خشونت به بخشی از زنده‌گی مردم افغانستان تبدیل شده است

گزارشگر:علی‌محمد لطیفی-نیویارک تایمز/ برگردان: ابوبکر صدیق-ماندگار، پنجشنبه، 22 قوس 1397 - ۲۲ قوس ۱۳۹۷

خشونت در ولسوالی شنیدند به یک بخش زنده‌گی روزمرۀ مردم تبدیل شده است.
افغانستان کشور ۳۵ میلیونی است و ایالات متحدۀ امریکا مصروف یکی از طولانی‌ترین جنگ در این کشور است.

7C21E917-FE9E-4E2A-86BF-2C28FFF970BD_mw1024_n_s1

شماری از ۴۰۷ ولسوالی این کشور در میان جنگ و صلح، ثبات و خشونت قرار دارند. با وجود کمک‌های جامعۀ جهانی به رهبری امریکا باشنده‌گان برخی از ولسوالی‌ها هنوز هم از حقوق ابتدایی مانند: آموزش و پرورش، آب آشامیدنی و یا خدمات دولتی محروم اند. بنابراین، در ولسوالی‌هایی که زیر کنترل طالبان هستند، چگونه می‌توانند خدمات دولتی را داشته باشند.
ولایت هرات در غرب افغانستان همرز با ایران است. هرات یا «هری» یکی از مهمترین ولایت‌های است که در ۸۰ مایلی جنوب آن ولسوالی شنیدند قرار دارد. این ولسوالی دارای ۲ صد هزار باشنده است که با اقلیم متغیر زنده‌گی دارند.
این ولسوالی توسط نیروهای امنیتی و دفاعی عمدتاً ارتش ملی به همکاری نیروهای امریکایی تأمین امنیت می‌شود، اما نفوذ و فعالیت گروه‌های تروریستی در این ولسوالی چشم‌گیر است. ناوقت شب سه‌شنبه هفتۀ گذشته ولسوالی شیندند مورد حملۀ طالبان قرار گرفت، به اساس گزارش‌های امنیتی بیش از ۱۸تن سرباز در این حادثه کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. در ماه آگست ۲۰۱۷ از هرات به شنیدند رسیدم، یکی از مسوولان پولیس ما را به ساحۀ مورد نظر انتقال داد و در آنجا یک موتر رنجر و دو عراده هاموی به چشم می‌خورد که توسط طالبان تخریب شده بودند و حالت خیلی متأثر کننده داشتند. این در حالی است که نیروهای امریکایی بیش از ۵ بیلیون دالر را برای آموزش و تجهیز ۳۱۲۰۰۰ نیروهای امنیتی افغانستان هزینۀ کرده اند.
در ولسوالی شنیدند مغازه‌ها تنها در مسیر جادۀ اصلی باز اند و در این‌ دوکان‌های محلی از سبزیجات تا حبوبات به فروش می‌رسند. وقتی یک موترسایکل از جاده عبور می‌کند، همه به پشت ‌سر خود می‌ببیند؛ چون طالبان و سایر گروه‌های تروریستی از چنین شگردهایی برای اختطاف و شلیک بالای مردم استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۲ طالبان موترسایکل سوار، شهرداری این ولسوالی را با چنین تکتیک هدف قرار دادند.
ولسوالی شنیدند جایی است که گروه‌های تروریستی با استفاده از مواد مخدر برای حفظ نیروی خود تقلا می‌کنند و مسوولان دولتی با استفاده از فساد در این بخش افغانستان فعالیت می‌کنند.
گزارش‌ جامعۀ جهانی در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که شنیدن یکی از دو ولسوالی هرات است بیش از ۲۷۰۰ جریب زمین آن خشخاش کشت شده است. درگیری‌های میان دو گروه محتلف طالبان، خشونت و ناامنی را در این ساحۀ افزایش داده است.
در درگیری ماه مارچ ۲۰۱۶ میان دوگروه طالبان در این ولسوالی بیش از ۱۰۰ تن شدند. در ماه آگست مردم از تجلیل سالروز استقلال افغانستان می‌هراسیدند و تجلیل از آن به معنای بلند کردن بیرق سه رنگ افغانستان، در ساحۀ تحت قلمرو طالبان بود.
زمانی که ما به دفتر حکمت‌الله حکمت، ولسوال شنیدند رسیدیم، او به دفترکارش نبود و در مرکز ولایت هرات به‌سر می‌برد، جایی ‌که بیشتر اوقات خود را سپری می‌کند. دیوارهای دفتر او کنده و سوراخ بودند. من در دفتر کارش در ولسوالی شنیدند با او صحبت کردم. او گفت که ولسوالی زیر تهدید جدی قرار دارد. مشکل اصلی ما ساده است: «گروه طالبان اینجا هستند». او گفت که آنان با موترسایکل می‌آیند و هر کی را بخواهند می‌کشند. آنان راهبردی ندارند، اما همواره مردم ما را هدف قرار می‌دهند. نیروهای محلی ما تجهیزات ندارند تا به حملات آنان پاسخ دهند.
یک افسر پولیس در این ولسوالی گفت که در سال گذشته در بیش از ۸۰ درصد این ولسوالی نیروهای محلی عملیات کرده‌اند. در حالی دولت در نظر دارد این ولسوالی را به چند ولسوالی تقسیم کند.
در بخشی از سال ۲۰۱۷ طالبان بیش از ۲۱۹ مکتب را در هرات زیر کنترل خود داشتند. یکی مقام محلی آموزش و پرورش گفت که ریاست آموزش و پرورش این ولایت به دلیل چالش‌های امنیتی نمی‌تواند مکاتب شنیدند را تحت نظر داشته باشند؛ آنان از حملات طالبان هراس دارند. نوید دانش‌آموز چهارده ساله گفت که در این ولسوالی بیش از صد مکتب است. اما او و دیگر دانش‌آموزان به دلیل نبود امنیت به مکتب نمی‌روند. او گفت: “شمار زیاد ما تنها در روز امتحان به مکتب می‌رویم”.
توریالی دانشجوی ۲۴ ساله، گفت که مکتب است، اما با ابراز نگرانی از امنیت، لحظات را به یاد آورد که پیش از رسیدن به آنجا بم انفجار کرده بود. او گفت که یکی از نمونه‌های خشونت انفجار و انتحار است که سبب شده تا بیش از هزارها دانش آموز از مکتب رفتن باز بمانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.