کمیسیون انتخابات: تأخیر در گزینش کمیشنران کارهای ما را با مشکل مواجه ساخته است

گزارشگر:شفیق نظری - ۰۷ حوت ۱۳۹۷

مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که حکومت باید کمیشنران کمیسون‌های انتخاباتی را هرچه زودتر معرفی کند تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دچار مشکل نشود.
آنان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌افزایند تا زمانی که کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی معرفی نشوند، روند اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی پانزده ولایت نیز متوقف خواهد ماند.
mandegarعبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید که کار بالای اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ولایت‌های باقی‌مانده متوقف است. به گفتۀ آقای ابراهیمی، تا زمانی ‌که کمیشنران جدید معرفی نشوند، روند اعلام نتایج نهایی پانزده ولایت آغاز نخواهد شد.
او بیان می‌دارد نتایج پانزده ولایت باقی‌مانده باید در کمیسیون شکایت‌ها بررسی شود و بعداً به کمیسیون انتخابات فرستاده شود، اما به دلیل نبود کمیشنران در دو کمیسیون، روند بررسی نتایج در هر دو نهاد متوقف مانده است.
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات اطمینان می‌دهد که کارهای عملیاتی، اداری، فنی و اجرایی کمیسیون انتخابات مطابق پالسی به پیش می‌رود و همزمان با معرفی اعضا و کمیشنران جدید، نتایج نهایی ولایت‌های باقی‌مانده اعلام خواهد شد.
آقای ابراهیمی می‌گوید: «کمیسیون‌های انتخاباتی پس اعلام نتایج نهایی ولایت‌های بدخشان، فاریاب، فراه، پروان، سمنگان، لغمان، ارزگان، نیمروز، زابل، دایکندى، بامیان، جوزجان، نورستان، کنر و خوست، به برنده‌گان اعتبارنامه تفویض کرده و آنان را به وزارت امور پارلمانی و دبیرخانۀ مجلس نماینده‌گان معرفی کرد».
او می‌پذیرد که برکناری کمیشنران پیشن کمیسیون‌های انتخابات موجب مشکلاتی در کمیسیون انتخابات شده است، اما می‌گوید که پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی، کار را با سرعت بالای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز خواهند کرد تا از به تأخیر افتادن زمان برگزاری این انتخابات جلوگیری شود.
این در حالی است که پیش از این، مسوولان در نهادهای ناظر بر انتخابات گفته بودند که ادامۀ بلاتکلیفی رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی موجب دست‌برد در آرای انتخابات پارلمانی خواهد شد. آنان خواهان قرنطین آرای انتخابات پارلمانی شده بودند که در این مورد کمیسیون انتخابات هیچ اقدامی انجام نداد.
گفتنی است که رییس حکومت وحدت‌ ملی پس از تعدل قانون انتخابات، اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را برکنار کرده و به دادستانی کُل معرفی کرد. این برکناری در حالی صورت گرفت که نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ۱۵ ولایت تاکنون اعلام نشده و زمان زیادی نیز به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باقی نمانده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.