در نشست سه‌جانبۀ صلح مطرح شد: پاکستان ارادۀ سیاسی‌اش را در عمل ثابت کند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یکشنبه 25 قوس 1397 - ۲۴ قوس ۱۳۹۷

دومین نشست سه‌جانبۀ صلح افغانستان در سطح وزیران امور خارجۀ افغانستان، پاکستان و چین دیروز شنبه، ۲۴ قوس در کابل برگزار شد.
وزیران خارجۀ سه کشور پس از این نشست تفاهم‌نامۀ «مبارزه با تروریسم و هراس‌افگنی در منطقه» را امضا کرده و تأکید کردند که هر سه کشور به این تفاهم‌نامه متعهد می‌مانند.
mandegarوزیران خارجۀ سه کشور همچنان به اعتمادسازی میان سه کشور و پرهیز از ملامت کردن یکدیگر نیز تأکید کردند.
محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان در این نشست گفت که با «هدف و پیام صلح و دوستی» به افغانستان آمده است. آقای قریشی افزود که پاکستان تلاش دارد گروه‌های درگیر جنگ در افغانستان را به پای میز مذاکرات صلح حاضر کند.
این مقام ارشد پاکستانی گفت که صلح افغانستان یک «مسأله داخلی» است که توسط خود مردم افغانستان باید مدیریت شود، اما پاکستان تعهد خود را برای همکاری در این زمینه با افغانستان همواره اعلام کرده است.
او بیان داشت: «ما تشویق می‌کنیم که تمام گروه‌های درگیر در افغانستان باهم مصالحه کنند. پاکستان نقش خود را بازی می‌کند و در این زمینه تلاش دارد، اما تصمیم افغانستانی‌ها مهم است و باید آنان تصمیم بگیرند که برای آیندۀشان چه می‌خواهند؟».
وزیر خارجۀ پاکستان اما خاطرنشان ساخت: برای این‌که به نتیجه‌ برسیم، باید دیدگاه‌های مان را تغییر دهیم. شما جنگ‌های زیادی را تجریه کرده‌اید، با متهم کردن یکدیگر به جایی نمی‌رسیم؛ از این‌رو باید در تفاهم با یکدیگر برای صلح افغانستان تلاش کنیم.
محمود قریشی با بیان این‌که آمده است تا بین افغانستان و پاکستان، اعتمادسازی کند، گفت: اگر اعتمادسازی نشود، این نشست‌ها در حد یک نشست و جلسه باقی خواهد ماند و بدون کدام نتیجۀ ملموس به پایان خواهد رسید.
قریشی اظهار داشت که داعش و سازمان‌هایی مانند سازمان ترکستان شرقی نیت ندارد منطقه امن باشد، زیرا امنی بودن منطقه آنان را از رسیدن به منافع شان باز می‌دارد. آقای قریشی افزود، تفاهم‌نامه‌یی را که در راستای مبارزه با تروریسم و امنیت در منطقه با وزیران خارجۀ افغانستان و چین امضا کرده، گامی است به پیش و برای سه کشور کمک خواهد کرد که به آنچه همه می‌خواهند برسند.
وزیر خارجۀ پاکستان بیان داشت که پاکستان «عزم و ارادۀ سیاسی» تأمین صلح در افغانستان و منطقه را دارد، اما نیاز است کشورها و گروه‌هایی را که صلح می‌خواهند و آنانی را که می‌خواهند صلح را برهم بزنند، شناسایی کنیم.
آقای قریشی گفت که هرسه کشور {افغانستان، پاکستان و چین} قربانی تروریسم اند و باید به صورت جمعی در برابر تروریسم مبارزه کنند. او پاکستان را «دوست همیشه‌گی» افغانستان و چین خواند و از وزیران خارجۀ افغانستان و پاکستان خواست تا به پاکستان سفر کنند.
همزمان بااین، وانگ‌یی، وزیر خارجۀ چین از امضای تفاهم‌نامۀ همکاری در زمینۀ مبارزه با تروریسم با افغانستان و پاکستان خبر داد و گفت که هر سه کشور تعهد سپرده اند که در برابر «تروریسم» و «هراس‌افگنی» در منطقه مبارزه کنند.
آقای وانگ‌یی افزود که به ارادۀ مردم افغانستان برای صلح احترام دارد و در این زمینه هر کمکی که بتوانند، دریغ نخواهند کرد. به گفتۀ وزیر خارجۀ چین: پاکستان نیز آماده است با جامعۀ جهانی یک‌جا کار کند که پیشرفت مثبتی در مذاکرات صلح افغانستان بیاید و تا زمانی که اعتماد میان هر دو کشور {افغانستان و پاکستان} به وجود نیاید، مبارزه در برابر تروریسم نتیجه‌یی در پی نخواهد داشت.
وانگ‌یی افزود که کشورش دوست افغانستان و پاکستان است و به همکاری خود با هردو کشور ادامه می‌دهد. او با اشاره به این‌که چین نقش سازنده در قبال صلح افغانستان دارد، اظهار داشت: «این نشست سه‌جانبه برای صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند و همچنان یک فرصت خوب برای مذاکرات صلح افغانستان پیش آمده است. چین نیز در قسمت حاضر کردن طالبان در پای میز مذاکرات صلح تلاش می‌کند».
وزیر خارجۀ چین بیان داشت که در مورد همکاری‌های اقتصادی افغانستان می‌تواند از دهلیز اقتصادی میان چین و پاکستان استفاده کند، اما پکن در زمینۀ سرمایه‌گذاری زیربنایی در کابل فکر می‌کند.
در عین حال، صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجۀ افغانستان در این نشست از پاکستان خواست تا در ارادۀ سیاسی این کشور برای پایان جنگِ افغانستان را در عمل ثابت سازد.
آقای ربانی همچنان گفت که در این نشست در مورد مبارزه با هراس‌افگنی، راه‌حلِ سیاسی برای ختم جنگ افغانستان و همکاری‌های منطقه‌یی بحث و تبادل نظر کرده اند.
وزیر خارجۀ کشور بیان داشت که در این نشست به «امنیت و مبارزه با تروریسم»، «توسعۀ اقتصادی و اتصال منطقه‌یی» و همچنان «اجماع در مورد روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان» توجه کرده است.
او اظهار داشت که صلح در افغانستان به معنای صلح در منطقه و پاکستان است؛ پاکستان نیز این اصل را قبول دارد و حالا وقت آن است که اسلام‌آباد برای نشان دادن اراده‌اش، وارد عمل شود.
او تاکید کرد که پاکستان و چین نقش مؤثر در مسایل افغانستان دارند و اسلام‌آباد می‌تواند در بخش مذاکرات صلح این کشور نقش بسیار مهم داشته باشد.
وزیر امور خارجۀ کشور افزود: «در زمینۀ همکاری اقتصادی در منطقه نیز بحث شد و امیدواریم که چین در پروژه‌های کلان اقتصادی در افغانستان سرمایه‌گذاری کند».
این درحالی است که نخست‌وزیر پاکستان گفته است که این آنان به درخواست مقامات واشنگتن، روز دوشنبۀ هفتۀ جاری میزبان گفت‌وگوهای مستقیم نماینده‌گان طالبان و امریکا خواهد شد.
عمران خان گفته است، امریکا که پیش از این خواستار اقدامات عملی اسلام‌آباد دربارۀ صلح افغانستان شده بود، اکنون از پاکستان درخواست تسهیل گفت‌وگوها با طالبان را مطرح کرده است.
نخست ‌وزیر پاکستان اظهار داشته است که پاکستان زمینۀ گفت‌وگوهای بین طالبان و امریکا در خاک این کشور را روز دوشنبه، آماده کرده است.
گفتنی است که دور اول این نشست سال گذشته به هدف کاهش تنش‌ها میان کابل و اسلام‌آباد در شهر بیجینگ چین برگزار شده بود و قرار است‌ سومین دور نشست‌های سه‌جانبۀ افغانستان، پاکستان و چین سال آینده در پاکستان برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.