آگــــاهـــــان: حکـومت برآمـده از انتخـابات می‌تـواند کار صلـح را پیگیری کنـد/ «حکـومتِ غنـی فرصت و ظرفیت کار روی صـلح را نـدارد»

گزارشگر:ناجیه نوری / سه شنبه 13 قوس 1397 - ۱۲ قوس ۱۳۹۷

نباید انتخابات را فدای صلحی کرد که رسیدن به آن فرصت زیاد می‌طلبد، زیرا این روند ابعاد پیچیده دارد و افغانستان نیازمند صلح پایدار است.
شماری از آگاهان سیاسی، حقوق‌دانان و شهروندان کابل با بیان این مطلب تأکید دارند، مردم افغانستان به صلح پایدار نیاز دارند و رسیدن به صلح پایدار زمان‌گیر است، پس نباید زمان را از دست داد و به بهانۀ صلح انتخابات را به تأخیر انداخت.
mandegarآگاهان همچنان می‌گویند که تنها حکومتی برآمده از انتخابات شفاف و مردمی می‌تواند کار صلح و گفت‌وگو با طالبان را پیگیری کند. به گفتۀ آنان، حکومتِ غنی فرصت و ظرفیت کار روی نهایی کردن پروندۀ صلح را ندارد.
به باور آنان، دست‌هایی به بهانۀ گفت‌وگوهای صلح و مذاکره با طالبان در تلاش اند تا مانع برگزاری انتخابات شوند، این چهره‌ها ایجاد حکومت موقت را راه حل می‌دانند، در حالی ‌که ایجاد چنین حکومتی تکرار تاریخ است و هیچ سودی برای مردم افغانستان ندارد.
محمد ناطقی، عضو کمیسیون تطبیق توافق‌نامۀ سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی باور دارد که صلح برای مردم افغانستان مساله‌یی اساسی و بنیادی است، اما آوردن صلح به این زودی‌ها ممکن نیست.
آقای ناطقی که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، گفت که آوردن صلح به زمان زیادی نیاز دارد، نباید به‌خاطر آوردن صلحی که معلوم نیست چه زمانی خواهد آمد، برگزاری انتخابات را به تعویق انداخته شود.
آقای ناطقی به این باور است که باید انتخابات در زمان تعین شدۀ آن به گونۀ شفاف و عادلانه برگزار شود و این خواست احزاب، جریان‌های سیاسی، نهادهای مدنی و مردم افغانستان است.
ناطقی می‌گوید: «در مورد صلح، احزاب یک طرح چهار جانبه ارایه کرده اند که احزاب، حکومت، طالبان و نهادهای مدنی‌یی که زنان و شخصیت‌های ملی هم شامل آن می‌شوند».
او افزود: براساس این طرح، تمامی مردم افغانستان در گفت‌و‌گوهای صلح شریک خواهند بود و بدون شک این طرح را طالبان نیز رد نخواهند کرد. به گفتۀ او: اما هیأتی را که حکومت تعین کرده‌است، احزاب آن را رد کردند و طالبان هم رد خواهند کرد.
حکومت وحدت ملی چند روز پیش هیأتی را جهت انجام گفت‌وگوهای صلح با طالبان معرفی کرده بود.
جریان های تأثیرگذار و فعال سیاسی افغانستان نیز پیرامون این موضوع دیدگاه های خود را ابراز داشته اند. از این میان، احمدولی مسعود، رییس جریان سیاسی اجندای ملی با تأکید بر برگزاری انتخابات گفته ‌است که صلح یک پروسۀ کلان و دوام‌دار است و نیاز به تفاهم مردم دارد و ضرورت است تا میکانیسم آن نیز روشن باشد.
آقای مسعود به این باور است که مسألۀ صلح و جنگِ افغانستان ابعاد پیچیده پیدا کرده و با یک ماموریت بسیار کوتاه زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا ممکن نیست افغانستان به صلحِ مطلوب دست یابد.
درهمین حال، موسی فریور استاد دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل نیز در صحبت با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «بدون شک صلح در اولویت قرار دارد و این خواست تمام مردم افغانستان است. از دیدگاه عقلانیت سیاسی نیز اول صلح بعد انتخابات، اما سوال اساسی این است که آیا جهان یک صلح پایدار و بنیادی برای افغانستان می‌خواهد؟»
این استاد دانشگاه گفت: صلح پایدار زمان می‌طلبد و اگر ما منتظر صلح پایدار بمانیم، بدون شک خلای قدرت به میان می‌آید، زیرا از عمر حکومت وحدت ملی چند ماه بیش نمانده است.
او تأکید کرد: پس در حال حاضر، در قدم نخست باید انتخابات برگزار شود و در سایۀ حکومت بعدی به طرف گفت‌و‌گوها با طالبان و تأمین صلح و امنیت برویم.
به باور این استاد دانشگاه: «اگر امریکا برای بیرون شدن از افغانستان یک تقسیم اوقات منظم داشته ‌باشد و بگوید که برای بیرون شدن یک برنامۀ منظم داریم، در این صورت اول صلح بعد انتخابات باید برگزار شود، اما با توجه به این‌که یک برنامۀ منظم برای بیرون شدن از افغانستان وجود ندارد، پس اول باید انتخابات برگزار شود و بعد صلح و پروندۀ گفت‌وگو با طالبان نهایی شود».
این گفته ها در حالی مطرح می‌شود که جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا اعلام کرده است که این کشور برنامه‌یی برای خروج نیروهای خود از افغانستان را ندارد.
درهمین حال، داکترعبدالله عبدالله، رییس ‌اجرایی حکومت وحدت ملی در نشست دیروز شورای وزیران با تأکید بر برگزاری انتخابات گفت: «در نشست ژینوا روی برگزاری انتخابات (انتقال قدرت سیاسی، تداوم پروسۀ انتخابات و مردم‌سالاری) و پروسۀ صلح افغانستان، بحث‌های همه‌جانبه صورت گرفت».
آقای عبدالله که پیرامون نتایج نشست ژینوا صحبت می‌کرد، گفت: کشورهای جهان یک‌پارچه از پروسۀ صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت کردند و از کشورهای تأثیرگذار خواستند تا در این روند همکاری کنند.
رییس اجرایی با ابراز این‌که در مذاکرات صلح قید و شرط مطرح نیست، خاطر نشان کرد: در روند صلح، بحث دست‌آوردهای هفده سالۀ مردم و قانون اساسی موارد اساسی هستند. ما پیش از انتخابات خواهان تغییر نظام ریاستی بودیم؛ اما هیچ‌گاه خواهان تحقق این هدف از مجراهای غیرقانونی نبوده‌ایم، روش تعدیل قانون اساسی، روشن می‌باشد.
پیش از این، محمداشرف‌ غنی، رییس حکومت وحدت ملی نیز در نشست ژینوا بر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان معین آن تأکید کرده بود.
همچنان، شماری از شهروندان شهر کابل نیز برگزاری انتخابات را از اولویت‌های لازم دانسته و تأکید دارند که روند گفت‌وگوهایی صلح زمان زیادی می‌طلبد و نباید خلای قانونی به وجود بیاید و انتخابات قربانی صلح مصلحتی شود.
این درحالی ا‌ست که با آمدن خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای گفت‌و‌گوهای صلح با طالبان، بحث به تعویق افتادن انتخابات داغ شد و واکنش‌های حکومت را در پی داشت و حکومت به صراحت اعلام کرد که انتخابات از اولویت‌های اساسی است و باید در زمان معین آن برگزار شود.
مسوولان در کمیسیون انتخابات افغانستان با همه‌گانی کردن جدول زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری گفته اند که این انتخابات به تاریخ ۳۱ حملِ ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.