پس از حمله بر مراسم میلاد النبی: «حمله بر غیر نظامیان جنایت ضد بشری است»

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 4 قوس 1397 - ۰۲ قوس ۱۳۹۷

حملۀ تروریستی به مراسم تجلیل از میلاد پیامبر اسلام(ص) در سه‌شنبه شب هفتۀ گذشته در کابل که منجر به جان‌باختن بیش از ۵۰ تن و زخمی شدن ۸۸تن شد، واکنش‌های ملی و بین‌المللی را در پی‌ داشت.
محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، این را حمله جنایت نابخشودنی دانسته و گفته که حمله تروریستی بالای محفل تجلیل از میلاد النبی و اندیشه‌های پیامبر بزرگ اسلام که پیام صلح و رحمت را به همراه داشت، دشمنی با ارزش‌های اسلامی و راه و رسم نبی کریم را mandegarنشان می‌دهد.
هم‌چنان، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، گفته که تروریستان بدصفت که زیر نام دفاع از اسلام و ارزش‌های دینی، دست به‌کشتار و قتل عام غیرنظامیان می‌زنند، با حمله بر مراسم مذهبی و قتل عام علما و روحانیون کشور، باردیگر دشمنی و خصومت‌شان را با دین مقدس اسلام، علمای کرام و مسلمانان بی‌گناه ثابت کردند.
وزارت داخلۀ کشور ضمن محکوم کردن این حمله، آن را جنایت ضد بشری دانسته است.
تاهنوز هیچ گروهی مسوولیت این حمله را به دوش نگرفته‌اند، اما بیشتر این حملات از سوی گروه‌های تروریستی مانند داعش و طالبان در گذشته انجام شده است.
در همین حال، سفارت امریکا در کابل حمله به مراسم گرامی‌داشت از میلاد النبی در هوتل اورانوس شهر کابل را محکوم کرده و گفته است: «مردم افغانستان تلاش می‌کنند که میلاد النبی را در صلح جشن بگیرند و این حمله بزدلانه و بی‌رحمانه کسانی است که از خشونت در افغانستان حمایت می‌کنند».
از سویی هم، انتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، این حمله را به شدت محکوم کرده و گفته‌اند که حملات انتحاری به افراد غیر نظامی نقض آشکاری از قوانین بین‌المللی و بشری است و مرتکبان این حملات باید به دادگاه کشانیده شوند.
هم‌چنان برخی از نویسنده‌گان و شهروندان در واکنش به حمله سه شنبه شب گفته‌اند که این نوع حملات ریشه در مذهب سلفیت دارد، محمد اکرام اندیشمند، نویسنده و و پژوهشگر، گفته است: «صرف نظر از آن‌که انتحار شامگاه [سه شنبه] در محفل تجلیل از میلاد پیامبر(ص) به دشمنان اسلام و به یهود نصارا پیوند داده شود، این خون آشامی و خون خواری؛ وحشت و جنایت هولناک به تفکر و عقاید سلفیت و سلفی‌گری عربی در رویکردِ معطوف به ریشه‌یابی اینگونه وحشت و جنایت از زوایۀ باورهای دینی آن‌ها بر می‌گردد».
آقای اندیشمند افزود: «تجلیل میلاد پیامبر از نظر سلفی‌ها و تفکر سلفیت که با بار منفی و خصومت بیشتر به آن نام وهابیت را نیز می‌گذارند، عمل بر خلاف سنت پیامبر و برخلاف قرآن است».
این نویسندۀ و پژوهشگر گفته که تفکر و عقاید سلفی‌گری عربی که به زعم خودش در صدد بازگشت به اسلام نخستین و اسلام عهد پیغمبر است، هر گونه تفکر و عملی را که ناهم‎سو و متعارض با برداشت و فهم خود از آن عهد و به این بازگشت تشخیص دهد، هدف مشروع و جهادی شمرده می‌شود تا به عنوان شرک و فتنه در اسلام، محو و نابود گردد.
از سویی هم، علی امیری استاد دانشگاه، در رابطه به این حمله گفته است: «واقعیت این است که علما قبل از همه قربانی افکار خودشان هستند».
به گفتۀ این استاد دانشگاه: «واکنش شدید و خشنی را که علما در قبال آزادی بیان، برنامه‌های تلویزیونی، کنسرت موسیقی و دیگر تفریح و سرگرمی‌ها و فعالیت‌های جامعه مدنی و حقوق زنان از خود نشان داده‌اند، هرگز در برابر انتحارگران و آدم کشان نشان نداده‌اند».
به گفتۀ او، در این سال‌های آزگار که تروریستان طالب و داعش سرگرم کشتار بی‌گناهان و نیروهای امنیتی بودهاند، هیچ ندای عظیم از این علما بلند نشد و رفتار خشونت‌بار تروریستان اگر نه تقدیس، دست کم از تریبون‌های این علما توجیه شد. زیاد شنیدیم که شورای علما در ارگ بر جنازۀ شهدای اردوی ملی و نیروهای امنیتی نماز نخوانده و با اینکه از منابع عمومی و دولتی ارتزاق می‌کنند به ریش رییس جمهور خندیده‌‌اند.
اما مهران موحد، پژوهشگر مسایل دینی با اشاره بر حمله سه شنبه شب، می‌گوید که عده‌‌‍یی از آنانی که دل خوشی از رفتار عالمان دین ندارند، در واکنش به این رویداد تراژیک، آشکارا ابراز خوشحالی کردند و بعضی از آن‌ها تلاش ورزیدند تا این جنایت را توجیه کنند و سکوت عالمان دین را در برابر اعمال تروریستان محملی بسازند برای عادی قلمداد کردن این رویداد.
آقای موحد در برگۀ فیسبوکش نوشته است: من هم مثل بسیاری از آدم‌ها بارها از ملاها به‌خاطر سکوت‌شان در برابر وحشی‌گری‌های طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی که به آن صبغۀ دینی می‌دهند، انتقاد کرده‌ام. اعتراف می‌کنم که بخشی از علمای دین در افغانستان، گفتمان طالبان را تقویت می‌کنند و دست‌کم در گفتار، همان چیزهایی را می‌گویند که طالبان به آن عمل می‌کنند.
اما، برخی از علمان دینی با افکار طالبانی مخالف‌اند که جرأت گفتن را ندارند و دلیلش این است که طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در سال‌های پسین، حضوری گسترده در سرتاسر افغانستان یافته‌اند و در قلوب مخالفان خود رعب و وحشت ایجاد کرده‌اند.
حمله بر مراسم میلاد نبی «ص» که بیشتر عالمان دینی در آن حضور داشتند، در حالی صورت می‌گیرد که دولت افغانستان در حال رأی‌زنی گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان است. احیراً حکومت وحدت ملی ۱۱ تن برای پیش‌بردن گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان گماشته است.
عبدالسلام رحیمی، میرویس بلخی، حسینه صافی، تواب بالاکرزی، دکتر عالمه، عبادالله عباد معاون امنیت ملی، شاه گل رضایی عضو مجلس نماینده‌گان، عطاالله لودین عضو شورای علما، شمیم خان کتوازی والی پکتیا، عبدالله عطایی عضو دادگاه عالی و توریالی از طرف آقای غنی برای پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح گماشته شده‌اند.
هرچند ایالات متحده خواهان ایجاد یک هیأت فراگیر و با صلاحیت گفت‌وگو کننده به شمول نماینده‌گان جریان‌های سیاسی، جامعه مدنی وحکومت شده است، اما نمایندۀ از احزاب سیاسی وجامعه مدنی دراین فهرست به‌چشم نمی‌خورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.