حکومت کرزی عامل ظهور دوبارۀ طالبان است

- ۲۹ جدی ۱۳۹۱

علت عمده و اساسی‌یی‌که زمینه را برای برگشت دوبارۀ طالبان فراهم ساخت، حکومت آقای کرزی بوده است.
نشریۀ فارن پالیسی در یک گزارشی گفته است که طالبان در سال ۲۰۰۱ از افغانستان رانده شدند، اما سه سال بعدتر آن‌ها به دلیل بی‌کفایتی حکومت افغانستان، دوباره برگشتند.
این نشریۀ معتبر امریکایی نوشته که ناتوانی حکومت حامد کرزی ضمن این‌که روند مبارزه علیه طالبان را صدمه زده، بر امنیت، حکومت‌داری، حاکمیت قانون و انکشاف که پایه‌های استراتژی نیروهای ایتلاف در افغانستان است نیز تأثیر گذاشته است.
به نوشتۀ این نشریه، تشکیل یا سیستم نهایت متمرکز افغانستان، فساد را بیشتر ساخته است. به این حساب که همه مقام‌های ولایتی و محلی را دولت مرکزی افغانستان در کابل تعیین می‌نماید. در روی کاغذ این چیز بدی نیست، بسیاری کشورهای پیشرفته دموکراسی مانند جاپان هم عین سیستم را دارند.
اما این کشورها از سیستم خوب و قابل اعتماد انتقالات و ارتباطات برخوردارند که این خود به حکومت مرکزی اجازه می‌دهد تا آنچه را که در ولایات صورت می‌گیرد کنترل و بررسی کند.
اما این کار در افغانستان صدق نمی‎‌نماید. مقام‎‌های امریکایی بارها از حکومت افغانستان خواسته اند در اداره اصلاحات به عمل بیاورد و علیه فساد مبارزه نماید. چنانچه آیکن بیری سفیر سابق امریکا از آقای کرزی خواست، علیه فساد مبارزه جدی را آغاز نماید.
اما حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در ماه دسامبر در روز مبارزه جهانی علیه فساد، موضوع فساد را در افغانستان به دو بخش تقسیم کرد و گفت، فساد در ادارات دولتی افغانستان موجود است، اما فساد که در قراردادی‌های خارجی وجود دارد و اکثراً با اقارب مقامات بلند پایه دولتی افغانستان صورت می‌گیرد، به مراتب بیشتر است.
در عین زمان، رییس دفتر بررسی عمومی ایالات متحده امریکا برای امور بازسازی افغانستان در هفته گذشته گفت: میلیون‌ها دالر کمک‌های این کشور در افغانستان ضایع شده و خطر آن وجود دارد که میلیون‌ها دالر کمک‌های دیگر این کشور نیز ضایع شود.
از سال ۲۰۰۹ میلادی به این طرف، ایالات متحده امریکا بیش از ۹۰ ملیارد دالر در امور باز سازی افغانستان مصرف کرده است که از جنگ جهانی دوم به این طرف، این بزرگ‌ترین رقم کمک‌های امریکا به یک کشور خارجی می‌باشد.
در این حال، روزنامۀ واشنگتن پست به نقل از گزارش دفتر مفتش عمومی امریکا می‌نویسد، ایالات متحده به اندازه ۶٫۸ میلیون دالر برای ترمیم و حفظ و مراقبت بیش از ۷۰۰۰ عراده موترهای پولیس ملی افغانستان داده است که اکثر آن‌‍ها اکنون یا از بین رفته و یا هم از فعالیت بازمانده اند.
در یک گزارش دیگر دفتر مفتش عمومی امریکا که در خزان گذشته به نشر رسیده هشدار داده شده که حکومت افغانستان توانایی آن را ندارد تا تسهیلات ارتش و پولیس ملی را بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی به حد کافی نگهداری نمایند.
در یک گزارش سالانه بخش شفافیت بین‌المللی مستقر در برلین، افغانستان، سومالی و کوریای شمالی از لحاظ فساد، فاسدترین کشورهای جهان محسوب شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.