دادستانی کُل: ۲۲ کارمند کمیسیون انتخابات به دادستانی معرفی شده‌اند

گزارشگر:سه شنبه 27 قوس 1397 - ۲۶ قوس ۱۳۹۷

mandegarدادستانی کل می‌گوید، از میان بیشتر از ۲۳۰ نفر که در پیوند به جرایم انتخاباتی به این نهاد معرفی شده اند، ۲۲ تن آنها کارمندان کمیسیون انتخابات اند و رئیس دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در ولایت کندز نیز در جمع آنهاست.
در روزهای اخیر ویدیویی در رسانه‌ها به نشر رسید که نشان می‌دهد رییس ولایت کمیسیون انتخابات در کندز می‌گوید در بدل پول می‌تواند بازنده‌های انتخابات را برنده بسازد و هیچ مشکلی نیز ایجاد نمی‌شود.
جمشید رسولی سخنگوی دادستانی کل در پیوند به بررسی شناس‌نامه‌های جعلی و نیز جرایم انتخاباتی در انتخابات پارلمانی امسال، پس از چاشت دیروز با خبرنگاران صحبت کرد.
آقای رسولی گفت که هیأت بررسی شناس‌نامه‌های جعلی کارش را تکمیل کرده است. از سوی این هیأت، ۵۵۴ شناس‌نامۀ جعلی که به هدف استفاده در انتخابات، جعل شده بود، شناسایی شده است.
به گزارش خبرگزاری هشدار، پیش از انتخابات پارلمانی، ایتلاف بزرگ ملی احزاب سیاسی کاپی نزدیک به صد هزار شناسنامه های تقلبی را افشا کرد که استیکر انتخابات نیز بر روی آنها نصب شده بود.
سخنگوی دادستانی کل در این ارتباط گفت، هیات بررسی تذکره‌های جعلی ادعای احزاب را نیز پیگیری کرده است. این هیأت از طریق نهادهای رسمی مانند وزارت عدلیه از احزاب اسناد مطالبه کرده؛ اما کسی حاضر به ارائه اسناد و حتا گفتگو با این هیأت نشده است.
آقای رسولی در مورد سرقت کتاب‌های انتخاباتی نیز معلومات داد و گفت ۷ جلد کتاب انتخاباتی که در پکتیکا سرقت شده بود نیز بررسی شده و در پیوند به آن هفت نفر بازداشت شده و پرونده‌های این افراد در حال رسیدگی است.
در مورد نحوه رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی آقای رسولی گفت که رسیدگی به تخلفات و تخطی‌های انتخاباتی مربوط کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی بوده و اما جرایم انتخاباتی از حیطه صلاحیت دادستانی می‌باشد.
او در مورد آمار جرایم انتخاباتی گفت که در مجموع از ۱۹ ولایت به شمول کابل ۲۳۰ مظنون و متهم به دادستانی معرفی شده اند که از جمع آنها ۲۲ تن کارمندان کمیسیون انتخابات به شمول رئیس کمیسیون ولایتی انتخابات در ولایت کندز می‌باشند که در پیوند به دستکاری در آرای مردم به دادستانی معرفی شده است.
سخنگوی دادستانی در مورد افراد دیگر گفت که ۳۲ نفر آنها کارمندان دولتی شامل پولیس و کارمندان اداره ثبت احوال و نفوس و ۱۵۵ نفر آنها از مردم عادی و نیز ۴ نفر دیگر از نامزدان انتخابات هستند.
آقای رسولی گفت که افراد عادی در پیوند به استعمال شناس‌نامه‌های تقلبی، فروش استیکر و موادهای حساس انتخاباتی و اختلال در روند انتخابات به دادستانی معرفی شده اند.
دادستانی کل در حالی از معرفی افراد به دادستانی در پیوند به جرایم انتخاباتی می‌گوید که هنوز نتایج نهایی انتخابات پارلمانی اعلام نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.