مجلۀ بزنس انسایدر: بم‌های‌های ریخته شده بر طالبان نتیجه‌بخش نبوده است

- ۱۰ قوس ۱۳۹۷

مجلۀ بزنس انسایدر، اعلام کرده است که بم‌های ریخته شده بر موضع گروه طالبان در افغانستان نتیجۀ ملموسی را در پی ‌نداشته است.
این مجله در گزارشی که ۲۹ نوامبر منتشر کرده است، افزوده که نیروهای امریکایی در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی، نسبت به پنج‌‌سال گذشته بیشترین بم‌ها را برموضع گروه طالبان ریخته‌اند.
mandegarبزنس انسایدر، نوشته است که بم‌های استفاده شده از طرف نیروهای ناتو به رهبری امریکا در افغانستان بر نتیجۀ جنگ تأثیر نداشته است.
در ادامۀ این گزارش آمده است: هر چند در این مدت بم‌های زیاد بر مواضع گروه طالبان ریخته شده است، اما تأثیر بر تلفات نظامیان افغانستان و امریکایی نداشته است.
این گزارش در حالی منتشر می‌شود که مقامات امریکایی برای دست‌یابی‌ به صلح و یافتن راه‌حل برای پایان جنگ در افغانستان تلاش‌های جدی‌ را آغاز کرده‌اند.
بزنس انسایدر در در ادامه نوشته است که نیروهای ناتو به رهبری امریکا در ده ما نخست سال ۲۰۱۸ دو برابر هر پنج‌سال گذشته در افغانستان بم استفاده کرده‌اند. از ماه‌ جنوری – اکتوبر سال جاری میلادی نظامیان ناتو به رهبری امریکایی ۵۹۸۲ بم برای حمایت هوایی و رهایی ساحات تحت محاصره استفاده شده که نسبت به سال‌های گذشته افزایش را نشان می‌دهد.
در این مدت بیش از ۶۵۸۴ حمله هوایی صورت گرفته است که ۷۸۳ آن توسط هواپیماهای بدون سرنشین انجام شده است.
ادارۀ ترامپ گفته که حملات زمانبدی شده برای جنگ افغانستان از میدان هوایی نظامیان امریکایی از قطر به قندهار صورت می‌گیرد. مرکز نیروهای نظامی امریکا (KC135) گفته که حملات هوایی را بالای گروه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان افزایش می‌دهد.
در سال ۲۰۱۵ حکومت افغانستان به ۷۵ درصد از خاک این کشور تسلط داشته، اما در سال ۲۰۱۸ این مقدار به نصف کاهش یافته است و در همین مدت بیش از ۲۸۵۲۹ تن از نیروهای امنیتی – دفاعی افغانستان را کشته شده‌اند.
نیروهای ناتو به رهبری امریکا باور دارند که حملات هوایی را در برابر گروه داعش در افغانستان افزایش می‌دهند، اما در سال‌های گذشته بیشتر بم‌ها بالای مواضع گروه طالبان ریخته شده است.
هم‌چنان، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا چند ماه پیش گفته بود که اگر ما در برابر طالبان در افغانستان مبارزه نکنیم، ممکن آنان برای جنگ اینجا بیایند. او گفت که گفت‌وگوها برای صلح افغانستان جریان دارد. اما او مطمین نیست که آیا این گفت‌وگوها نتیجۀ را در پی‌خواهند داشت یا نه. در ادامۀ این گزارش آمده است که جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا در ماه‌ها گذشته گفته بود که روند گفت‌وگوهای صلح قدم به قدم به پیش می‌رود.
از سویی هم، سیگار یا نهادهای بازرسی ایالات متحدۀ امریکا، در امور بازسازی افغانستان در ۱۵ نوامبر سال جاری میلادی گفت که که از سال ۲۰۱۵ تا اکنون ۲۸۵۲۹ نظامی افغاستان و ۵۸ سرباز امریکایی در جنگ افغانستان کشته شده است.
این در حالی است که جنرال جوزف دانفورد، فرماندۀ مشترک نیروهای ناتو گفته است که گروه طالبان جنگ را نمی‌بازند.
از سویی هم، مرکز مطالعات نورس، گفته که از اکتبر سال ۲۰۰۱ تا اکتبر سال ۲۰۱۸ شمار دو هزار و ۴۰۱ نیروی ارتش امریکا، شش نیروی غیرنظامی وزارت دفاع امریکا، سه هزار و ۹۷۳ پیمانکار امریکایی، ۵۸ هزار و ۵۹۶ نیروی نظامی افغانستان، یکهزار و ۱۴۱ نیروی کشورهای ایتلاف به رهبری امریکا، ۴۲ هزار و ۱۰۰ نیروی مخالف از گروه‌های تروریستی، ۳۸ هزار و ۳۴۰ شهروند غیرنظامی افغانستان، ۵۴ خبرنگار رسانه‌های بین‌الملل و ۴۰۹ نیروی ارگان‌های بشردوستانه جان خود را در جنگ طولانی افغانستان از دست داده‌اند.
پیش از این، دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما در گزارشی در مورد تلفات ملکی در افغانستان گفته که تعداد بم‌گذاری‌های انتحاری که در آن‌ها غیرنظامیان کشته شده‌اند، در ۹ ماه نخست امسال نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته افزایش داشته است.
همزمان بااین، تلفات بم‌‌های کنار جاده‌یی ۲۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
دفتر سازمان ملل متحد افزوده که در هردو نوع این حملات در سال جاری بیش از ۱۰۰۰ فرد ملکی افغانستان کشته و بیش از ۲۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند که شمار زیادی زنان و کودکان را نیز شامل می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.