اعتـراض به قربانیـان ارزگان در خیـابان‌هـای کشـور/ مسوولان: نتیـجۀ جنـگ تغییـر می‌کنـد

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 22 عقرب 1397 - ۲۱ عقرب ۱۳۹۷

شش روز پس از یورش طالبان بر دو منطقۀ حوتقول و داوود ولسوالی جاغوری و مالستان در غزنی و حمله دو هفته پیش طالبان بر ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان، شهروندان را در کابل، بلخ، غزنی و بامیان به خیابان‌ها کشاند. آنان در اعتراضات خود مسوولان را متهم به بی‌توجهی نسبت مهار جنگ در این مناطق کرده و خواستار توجه ویژه برای پایان جنگ شدند.
mandegarهمزمان بااین، مسوولان در حکومت به شمول رییس دولت وحدت ملی به مردم تعهد سپردند که پس از این «شرایط جنگ» و «نتیجۀ جنگ» تغییر خواهد کرد.
قربانی در ارزگان و مالستان اعتراض در خیابان
صدها تن از باشنده‌گان شهر کابل یکشنبه شب در اعتراض به بی‌تفاوتی دولت نسبت به حملۀ طالبان بر ولسوالی‌های جاغوری و مالستان در غزنی و ارزگان خاص در ولایت ارزگان تظاهرات‌شان را از جادۀ شهید مزاری به سمت ارگ ریاست‌جمهوری آغاز کردند.
معترضان خواستار حملات هوایی برضد تروریستان شده و گفتند که در ششمین روز حملۀ گستردۀ طالبان بر بخش‌هایی از مالستان و جاغوری، صدها تن از باشنده‌گان این مناطق آواره شده و شماری زیادی از غیر نظامیان نیز کشته و زخمی شده‌اند.
این معترضان گفتند: نیروهای امنیتی کافی برای دفاع از مالستان و جاغوری به محل اعزام نشده و نیروهای امنیتی در قبال سرنوشت باشنده‌گان این دو ولسوالی تعلل می‌کنند.
به گفتۀ این معترضان: ضربات هوایی نیز به دلایل نامعلومی بر تروریستان صورت نمی‌گیرد و نهادهای امنیتی، همچنان مردم این دو ولسوالی را به حال خود رها کرده‌اند.
در همین حال، شماری از باشنده‌گان ولایت بلخ به‌خاطر همدردی با مردم غزنی و ارزگان به جاده‌ها برآمدند و از حکومت خواستند که جلو پیش روی طالبان در این ولایات گرفته شود.
باشنده‌گان ولایت بامیان و غزنی نیز با برپایی تظاهرات همدردی شان را با مردم مالستان و جاغوری غزنی و ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان ابراز کردند.
اما اعتراضات مردمی در کابل با انتحار پاسخ داده شد. در ساعات پایانی تظاهرات، یک حمله ‌کنندۀ انتحاری در چند قدمی تظاهر کننده‌گان و در نزدیک لیسه استقلال مواد همراهش را منفجر کرده‌است که سبب زخمی و کشته شدن دها تن از غیر نظامیان گردیده است.
مسوولان نظاره‌گر اند
در جلسه عمومی دیروز مجلس نماینده‌گان، نماینده‌گان با اعتراض بر آن‌چه بی‌تفاوتی حکومت خواندند، خواستار اعزام قوا به این ولسوالی‌ها شدند و از حکومت خواستند که هرچه زودتر به این مشکل پایان دهند.
آنان با انتقاد از حکومت تأکید کردند که دو هفته پیش در ولسوالی خاص ارزگان جنگ ادامه دارد و جنگ در مالستان و جاغوری بیش از یک هفته می‌شود که جریان دارد، اما حکومت با کمال بی‌تفاوتی این جنگ را نظاره‌گر است.
بااین حال، چمن شاه اعتمادی نماینده مردم غزنی در مجلس به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: جنگ هنوز هم به شدت جریان دارد و نیروهای امنیتی نتوانستند جنگ را مهار کنند.
اعتمادی عدم مهار جنگ را کمبود تجهیزات نظامی عنوان کرده می‌گوید: نیروهای امنیتی با کمبود تجیهزات مواجه اند و به همین دلیل نتوانستند پیش روی کنند.
به گفتۀ این نمایندۀ مردم غزنی: اگر وضعیت به همین منوال به پیش برود، بدون شک ولسوالی مالستان و جاغوری سقوط خواهد کرد. همین اکنون بسیاری از مردم این ولسوالی‌ها در این مناطق در میان دود و آتش گیر ماندند و نمی‌توانند از منطقه خارج شوند.
بهای سازش با تروریسم جان مردم است
محمدمحقق، معاون دوم ریاست اجرایی در صفحه فیس‌بوکش نوشته است که صلح و سازش با تروریسم نباید بهایش قتل عام مردم باشد. او خواهان رسیده‌گی جدی به مشکلات مردم در ولسوالی‌های مالستان، جاغوری و ارزگان خاص شده‌است.
محقق حملات اخیر بر ولسوالی‌های مالستان و جاغوری ولایت غزنی و ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان را نداشتن تدابیر پیش‌گیرانه برای جنگ و بی‌دفاع نگه‌داشتن عمدی هزاره‌جات در مقابل تهاجم طالبان از سوی حکومت مرکزی خوانده و گفته است که این وضعیت هزاره‌ها را «لگدمال» و نفرت عمومی در برابر طالبان را تشدید می‌کند: «چیزی که در این میان اهمیت داده نمی‌شود، کشتار سیستماتیک، کوچ اجباری و جنایات ضد بشری علیه مردم بی‌دفاع هزاره است».
حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی از تظاهرات و حرکت‌های اعتراضی دیروز شهروندان کشور در کابل، در پیوند به رویدادهای امنیتی مناطق مرکزی، ارزگان خاص، جاغوری و مالستان، اعلام حمایت کرده است.
آقای اتمر در یک اعلامیه از نهادهای مربوط به شمول نیروهای امنیتی و قوماندانی حمایت قاطع ناتو در افغانستان خواسته ضمن شنیدن خواسته‌های برحق معترضان، از جان و مال مردمانی که در سال‌های گذشته حامیان اصلی این نظام بوده‌اند، قاطعانه دفاع کند.
تغییر در نتیجۀ جنگ
همزمان بااین، محمد اشرف‌غنی رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید که فرستادن نیروهای کماندو به ولسوالی جاغوری و مالستان نشان دهندۀ این است که حکومت وحدت ملی ارادۀ محکم برای رسیده‌گی به وضعیت مردم در این ولایت دارد.
آقای غنی که ساعاتی پیش اعتراضات مردمی در مقابل ارگ تلفنی با نماینده معترضان صحبت می‌کرد، گفت عملیاتی که شب گذشته از سوی نیروهای امنیتی در ولسوالی جاغوری و مالستان غزنی انجام شده است، از شدت جنگ کاسته است.
آقای غنی همچنان خطاب به معترضان گفت که برای رسیده‌گی بهتر به وضعیت امنیتی ولایت غزنی، رییس ستاد ارتش را به این ولایت فرستاده است تا خود او فرماندهی جنگ را به عهده بگیرد و تروریستان را سرکوب کند.
آقای غنی در ادامۀ صحبتش گفت: خونی که در جاغوری و مالستان ریخته شده است، نشان دهندۀ این است که همۀ نیروهای امنیتی آماده قربانی برای مردم و شهروندان افغانستان است. در مورد جاغوری و مالستان در جلسه سرقومندانی امشب بیشتر صحبت خواهد شد.
محمد سرور دانش معاون، دوم ریاست‌جمهوری نیز در پیامی گفته‌ است: همه‌گی می‌دانیم که امروز با دشمن قساوت پیشه‌یی مواجه هستیم که فقط خون‌ریزی و غارت و چپاول و کشتار مردم ملکی را پیشه خود ساخته و تلاش دارد که از این طریق دولت افغانستان را تحت فشار قرار داده و به اهداف خویش برسند.
در ادامۀ این پیام آمده است: اما دشمنان کور خوانده‌اند. حکومت با همه توان و امکانات دست داشته خود، همواره در کنار مردم است و نیروهای جان‌برکف امنیتی و دفاعی ما با فداکاری تمام از مردم دفاع خواهند کرد. رهبری حکومت اوامر قاطع صادر کرده که به اسرع وقت حملات دشمن سرکوب شده و امنیت ولسوالی های جاغوری و مالستان تأمین گردد.
به گفتۀ آقای دانش: رهبری نهادهای امنیتی و دفاعی به طور ۲۴ ساعته و با آماده‌گی کامل اوضاع را تحت نظر دارند و هم‌اکنون همه اقدامات و تدابیر لازم اتخاذ شده است. ما در حکومت و خارج حکومت و به تمام معنی در کنار مردم شریف جاغوری و مالستان و ارزگان بوده و از عزت و آزادگی آنان دفاع خواهیم کرد.
در عین حال، محمدشریف یفتلی رییس ستاد ارتش در یک نشست خبری دیروز یکشنبه، ۲۱ عقرب در کابل گفت: نتیجۀ جنگ در ولسوالی‌های مالستان و جاغوری ولایت غزنی، با توجه به اقدام‌هایی که نهادهای امنیتی روی دست گرفته‌اند، به زودی تغییر خواهد کرد.
آقای یفتلی دراین نشست خبری ‌افزود: «داکتر محمدعارف شاه جهان، والی پیشین میدان وردک و از نماینده‌گان سابق ولایت غزنی در مجلس، همراه با ۱۴ تن از مقام‌های امنیتی و ۴۰ نیروی کوماندو به شهرستان جاغوری اعزام شده‌اند».
آقای یفتلی می‌گوید: اگر تلفات طالبان را در جنگ مالستان و جاغوری حساب کنیم، تاکنون ۲۰۰ طالبان در این دو شهرستان کشته شده‌اند.
همچنان، مرادعلی مراد رییس گارنیزیون کابل که دیروز در جمع تظاهر کننده‌گان کابل حضور یافته بود از معترضان خواست تا به تظاهرات شان پایان داده و از اطراف ارگ ریاست‌جمهوری خارج شوند.
او خطاب به تظاهر کننده‌گان گفت: به تظاهرات تان پایان دهید و نماینده‌یی تان را به منظور گفت‌وگو با رییس جمهور به ارگ بفرستید که این خواست او با مخالفت تظاهر کنده‌گان مواجه شد.
این درحالی‌ست که گروه طالبان شش روز پیش (چهارشنبه، ۱۶ عقرب) حوالی ساعت ۳‌ بامداد از دو سو بر منطقۀ حوتقول، در مرز با قریۀ رسنۀ ولسوالی گیلان و منطقۀ داوود در هم‌مرزی با ولسوالی مقر در جاغوری حمله کرد که با مقاومت نیروهای خیزش مردمی و مقاومت مردمی مواجه شد. براساس گفته‌های منابع محلی، بیش از یک هزار نفر مجهز به سلاح‌های سبک و سنگین، تک‌تیرانداز و سلاح‌های شب‌بین در این حملۀ گروه طالبان اشتراک داشته‌اند و با استفاده از موترهای نوع هاموی و رنجر ارتش و پولیس افغانستان حملات‌شان را سازمان داده بودند. پس از چهار روز اعزام و عملیات یک واحد از نیروی کماندوی ارتش، این جنگ هم‌اکنون وارد ششمین روز خود شده است.
گروه طالبان حدود دو هفته‌ پیش بر مناطق هزاره‌نشین ولسوالی خاص ارزگان نیز حمله کرده‌ بود که براساس آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در جریان این درگیری‌ها، ۶۳ نفر کشته و زخمی و صدها خانواده نیز آواره شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.