نـــی: در برخـی از دفاتر رسـانه‌های دولتـی ظرافت‌هـای خبـری مراعات نمـی‌شود/ سخنگوی وزارت داخله: «نشر عکس مهم نیست و به زمان و مکان تعلق ندارد»

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 6 قوس 1397 - ۰۵ قوس ۱۳۹۷

mandegarنهادهای حمایت کنندۀ از فعالیت رسانه‌های آزاد در افغانستان به نشر تصاویر جعلی از طرف مسوولان دفتر رسانه‌های وزارت داخله در سایت و صفحات اجتماعیِ مربوط به این وزارت، می‌گویند: «وزارت داخله اخبار را تحریف می‌کند».
پس از آن‌که فرمانده علی‌پور، مشهور به «قومندان شمشیر» روز یکشنبه، ۴ قوس، از طرف نیروهای امنیتی، بازداشت شده، شماری از هوادارانش به جاده‌های شهر ریخته و تظاهرات بر پا کردند. وزارت داخله می‌گوید که در این تظاهرات معترضان به پولیس حمله کرده‌ و ۲۰ تن را زخمی ساخته‌اند.
دفتر رسانه‌های وزارت داخله پس از آغاز اعتراضات مردمی تصاویر زخمیان سربازان پولیس که مرتبط به این اتفاق نبوده را در صفحات اجتماعی نشر کرد‌ند تا نشان دهند که در این شماری از سربازان پولیس توسط معترضان زخم برداشته‌اند. این کار واکنش نهادهای حامی از فعالیت آزاد رسانه‌ها در افغانستان و شهروندان را به همراه شده است.
پخش این تصاویر در صفحات رسمی وزارت داخله باعث شد که برخی از رسانه‌ها نیز از آن استفاده کنند. این کار با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و دفتر رسانه‌های وزارت داخله بی‌درنگ این تصاویر را از صفحات رسمی خود برداشتند.
عبدالمجیب خلوتگر، رییس نهاد نی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که تصاویر نشر شده از طرف وزارت داخله، مرتبط به حادثۀ تظاهرات هواداران فرمانده علی‌پور، نبوده است.
آقای خلوتگر گفت: واژه‌گان و تصاویر مکمل یک خبر هستند و هر کدام این گزینه‌ها درست نباشد به معنای تحریف خبر است.
آقای خلوتگر با اشاره به تصاویر جعلی نشر شده در سایت و صحفات اجتماعی وزارت‌ داخله می‌گوید: «نشر چنین تصاویری نشان می‌دهد، مسوولان مطبوعاتی وزارت داخله اخبار را غلط انتشار می‌دهند».
به گفتۀ او، در حالی که کشور در وضعیت حساس قرار دارد و نیاز مردم به وحدت ملی بیشتر از پیش افزایش یافته است، این‌گونه برخورد‌ها آسیب جدی بر پیکر وحدت ملی می‌رساند و آتش تفرقه را بیشتر شعله‌ور و وضعیت را شکننده‌تر می‌سازد.
رییس نهاد نی می‌گوید که نشر و پخش چنین تصاویر هر از گاهی از طرف مسوولان و سخنگویان نهادهای مختلف دولتی، اتفاق افتاده است، اما در نهادهای حکومتی سلسله مراتب برای پاسخ‌گویی این چنین رویدادها وجود ندارد.
او گفت که این روند از ریاست‌جمهوری شروع تا وزارت‌خانه‌ها جریان دارد و همه نهادهای حکومتی از این امر متأثر شده‌اند.
به گفتۀ خلوتگر: برخی از افرادی که در دفترهای رسانه‌یی نهادهای دولتی کار می‌کنند، ظرافت‌های خبر رسانی را نمی‌دانند.
اما، نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «تصویر نشر شده در صفحات اجتماعی از ما نیست». او گفت که ما تصاویر را از زخمی شدن پولیس در تظاهرات حامیان فرمانده علی‌پور در غرب کابل را نشر کردیم.
آقای دانش در ادامه افزود که هدف از نشر تصاویر این است تا به مردم تفهیم شود که به نیروهای امنیتی به‌ویژه پولیس درگیر نشوند.
او گفت: «نشر عکس مهم نیست و به زمان و مکان تعلق ندارد، اما هدف از نشر تصاویر این است که با پولیس نباید درگیر شوند؛ چون پولیس حافظ جان و مال شهروندان است».
آقای دانش در پاسخ به این پرسش که فکر نمی‌کنید که نشر تصاویر جعلی می‌تواند سبب مخدوش ذهنیت شهروندان می‌شود؟ گفت: «هدف ما آگاهی است که نباید با پولیس درگیری صورت گیرد».
نشر تصاویر جعلی از طرف نهادهای دولتی در جریان راه‌پیمایی‌ها و عملیات نیروهای امنیتی در برخی از ولایت‌ها در میان سخنگویان نهادهای دولتی بی‌پیشینه نیست، چندی پیش شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ارگ تصاویر جعلی را در مورد عملیات نظامیان کشور در ولایت‌ها نشر کرده بود که با واکنش تند شهروندان در رسانه‌های اجتماعی و جمعی مواجه شد. باورها بر این است که سخنگویان نهادهای دولتی با این کار می‌خواهند افکار عمومی را فریب بدهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.