لاوروف: افغانستان به یکی از مقاصد تروریستی تبدیل شده است

گزارشگر:شنبه 19 عقرب 1397 - ۱۸ عقرب ۱۳۹۷

دومین کنفرانس بین‌المللی صلح افغانستان دیروز جمعه، ۱۸ عقرب با شرکت نماینده‌گانی از بازیگران منطقه‌یی و جهانی، نماینده‌گان طالبان و شورای عالی صلح آغاز به کار کرد.
وزیر امور خارجۀ روسیه در در آغاز این نشست گفت: این کنفرانس به دنبال یافتن راه‌های حل و فصل فراگیر مسألۀ افغانستان در چارچوب روند سازش ملی در این کشور است.
سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد: امیدواریم بازیگران منطقه‌یی و کشورهای دوست افغانستان که در این کنفرانس شرکت دارند، به طور همه‌جانبه به آغاز مذاکرات سیاسی بین گروه‌های افغانستانی کمک کنند.
او در ادامۀ سخنانش گفت: می‌دانیم که در این مسیر موانع و ناراحتی‌های متقابل انباشته شده و امیدواریم که هر سیاست‌مدار شرکت کننده بر اساس منافع ملت افغانستان و نه منافع کشور یا گروه خود اقدام کند.
لاوروف می‌گوید: افغانستان به یکی از مقاصد تروریستی تبدیل شده است به شکلی که گروه‌های تروریستی در وهلۀ اول تلاش می‌کنند با تشکیل داعش در این کشور و حمایت خارجی، افغانستان را به پایگاهی برای حمله به سایر نقاط از جمله آسیای مرکزی تبدیل کنند.
وی با بیان اینکه روسیه از افغانستان یک‌پارچه حمایت می‌کند که همه در آن در صلح و سازش در کنار یکدیگر زنده‌گی کنند، اظهار داشت: شک ندارم همه شرکت کننده‌گان در کنفرانس هم این رویکرد را بپذیرند.
لاوروف گفت: هیچ‌کس نباید در مسألۀ افغانستان به بازی‌های ژئوپلیتیک فکر کند چرا که در چنین صورتی، این کشور تبدیل به میدان رقابت قدرت‌ها می‌شود.
گفتنی است که کشورهای ایران، روسیه، افغانستان، چین، پاکستان، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبیکستان، ترکمنستان به این کنفرانس دعوت شده اند.
امریکا نیز در سطح ناظر نماینده‌یی را از سفارت خود در مسکو به این کنفرانس اعزام کرده است.
کنفرانس صلح افغانستان در مسکو سال ۲۰۱۷ بر اساس رای‌زنی شش جانبۀ روسیه، ایران، افغانستان، پاکستان، چین و هند تأسیس شد و نخستین دور آن ماه ثور پارسال برگزار شد و در آن معاونان وزیران خارجه و نماینده‌گان ویژۀ ۱۱ کشور علاقه‌مند به حل و فصل وضعیت افغانستان شرکت کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.