کمیسیون حقوق: افزایش یورش محافظان مقامات به افراد ملکی نگران کننده است

گزارشگر:نیویارک تایمز: محمد صابر و مجیب مشعل - برگردان: ابوبکر صدیق – ماندگار/25قوس1397 - ۲۵ قوس ۱۳۹۷

پس از یورش محافظان محمداشرف غنی به فرد عارض، او سیلی محکمی به یکی از همکارانش وارد آورد.

این یکی از مهمترین لحظات برای محمداشرف غنی بود که یک مسیر بارزگانی جدید را افتتاح می‌کرد. این مسیر بُن‌بست زمینی افغانستان را می‌گشود و راه تجارت‌ کالاهای این کشور را به‌روی کشورهای آسیای مرکزی و اروپایی باز می‌کرد.

_104766741_1b7598c8-b7af-42d7-ad69-3cb2f9324fe0

رییس‌ حکومت گشایش این مسیر را آیینه‌یی می‌دید که در آن می‌تواند برای کارزارهای انتخاباتی تبلیغ کند. اما پس از روز پنجشنبه چیزی دیگر در سرخط خبرها نمایان شد.

«شماری از نزدیکان محمداشرف غنی در پیش‌روی صدها تن، بالای یک جوانی که می‌خواست عریضۀ خود را به رییس‌جمهور برساند، یورش بردند». نوارهای نشر شده پس از مراسم در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که غنی با سیلی به صورت یکی از نزدیکانش می‌زند.

محافظان ویژۀ رییس حکومت با یورش به مردِ جوان، او را از نزدیک او دور می‌کنند. سر و صدا و نیایش در سالون پیچیده است.

این اولین قضیه نیست، کسانی که در حلقۀ محافظان خاص مقامات افغانستان که -یکی از خطرناک‌ترین کشورهاست- حضور دارند، بارها بالای افراد ملکی به‌ویژه خبرنگاران، یورش برده‌اند. در بیشتر موارد هیچ یک این افراد مورد بازپرس قرار نگرفته‌اند.

این نشست در هفتۀ گذشته با حضور دیپلومات‌ها و بازرگانان داخلی در غرب افغانستان – هرات، برگزار گردید. موردی که آقای غنی آن را «راه ‌لاجورد» نامید. افغانستان از مسیر راه ‌لاجورد می‌تواند کالاهای خود را به کشورهای آسیای مرکزی و اروپا صادر کند. آقای غنی نه تنها برای صادر کالاها؛ بلکه برای همکاری‌های منطقه‌یی در رابطه به صلح افغانستان نیز این راه‌ را موثر می‌داند.

وقتی که آقای غنی سخنانش را ختم کرد و از جایگاه پایان شد، رییس وفای ۱۸ ساله ایستاد شده و صدا کرد که می‌خواهد چند دقیقه بی‌عدالتی‌هایی که در قبال خانواده‌اش صورت گرفته است را به گوش رییس حکومت برساند. نوارهای نشر شده همین لحظاتی را نشان می‌دهد. مرد جوان پیش از این‌که نزدیک محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی شود، مورد برخورد فزیکی قرار گرفت و محافظان رییس حکومت تلاش می‌کنند که او را سرکوب کنند.

اشتراک کننده‌گان می‌گویند: غنی به طرف آقای وفا رفت، گفت که  وقتِ آن نیست، نوارهای نشر شده نشان می‌دهند، پس از چند لحظه غنی طوری معلوم می‌شد که گویا کسی را سیلی زده باشد. تورخان ظریفی، بزرگ قومی از شنیدند که در این مراسم اشتراک کرده بود، گفت که مرد جوان می‌گفت که در برابر خانوادۀ او بی‌عدالتی صورت گرفته است و می‌خواهد صدایش را به رییس حکومت برساند. در این وقت محافظان غنی دهن او را بستند و تلاش کردند که او را بیرون کنند. رییس حکومت وحدت ملی نزدیک محافظان خود قرار داشت و خیلی قهر بود. محافظان او اجازۀ رفتن را نمی‌دادند. نوار دیگری که یک روز پس از این اتفاق نشر شد، شماری از محافظان رییس حکومت را نشان می‌دهد که به اجبار و کشکش مرد جوان را وارد ماشین نظامی می‌کنند.

مسوولان دولتی می‌گویند که محافظان خاص محمداشرف غنی در امن‌ترین مکان‌های برای رفع خطرهای احتمالی در اطراف او می‌باشند.

آنان می‌گویند که ممکن برداشت اشتباه از مرد جوان صورت گرفته باشد. شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی می‌گوید که محافظان محمداشرف غنی هیچ عمل غیر قانونی انجام نمی‌دهند.

دنیا گل‌خان، برادر آقای وفا گفته که یکی از زورمندان محلی که زمین‌های‌شان را در پکتیا غصب کرده است و آنان مجبور  شده‌اند که مدت ۷ سال خانۀ خود را ترک و به هرات بروند و تا هنوز به عدالت نرسیده‌اند. او گفت: برادرِ او می‌خواست که صدای خانوادۀ خود را به رییس حکومت برساند. محافظان غنی او را بیرون از سالون برده و مورد لت‌وکوب قرار داده‌اند. گل‌خان می‌گوید که تا هنوز برادرش در ریاست امنیت در بازداشت به‌سر می‌برد.

مقامات افغانستان در مورد این‌که چرا آقای وفا مورد لت‌وکوب قرار گرفته و بازداشت شده است، چیزی نمی‌گویند. اما بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان، می‌گوید که او یک فرد ملکی بود و می‌خواست صدای خود را به رییس حکومت برساند؛ اما محافظان محمداشرف غنی او را لت و کوب کردند. او گفت نهادهای مسوول این قضیه را باید مورد بررسی قرار دهند و کسانی که دست به لت‌وکوب آقای وفا زده‌اند، باید مورد بازپرس قرار گیرند. او گفت که کمیسیون مستقل حقوق بشر از افزایش چنین حرکات خشونت بار نگرانی جدی دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.