسیون انتخابات بحرانی را به وجود خواهد آورد که انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را نیز به چالش بکشد.
آقای ایوب‌زاده همچنان می‌گوید که رفتن به طرف انتخابات ریاست‌جمهوری با رهبری فعلی کمیسیون انتخابات، «عاقلانه» نیست، زیرا به باور او: «در کنار مشکلات مدیریتی و عملیاتی، بی‌طرفی و استقلالیت کمیشنران کمیسیون انتخابات با یک «عالم پرسش» مواجه است».
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که انتخابات مجلس نماینده‌گان با چالش‌های فراوانی همراه بود. کمیشنران کمیسیون انتخابات پیش و بعد از این انتخابات به مردم وعده‌ها فراوانی دادند، اما دیده شد که به آن وعده‌ها عمل نشد.
نهادهای ناظر بر انتخابات، نامزدان و آگاهان سیاسی همواره کمیشنران کمیسیون انتخابات را به «ناتوانی» و «ضعف» مدیریتی متهم کرده‌اند. از سویی هم، اخیراً یک نوار تصویری از گفت‌وگوی دو کمیشنر کمیسیون انتخابات در شبکه‌های اجتماعی غوغا به پا کرد و در میان کاربران دست‌به‌دست شد.
در این نوار وسیمه بادغیسی، معاون عملیاتی کمیسیون و حفیظ‌الله هاشمی، دبیر کمیسیون انتخابات با هم در پیوند به برگزاری انتخابات پارلمانی گفت‌وگو دارند، بدون این‌که متوجه باشند میکروفون‌شان روشن است و کسی گفت‌وگوی‌شان را ضبط دارد.
در بخشی از این نوار که مشخص نیست از سوی کدام رسانه همرسانی شده است، بانو بادغیسی از آقای هاشمی در موردِ واکنش محمداشرف غنی به برگزاری انتخابات پارلمانی پرسش می‌کند. اما بخش دیگر این گفت‌وگو که واکنش مردم و جامعۀ سیاسی کشور را برانگیخته، حرف بانو بادغیسی به آقای هاشمی است. او می‌گوید: «همین کمیسیون بود که کار را راه انداخت. در خطر افتادیم. جمع کردن این کار بسیار مشکل است. باید همه‌گی باهم متحد و قاطع باشیم؛ وگرنه ما ره می‌خورند».
مسوولان در کمیسیون شکایات انتخاباتی چند روز پیش در صحبت با روزنامۀ ماندگار گفتند که تخلفات انتخاباتی را بررسی دارند که با پایان یافتن بررسی‌های شان با متخلفان و مجرمان انتخابات برخورد جدی می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.