احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





احمدولی مسعود: این‌بار باید «برنامه» سرنوشت مردم را تعیین کند/ «طرح صلح حکومت شخصی و سلیقه‌یی است»

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 10 قوس 1397 - ۰۹ قوس ۱۳۹۷

رییس جریان سیاسی آجندای ملی می‌گوید که این‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان باید «برنامه‌ها» تعیین سرنوشت کنند.
احمدولی مسعود، رهبر جریان سیاسی آجندای ملی که به روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته در نشستِ هفته‌وار گروه کاری «آجندای ملی» صحبت می‌کرد، گفت که نبود برنامه‌ها در انتخابات و حکومت‌های پیشین، مردم افغانستان را دچار سرگردانی کرده و به همین نسبت وضعیت آنان را mandegarهر روز بدتر شده است.
به گفتۀ او: افغانستان از بهر نداشتن برنامه‌های مدون و روشن، به حالت ناهنجار رسیده و امروزه شهروندان آن در حالتِ نابه‌سامانی به سر می‌برند.
رهبر جریان سیاسی آجندای ملی می‌گوید این جریان سیاسی با برنامۀ «وفاق ملی» وارد کارزارهای انتخاباتی می‌شود و این تیم با حضور تمامی نخبه‌گان و جریان‌های فعال سیاسی پُربار شده است.
به گفتۀ آقای مسعود: حکومت آینده با برنامۀ وفاق ملی ساخته خواهد شد و این برنامه به گونه‌یی ترتیب‌بندی شده است که تمام مردم سرنوشت خود را در آن پیدا می‌کنند و حکومت مبدل به آیینۀ حضور تمامی شهروندان افغانستان خواهد شد.
غنی عامل بازدارنده
همزمان بااین، رهبر سیاسی جریان آجندای ملی پیرامون آخرین تحولاتِ صلح و انتخابات در افغانستان، در گفت‌وگوی اختصاصی با آریانا نیوز گفته است که عامل تناقض‌گویی‌های حکومت و کمیسیون انتخابات در پیوند به انتخابات ریاست‌جمهوری شخصِ آقای غنی است.
به گفتۀ او: «حکومت آقای غنی در افغانستان عامل بازدارنده است. مشکل بزرگ خود آقای غنی است که تبدیل شده به یک عامل بازدارنده در مسایل کلان ملی می‌باشد».
آقای مسعود در پاسخ به این پرسش که آیا واقعاً تمام تصامیم در پیوند به انتخابات از سوی ارگ و شخص رییس حکومت گرفته می‌شود، بیان داشت: «سرانجام تصمیم محمداشرف غنی نخواهد بود که بر تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری صحه بگذارد. بازیگران بزرگ دیگری در درون کشور حضور دارند که در بازی‌های افغانستان دخیل اند و محمداشرف غنی را اجازه نخواهند داد به تنهایی در زمینۀ انتخابات تصمیم بگیرد».
رهبر جریان سیاسی آجندای ملی اظهار می‌دارد که آنچه در پیوند به انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی کمیسیون و حکومت مطرح می‌شود، نهایی نیست و در روزهای آینده حرف‌های جدید در این زمینه مطرح خواهد شد.
او به برگزاری انتخاباتِ ریاست‌جمهوری در زمان تعین شده تأکید کرد، اما گفت که مطمین نیست ۳۱ حمل تاریخ نهایی برگزاری انتخابات‌ریاست جمهوری باشد، زیرا به گفتۀ او: بازیگران بزرگ و جامعۀ جهانی حرف‌های خودشان را در زمینۀ انتخابات ریاست‌جمهوری دارند.
احمدولی مسعود در اخیر سخنانش تصریح کرد که در پیوند به انتخابات ریاست‌جمهوری و گفت‌وگوهای صلح، مردم و جریان‌های سیاسی افغانستان بیشتر منتظر تصمیم امریکا هستند تا تصمیم حکومت وحدت ملی.
طرحِ شخصیِ صلح
احمدولی مسعود، رهبر جریان سیاسی آجندای ملی می‌گوید که رییس حکومت وحدت ملی در مدت چهار سال حکومت‌اش، «هیچ طرح بزرگی در هیچ موردی» که مردم افغانستان با آن «تفاهم» کرده باشند، نداشته است.
آقای مسعود آجندای محمداشرف غنی را «شخصی و سلیقه‌یی» می‌داند و می‌گوید که محمداشرف غنی شب فکر می‌کند، فردا صبح آن را رسانه‌یی می‌سازد. به گفتۀ او: محمداشرف غنی حتا با بسیاری از کسانی که در اطراف او هستند، مشورت نمی‌کند. او اگر به مردم بودن طرح صلح‌اش باور می‌داشت، آن را به پارلمان می‌فرستاد و با نماینده‌گان مردم در این زمینه مشورت می‌کرد.
آقای مسعود به این باور است که دعوت رهبران و نخبه‌گان سیاسی در ارگ، «نمایش» بود تا مردم فریب داده شود که ما با رهبران سیاسی و نخبه‌گان در زمینۀ طرح صلح مشورت کرده‌ایم.
آقای مسعود می‌گوید که صلح یک پروسۀ کلان و دوام‌دار و نیاز است و تفاهم مردم به دست آید و میکانیسم آن نیز روشن باشد.
احمدولی مسعود به این باور است که محمداشرف غنی تلاش دارد تا یک دور پنج‌سالۀ دیگر نیز به عنوان رییس‌جمهور، حکومت را به دست بگیرد تا به گفتۀ خودش، «فصل ناتمام» خود را تمام کند.
اما آقای مسعود از «فصل ناتمامِ» آقای غنی به عنوان «فصل بدبختی» یاد کرد و افزود که آقای غنی برای استمرار قدرت، طرح صلح را بهانه قرار داده است و نیت اصلی او حاکمیت دوباره بر ارگ ریاست‌جمهوری است.
او با اشاره به ماموریتِ زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که مسألۀ صلح و جنگِ افغانستان ابعاد پیچیده پیدا کرده و با یک ماموریت بسیار کوتاه ممکن نیست افغانستان به صلحِ مطلوب دست یابد.
به گفتۀ آقای مسعود: آنچه در ارتباط به صلحِ افغانستان در سطح منطقه وجود دارد، «تشدیدِ رقابت‌ها» است نه رسیدن به تفاهم در زمینۀ صلح.
این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که اخیراً کمیسیون مستقل انتخابات تقویم انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. براساس این تقویم، نام‌نویسی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری از اول جدی آغاز می‌شود و ۱۲ روز ادامه خواهد داشت.
از سویی هم، پیش از اعلام تقویم انتخابات ریاست‌جمهوری تکت‌های انتخاباتی در حال شکل گرفتن است و یارگیری‌های سیاسی میان نخبه‌گان نیز آغاز شده است. هرچند شماری از چهره‌های مطرح سیاسی از نامزدی شان در این انتخابات خبر داده‌ اما به صورت رسمی از علنی از تکت شان رونمایی نکرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.