جنگ بازرگانی چین و امریکا

گزارشگر:شنبه 10 قوس 1397 - ۰۹ قوس ۱۳۹۷

روزنامۀ «چاینا‌ دیلی» که مواضع رسمی دولت چین را منعکس می‌کند در سرمقالۀ شمارۀ تازۀ خود نوشته است توافق بازرگانی با امریکا در اجلاس سران ۲۰ کشور صنعتی در آرژانتین قابل دست‌یابی است، به شرطی که امریکا «منطقی» باشد و بخواهد به تنش‌های فزاینده خاتمه دهد.
این روزنامه نوشته است: «پکن خواهان توافق است، همان‌طور که واشنگتن به دنبال آن است… [چین] می‌خواهد که برای دغدغه‌های مشترک پیرامون تجارت با واشنگتن همکاری کند اگر آن‌ها منطقی باشند.[اما] اگر بخواهند از این مسأله برای مهار رشد چین استفاده کنند آن‌گاه احتمال کمی خواهد بود که توافقی در کار باشد».
اجلاس سران بیست کشور صنعتی تحت‌الشعاع جنگ بازرگانی چین و امریکا قرار دارد و بازارهای مالی نتیجه این اجلاس را به به دقت تحت نظر دارند به‌ویژه که روز شنبه{امروز} روسای جمهور دو کشور با یکدیگر دیدار خواهند داشت.
اطلاعات منتشره از آمار ماه نوامبر نشان می‌دهد رشد بخش تولید چین برای اولین‌بار در دو سال گذشته متوقف شده و آمار ثبت سفارش صادرات این کشور نیز برای ششمین ماه متوالی روند کاهشی را ثبت کرده است.
گلدمن ساکس، شرکت خدمات مالی و بانک‌داری امریکایی، در گزارش خود آورده است که این روند کاهش در صادرات چین که در پی جنگ بازرگانی با امریکا حادث شده است، در ماه‌‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.
از آن سو دونالد ترامپ نیز درباره چشم‌انداز توافق پیش‌رو پیام‌های متناقضی فرستاده است.
رییس‌جمهور امریکا نیز گفته است که رسیدن به توافق نزدیک است، اما اضافه کرد مطمین نیست که به دنبال چنین توافقی باشد.
شماری تحلیل‌گران دست‌یابی به توافقی بر سر همگی تعرفه‌های وضع شده را نامحتمل می‌دانند، در حالی‌که شماری دیگر گمان می‌کنند توافق برای یک «توقف» در جنگ بازرگانی و افزایش تعرفه‌ها امری واقع‌بینانه است که می‌تواند ادامه مذاکرات دوجانبه را امکان‌پذیر کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.